Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Roger_F

Förebyggande renovering på MD17

Rekommendera Poster

Jag har en MD17 som går bra trots sina 33 år och 10000 gångtimmar.

Oljeläckage under insugningsrören och rök vid högre varvtal tolkar jag dock som att ringarna är slut och det finns väl mer som börjar bli slitet.

Finns det någon förebyggande renovering som är värd insatsen eller är det bara att hålla tummarna och undvika för hård belastning?

/Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeläckage vid högtryckspumpen och rök (blå / svart) är bägge tecken på otät motor. Oljan trycks upp pga. kompression i vevhuset, troligvis kommer det även droppar med olja från insugsfiltret närmast backslaget pga. samma bakkompression. Alltefter kompression sjunker så blir motorn mer svårstartad men så länge den startar bra och du står ut med röken kan du väl köra denna länge än.

Om du skall utföra renovering själv är problemet dyr renoveringssats (drygt 22000:-) och alla delarna behövs troligtvis inte, plus att motorn är väldigt tung att hantera. En mekaniker som utför dessa renoveringar mer systematiskt kan använda satsen till mer än en motor för att hålla kostnaderna nere och har utrustning (jigg) för att rotera motor.

Men har du en färskvattenkyld maskin blir den som ny och med kärlek samt lite pengar går den troligvis att använda i 33år till med rätt skötsel.

Senast ändrad av MatsHansson | 29 september 2010 | 10:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag bytt motor just från en MD17 så kan jag bidra med mina funderingar innan beslut?

Min motor hade inget läckage, lite vit rök vid högre varvtal men gick mycket bra, startade snällt.
Det fanns i vad avser motorn ingen anledning att byta eller renovera den. Alltså andra skäl?

1 Så ditt alternativ ett är givetvis att köra på, försiktigt,  tills något gör att du måste renovera / byta.

Men jag insåg att till slut så skulle något göra att frågan om renovering / byta kom upp, Du skriver slitna ringar, kan vara annat som ger sig. Men min fråga var: Kan man kan fixa fram någon som gör detta jobb i båten eller måste motorn ur? Svaret var nog att alla gamla uvar som är allkonstnärer är på utdöende ( som konstart menar jag, inte individerna. Det finns unga trollkarlar också men de är fåtalet? Så att hitta någon som gör jobbet i båten var för mig omöjligt... och blir nog svårare varje år…)

Då blir kostnaden för ur och in-montering en faktor? Och i min båt innebar det att demontera allt ovanför motorn för att kunna lyfta, det var trävirke men skulle ta en stund. Offerter pekade på ca två dagar ur och tre dagar inmontering, inklusive nya reglagekablar och nya slangar samt byte av genomföringar, byte av dieselfilter samt målning av kölsvinet. Fem dagar alltså. Plus renovering, som då sker på verkstad.

2 Ut med motorn, transport verkstad, renovering av önskad nivå, inmontering inkl byte slangar.

Det gick att få offert på detta och sedan var det bara att beställa önskad nivå på renovering. Men offerter pekar på att själva ur och in-montering skulle ta ca 40-45% av totalbudgeten. Rimligt, det var ju en veckas jobb? Och som omständigheterna var så kunde jag inte köra båten till ett varv. ( det hade kapat 20% av den delen…)

Alltså tänker jag så här, om montagekostnaderna är så stor del? Vad är det som tillkommer om jag istället monterat in en helt ny motor? Svaret var motorfästen, kopplingsanpassning mot axeln och nytt vattenfilter med annan dimension. Och jag fick faktiskt ett inbytespris på min MD17 då det finns en marknad för renoverade sådana… Det var nästan halva montagekostnaden det handlar om. Ganska ok betalt tyckte jag. Inom parantes, att köpa en renoverad likadan motor var inget för mig då jag kände till exakt hur ”min” motor var skött och jag ville ha just detta ex i min båt. Skillnaden i pris var också ganska liten. Den lilla garantin var samma.

3 Ta ur gamla motorn och ersätta med en helt ny marindiesel. Sälja gamla motorn.

Jag insåg två saker. Dels att jag själv som köpare av en båt är lite krass. Även om en fin marinmotor som MD17 fått en helrenovering så skulle jag som köpare värdera en ny modern motor högre. Inte så att jag får igen merkostnaden för en helt ny motor men lite? Och båten blir lättare att sälja. Det innebär i praktiken att om jag lägger ca 1/3 mer i budget så får jag en ny motor, mer lättsåld båt. Samt nöjet med en ny motor, lite starkare?

Det andra jag insåg var att om jag renoverar så håller motorn i minst 10 år till, kanske 15 år. Men då blir det rent ut sagt omöjligt att hitta reservdelar eller folk som kan eller vill hålla på med renoveringar? Jag måste alltså skriva av investeringen på max 10 år och inse att motorn är värd noll då? Kändes inte bra…  Hmmm motorn var redan 25 år gammal nästan – går bra – men är det en ekonomiskt försvarbar investering att renovera?

Jag valde att köpa en ny motor samt sålde den gamla. Det blev lite dyrare än jag kalkylerat med pga att nya motorfästen måste göras för hand, fanns inget färdigt som passade. Men den nya motorn var mindre än den gamla så det var inget problem att få in den. Den är dessutom nästan dubbelt så stark…. Vilket innebar att jag fick byta propeller också vilket jag helt glömt att kalkylera med, där gick fyratusen till… Men snyggt blev det!

Jag hade tid att vara med om arbetet till viss del, framförallt demonteringen där jag ville skona trävirket så mycket som möjligt. Med de erfarenheterna så kan jag säga så här, jag är normalhändig:

• Du kan spara pengar genom att demontera gamla motorn själv. Det är bara att koppla loss allt och hyra in en lastbil med lång kran. Du kan nog ”nästan” göra inmonteringen själv också om du är händig och har fotat allt…
  • Ska du ha en ny motor så gäller garantin bara om en auktoriserad firma gör jobbet men även där kan du dra alla nya slangar, måla och snygga upp i kölsvinet mm… Det går att spara in mycket tid här.

Slutsats? Nu när jag sett jobbet göras så kunde jag gjort mycket mer själv. Det visste jag inte…
Det finns renoverade motorer att köpa. Då kommer den med samma lastbil som gör urmonteringen, allt görs samma dag om du samlar några bra kompisar… klart billigaste & snabbaste alternativet skulle jag tro. Men en ny motor känns jäkligt bra kan jag säga.

Lycka till!

Senast ändrad av Funkis | 29 september 2010 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du behålla båten några år till så är det enda alternativet att montera en ny motor.

En modern marinmotor har en gång som på intet sätt kan jämföras med ned Md 17 som har varit en skakig motor under hela sin tid, med reservdelspriser som bara rakar i höjden från en redan hög nivå.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja....

Håller nog inte helt med dig Kalle, de moderna marinmotorerna vetus - volvo - sole osv.har inte billigare delar om de ens finns (om du med delar avser annat än underhåll). Och skakig skulle vara på 900 varv då för bortsett från detta undrar jag om det finns en mer driftsäker maskin att köra med idag.

Men har man en värdefull båt och tål 100.000 i investering så kan det kanske vara en bra affär. De flesta MD17 installationerna sitter nog i båtar med ungefär 100.000 som totalvärde.

Mats

Senast ändrad av MatsHansson | 29 september 2010 | 15:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menade var att med en fungerande motor är det inte någon bra affär att göra en renovering för väldigt mycket pengar, för det blir det om det ska vara någon mening med renoveringen, och man har fortfarande samma gamla motor, och när något nytt krånglar måste man fortsätta och reparera för man har redan lagt för mycket pengar på den.

Md 17 var en bra motor när den kom, men det är bara att inse att tiden har gått för den typen marinmotorer. Med en modern motor får du en åtskilligt starkare 4 cyl.motor mer än 100 kg lättare.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...