Steve_Drake 1 Postad 27 September , 2010 Har en Albin 25a med värmartrubbel. När jag startade värmaren i höst efter att ha köpt båten så rök den mycket och stannade efter ca två minuter. Vad jag förstått så är det en säkring som går om det inte tänt då. En polare tog hem värmaren och rengjorde den noga, men nu har vi lite andra problem. Efter att ha kopplat in den igen så går inte pumpen som vi vill. Den tickar en gång och är efter det tyst. Vi testade att koppla ström manuellt och varje gång man kopplar till kabeln så tickar/pumpar den en gång och diesel kommer. Värmaren stänger givetvis fortfarande av sig efter ca två minuter. Spänningen ligger på strax under 12. Någon som har en tanke på vad det kan vara? Tacksam för svar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 28 September , 2010 På min(D5) var det packningen i brännkammaren som var trasig, så den tjuvade luft. Tydligen vanligt. Viktigt att pump är monterad i rätt vinkel och att slangarna är rätt monterade, enligt manual. Jag fick tips om att mäta spänningen när värmaren startade, så att det inte kom för lite i kablarna. Själva brännaren skall vara kopplad direkt mot batteri(eller huvudbrytare) med grov kabel, men styrdonet kan gå via tunnare kabel via en brytarpanel om man vill. Men har den funkat innan, bör ju det redan vara rätt. På D5 finns det en signalkabel för felkoder, där man kan koppla in en lampa eller instrument. Annars finns det folk som åker ut och fixar med dessa i båten. Hittade ett nummer till en Per i Stockholm: 070-5927503, kanske kan ge tips eller hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 29 September , 2010 Har du vattenburet system? Om så är fallet...min startade men gick i 1 minut innan den stänges av. Detta berodde på ej tillräckligt luftet system. Eftesom vattnet inte cirkulerade blev den varm och stängde av sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 2 Oktober , 2010 Är ingen elektriker utan mer en mekaniker men kan det inte vara att under 12v som du skriver är för lite. Mitt kylskåp slår ifrån vid 11,8v, det kanske finns liknande funktion i elektroniken till värmaren. Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stjarna 1 Postad 3 Oktober , 2010 Det är en pulspump som styrs av en brytare inne i fläkten, så när fläkten har roterat 33 varv då får pumpen spänning för ett slag sen upprepas allt. ni har eventuelt kopplat någon kabel fel när ni monterade tillbaka värmaren. jag har elchema och hanboken i pdf om det behövs. stjarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 3 Oktober , 2010 Kolla detta http://www.batteknik.se/elschema/ebersp.htm Om du gör alla åtgärderna så kan den funka som ett urverk i åtminstone 10 år därefter.... X2 med relästyrning som sidan redovisar är troligen den sista dieselvärmaren som har tillverkats med delar som är isärtagbara, renoveringsbara och med lång livslängd. Senare värmare tillhör nog dessvärre den typen av produkter där elektroniken är oreparerbar och där efter en tid man möts av leverantörens dom: reservdelar finns inte längre Så förvalta din X2 väl, den kan bli din vän för livet, och ärvas av barnbarnen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 4 Oktober , 2010 Du skriver inte vilken värmare du har. Men i dom flesta värmare sitter det en styrenhet. Jag skulle då ta och byta den. Men är värmaren för gammal så finns det inga reservdelar. Jag har arbetat på Eberspächer i Trollhättan. Jag började där 2001 och då var det bara ett få tal båtvärmare som monterades. Sen las de ner. Eberspächer lagret i Stockholm och Eberspächer lagret i Danmark har slagit i hop med Trollhättan. Så det är säkrare att ringa till Eberspächer i Trollhättan. Eberspächer Nordic AB Kardanvägen 34 461 38 Trollhättan Telefon nr. 0520-490 800 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser