Maxi-Varberg 0 Postad 27 September , 2010 Maxi 77 del sökes: Spräckte travaren fästet i båten till storseglet Hej ! Har någon ett fäste att sälja eller annan lösning på problemet. Hälsningar / Stefan Den gick sönder i söndags, se dock fina seglings bilder innan det gick sönder på youtube sök på HORTAN Senast ändrad av Maxi-Varberg | 27 september 2010 | 21:03 Senast ändrad av Maxi-Varberg | 27 september 2010 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 27 September , 2010 Hej! Du kan kanske använda befintliga hål för att skruva fast en ny ögla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 September , 2010 Eller ta med travaren till ex.vis Hjertmans för att köpa en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 27 September , 2010 Vad gjorde du för att den skulle spräckas? Där är väl inte speciellt stora krafter med det lilla storsegel som vi har på våra Maxi 77:or Skruva loss och ta med till närmaste båttillbehörsaffär, de kan säkert hjälpa dig att hitta en ersättare! Edit: Yra lite Senast ändrad av Dava | 27 september 2010 | 21:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 27 September , 2010 Det kan vara svårt att hitta nya travare som passar gamla skenprofiler, men med lite tur så... Annars, ta loss travaren, slipa bort öglan, montera en ny ögla i RF med genomgående skruv med försänkning neråt för flushmontage mot skenan (kanske måste borras lite...) och kupolmuttrat uppåt. Budgetlösning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 September , 2010 Jag trodde också som Peter_K. Tog med en gamal travare till båtillbehörsbutiken ändå och de hade en ny som passade och dessutom var mycket bättre än den gamla. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 28 September , 2010 Haha - du hade tur alltså! Själv gick jag bet på förra båtens profil, men det gick ju att bygga om den gamla... Såklart ska man testa först, har man tur går det som för Toaen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 September , 2010 Har man tur, behöver man inget vett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 September , 2010 Har man tur... behöver man inget annat öht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 29 September , 2010 Då skarvar jag på med en fråga i ämnet: Min M77:as släde är helt slut i lager etc. Skenan har ovala hål med slitna ändstoppare (eller vad de heter) och skotlinan är helslut. Byter nog ut skena och hela klabbet till nästa säsong. Är det 'bara' att skruva loss skenan och skruva dit en ny? Sitter skruvarna i enbart plasten eller? Hur djupa är de? M-gängor eller skärande? Mvh Mats Senast ändrad av Linmajon | 29 september 2010 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 September , 2010 Hej! Jag satte en rostfri platt bygel över min, som antyds i bilden. Hittade en färdig med lagom mått i båtbutiken och skruvade fast den i hålen. Minns inte längre om jag använde muttrar på undersidan eller gängade i godset, eller möjligen både och. Använde sen epoxylim emellan stålbygeln och skotvagnens bygel för att stabilisera det hela. Min var iofs inte avbruten - bara tunnsliten - men har i alla fall nu funkat i många år sen dess.Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 30 september 2010 | 11:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser