Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
minbuss

Teleflex fäste på motor, avstånd från akterspegel????

Rekommendera Poster

Håller på att installera en teleflex styrning i min Sweet Sixteen, en 16 fots sportis. Undrar över hur långt ifrån akterspegeln fästet för styrningen sitter på motorn. Måste få veta så att jag inte monterar reglget i motor baljan fel : för långt fram eller bak. Lite svårt att förklara vad jag menar. Mvh Sten

post-3061-1394234301,3684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du hur mycket överhäng motorn har in mot motorbrunnen? Alltså, var fästet på motorn hamnar. I så fall är det väl lite beroende på vad du har för motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Har du skippat det vanligaste monteringsalternativet med kabeln genom tiltröret på motorn? Vid denna montering behöver man inte fundera över anslutningen till motorn, det finns färdiga länkarmar att köpa och kabeln behöver bara fästas i tiltrör och styrväxel. En vanlig nackdel är att kabeln bara kan fästas till tiltröret med motorn lossad från akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte att det kanske fanns ett ungefärligt mått. Ang andra svaret har jag tänkt använda befintlig teleflex. Bara så att jag inte får vajernstången för långt fram-bak. Sten

post-3061-1394234301,5124_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sten Jag har haft en rackarns otur med motoraffärer och är därför inne på tredje motormontaget på humlan denna sommar. Alla tre motorerna har haft fästet på olika ställe men jag har lyckats krångla dit teleflexgrunkan ändå. På humlan kommer den ut cirka en decimeter framför akterspegeln. Hoppas det är till nån hjälp. Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas Nordin

Skall försöka att hjälpa dig. Avståndet mellan wiren och akterspegelns framkant (i motorbrunnen) bör vara ca 15cm. Ställ wiren i mittläge (halva rattutslaget) och måtta så att ändan på wiren inkl. kulan är mitt för båtens centrum (i längsled). Montera sedan akterspegelsfästet (för wiren) så att wiren är så parallell med aktern som möjligt. Hoppas att du förstår hur jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag skulle besöka en marina med ett tumstock eller motorförsäljare för att få ungefärlig mått! Gärna en motor i samma storlek som du tänkt... Hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, ca 10-15cm framför akterspegeln. Men höjden på anslutningen då? Har inte så mycket att röra mig i höjdled. Ska den vara i samma höjd som akterspegeln eller ovan-nedanför? Tack för alla svar jag fått hitils. Sten

post-3061-1394234301,6817_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så avgörande, men 5-8 cm ovanför borde vara bra Måste tillägga: Ska du tilta upp motorn tex i hamn, så måste du kolla så styrstaget på teleflexen inte slår i något, annars måste du koppla loss motorn från styrstaget varje gång=inte kul. Kan ju ha betydelse ang.höjden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...