Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Baja216

Impellern suger inte

Rekommendera Poster

Håller på och provkör en mercruiser med alpha one drev på land (sötvatten kyld om det spelar roll). Drevet har jag fått ner i en balja och fått vatten nivån precis över gälarna.

Upptäcke när jag körde runt den att den inte spåtta ut nå vatten. klämde på slangen med in vattnet under gång (tomgångs körning) och den var tok mjuk!

Drog av den slangen precis innan där den går in i sötvatten kylaren och drog runt motorn, inget vatten kom!

Kan impellern vara så slut att den inte suger upp ett dyft? Har satt ner handen vid gälarna vid gång och känner att det händer nått där nere!

Tankar ideer och hjälp tack!!!

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Alphadrev? Gen I eller II? Är det samma årsmodell som i din tråd om bränslepump så är årsmodellen -96 och då ett gen II drev. Dessa impellrar håller mycket länge men visst , den kan bli så slut att den inte suger nånting, Speciellt om den körts torr. Det kan knäcka den på sekunder när impellern som är av gummi går runt i metallhuset och helt enkelt smälter.. För det är väl inte så att du har vattenintag genom durken??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är gen 2. Och den tar in via drevet men har funderat på att kanske byta, känns som man har mer koll då!

Jag har köpt båten som rep objekt. Båt i ok skick motor ok , riktigt fin när man tittar på den. så jag har dålig koll på vad och när saker är gjorda... vet dock att den stått i typ tre år!

Ska byta impeller innan nästa säsong men försöker lösa alla små prob innan.

Har haft båtar tidigare som jag tok kört på land utan vattenkylning och inget nämnvärt hänt. Tycker de e konstigt att den här inte suger alls! Men jag får väl öppna upp o kolla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den stått så länge så är nog impellern ändå det första att kolla. Gummit i den = färskvara och på land torkar både det och tätningar för vattenröret från impellerhus upp till överhuset sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kan ingenting om ditt drev men en tanke är att om vattennivån bara når precis till vattenintaget så kan det vara ganska stor skillnad på sughöjden jämför med när den ligger i vatten.

Hälsningar

30-06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

impellern i drevet suger an någon anlefning inget om du bara stoppar ner drevet i en tunna du måste ha en spolmuff och tryck på vattnet tex med hjälp av en pump som du har i tunnan eller koppla till trädgårdsslangen. Alternativt ställa en dunk på badbryggan med slang ner till spolmuffen det räcker. Måste alltid vara vatten med tryck till spolmuffen om du ska provstarta maskin med drevet påmonterat annars går impellern sönder direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är helt fel. Impellern suger utmärkt ur en balja om den är frisk. Har du vattentryck i sjön på sommrana när den ligger i, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har upptäckt att impellrar kan se bra ut men har tappat  fjången.  Dom två jag har bytt denna höst var permanent deformerade - fungerade i sjön men ej i säck/balja och då var glykolblandningen uppe över trimcylindrarna/underhuset. Således en kombination av dålig fjång o djup.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...