Gäst Öbo Postad 23 September , 2004 Förslag på sjösäker Ht båt. Jag skall ha tag på en sjösäker HT eller ev.en DC båt på ca 4,5-6m Den skall användas mestadels till trolling fiske. Båten kommer används hela året så den måste gå bra i sjön. Jag räknar med att behöva modifiera båten endel för fisket Utrymme bak, modifiera tak, sätta dit en extra motor mm. Jag tittar efter en båt paket för upptill 40000:- Vad finns det för gamla båtar att föreslå. Det är bra om den är någorlunda lätt för att kunna köras på trailer. Har någon erfarenheter om en Havsrocka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 23 September , 2004 Monark/Crescent 520/525 HT. Den har köl, vilket nog kan vara till fördel vid fiske i låg fart. Med en 55 hk motor gör den ca 25 kn. Trots kölen funkar den ganska bra även i denna fart. Pris 25 000 - 40 000 kr beroende på skick och motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurra_Holmgren 0 Postad 23 September , 2004 Tja! Fjordlingar är stadiga och bra HT- båtar, kan kanske vara svårt att hitta för det priset i för sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbon 0 Postad 23 September , 2004 Scantic 575 e ju en klar favorit ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 23 September , 2004 Crescent har ju en variant som heter Hanö, men den kanske inte går att få till det priset än så länge. Den har väl inte funnits så många år än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 24 September , 2004 Crescent 495 HT är både en lätt och säker båt. Den går att få tag på för 30-40000 med vettig motor. Om den är en bra trollingbåt vet jag däremot inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Öbo Postad 24 September , 2004 Viktig egenskap på båten som jag ser det är att man kan hålla planing även när det är lite vågor utan att bli mörbultad eller dränkt. Flipper 575 är en båt som används av trollare, Om lyssnar på kritiken så borde nog en båt som Örnvik 530/535 också kunna passa (sett några objekt i pris nivån). Det är ju lite motsägelse fulla egenskaperna som önskas på en trolling båt som skall stå på en trailer. Så lite alternativa båtar behövs att titta på. Finns det även kandidater Bland Ryds båtarna tro? Är inte Crescent 595 en lite stötig båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 24 September , 2004 Jag har en Ryds 500 HT, den är 5M lång och jag skulle tipsa dig om att leta större båt för fiske. Jag fiskar en hel del, men utrymmet baom hardtoppen på en så kort båt som 5M är för litet! Det går frstås att ta bort stolar och modifiera, men jag tycker du skulle satsa på en båt som är 5.5M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 24 September , 2004 Crescent 495 är ganska stötig, om det är den du menar. Det kan nog delvis bero på den låga vikten (ca 300 kg utan motor). Men den ska vara väldigt sjösäker. Jag har provkört den en gång men det var i lugnt vatten, så jag vet inte hur den uppför sig i lite sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankmdk 0 Postad 27 September , 2004 Hej Jag har trollingfiskat med min Fjord 19 HT under somren och det gick utmärkt, även vid 2 - 3 knop. Jag vet att det finns en tvilling til min båd til salu hos Drevia i Lysekil. Båten ägs av en tysk, ved dock ej vem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser