Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Steve_Drake

Problem med Eberspächer x2

Rekommendera Poster

Har en Albin 25a med värmartrubbel.

När jag startade värmaren i höst efter att ha köpt båten så rök den mycket och stannade efter ca två minuter. Vad jag förstått så är det en säkring som går om det inte tänt då. En polare tog hem värmaren och rengjorde den noga, men nu har vi lite andra problem.

Efter att ha kopplat in den igen så går inte pumpen som vi vill. Den tickar en gång och är efter det tyst. Vi testade att koppla ström manuellt och varje gång man kopplar till kabeln så tickar/pumpar den en gång och diesel kommer. Värmaren stänger givetvis fortfarande av sig efter ca två minuter. Spänningen ligger på strax under 12.

Någon som har en tanke på vad det kan vara?

Tacksam för svar

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min(D5) var det packningen i brännkammaren som var trasig, så den tjuvade luft.
Tydligen vanligt.
Viktigt att pump är monterad i rätt vinkel och att slangarna är rätt monterade, enligt manual.
Jag fick tips om att mäta spänningen när värmaren startade, så att det inte kom för lite i kablarna.
Själva brännaren skall vara kopplad direkt mot batteri(eller huvudbrytare) med grov kabel, men styrdonet kan gå via tunnare kabel via en brytarpanel om man vill.
Men har den funkat innan, bör ju det redan vara rätt.

På D5 finns det en signalkabel för felkoder, där man kan koppla in en lampa eller instrument.
Annars finns det folk som åker ut och fixar med dessa i båten.
Hittade ett nummer till en Per i Stockholm: 070-5927503, kanske kan ge tips eller hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vattenburet system?

Om så är fallet...min startade men gick i 1 minut innan den stänges av. Detta berodde på ej tillräckligt luftet system. Eftesom vattnet inte cirkulerade blev den varm och stängde av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen elektriker utan mer en mekaniker men kan det inte vara att under 12v som du skriver är för lite. Mitt kylskåp slår ifrån vid 11,8v, det kanske finns liknande funktion i elektroniken till värmaren. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en pulspump som styrs av en brytare inne i fläkten, så när fläkten har roterat 33 varv då får pumpen spänning för ett slag sen upprepas allt. ni har eventuelt kopplat någon kabel fel när ni monterade tillbaka värmaren. jag har elchema och hanboken i pdf om det behövs.

stjarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla detta 

http://www.batteknik.se/elschema/ebersp.htm

Om du gör alla åtgärderna så kan den funka som ett urverk i åtminstone 10 år därefter....

 

X2 med relästyrning som sidan redovisar är troligen den sista dieselvärmaren som har tillverkats med delar som är isärtagbara, renoveringsbara och med lång livslängd. 

Senare värmare tillhör nog dessvärre den typen av produkter där elektroniken är oreparerbar och där efter en tid man möts av leverantörens dom: 

reservdelar finns inte längre 

 

Så förvalta din X2 väl, den kan bli din vän för livet, och ärvas av barnbarnen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken värmare du har. Men i dom flesta värmare sitter det en styrenhet. Jag skulle då ta och byta den. Men är värmaren för gammal så finns det inga reservdelar.

Jag har arbetat på Eberspächer i Trollhättan. Jag började där 2001 och då var det bara ett få tal båtvärmare som monterades. Sen las de ner.

Eberspächer lagret i Stockholm och Eberspächer lagret i Danmark har slagit i hop med Trollhättan. Så det är säkrare att ringa till Eberspächer i Trollhättan.

Eberspächer Nordic AB

Kardanvägen 34

461 38 Trollhättan

Telefon nr. 0520-490 800

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...