Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gaidin

Avmastning via storfallet

Rekommendera Poster

Jag funderar på att lyfta masten via storfallet för att få tyngdpunkten högt upp. På så vis kan jag masta av ensam. Detta fungerade bra på min 21-fotare men hur går det med min 11 meters mast? Vad kan hända? Jag kan tänka mig att masta på den på det viset kan vara lite dumt om wiren hoppar ur trissan men när man mastar av är det ju ett lösligt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett hjälpmedel man trär in i rännan, så kopplar man storfall och ytterligare en tamp i den, man justerar in placeringen man vill ha i höjdled och kan sedan masta av.

Har även sett att man kan använda ena halvan av ett dörrgångjärn, skall kunna passa i rännan, och så gör man samma sak med storfall ytterligare en tamp.

Tror även att Tommy beskrivit detta att lyfta i fallet i sin blogg:

http://thallatha.blogspot.com/2010/06/upptaget.html 

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag mastade av i våras, ville kranföraren ta masten i spinnakerfallet. Jag blev först ytterst tveksam. La därför en rundtörn som jag masade upp till spridaren, utifall att och satte fast spinnakerfallet på en knap ner på masten. Det gick alldeles utmärkt.

Efter att ha sovit på saken kom jag på att han hade helt rätt. Det blir inga större krafter i spinnakerfallets infästning i masttoppen.

Nu byggde jag om mastoppen och tog bort det egentliga spinnakerfallet. Däremot satte jag ett block i centrum på masten och drog ett extra fall enbart för av och påmastning.

Om jag nån gång skall ta upp båten och ställa in den i mitt båthus i Munkedal, kommer jag att gå till Smögenvarvet och masta av och sen gå de 25 distansminutrarna till Munkedal med masten på däck och göra samma sak på våren, trotts att av och påmastning ingår i priset för upptaget.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget spinnakerfall men fallet till rullgenuan borde ju gå, på så vis får jag wiren på kranen framför masten och sparar windexen. Förra året när jag skulle masta av satte jag genuafallet runt kranens wire och sedan stroppen runt masten under sprodarna men det slängde och kastade rejält ändå när jag lyfte masten, därav tänkte jag få upp tyngdpunkten ovanför masten.

Tack för svaren, det kommer bli fallet till rullgenuan som får hänga, på samma sätt som beskrivningen att använda spinnakerfallet. I kväll får vi se hur det går :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående saker man trär in i rännan, oavsett om de är avsedda för det, eller om det handlar om egna improvisationer skall man nog vara försiktig.
Är masten rejält tung blir det en stor belastning som rännan knappast är dimensionerad för. Jag skulle i alla fall aldrig våga lyfta min på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett konstruktionerna med ett gånggären och nej, det är inte aktuellt på min mast, den väger över 100kg skulle jag tro. Risken att gångjärnet går sönder är överhängande och att hänga hela masten i en 5cm lång del av likrännan känns inte som något jag vill riskera.

Eventuellt kunde man tillverka en mer rejäl anordning för detta osm lastar en längre del av rännan men då tror jag det helt enkelt är enklare att  att använda ett fal, lasten kommer i masttoppen och på en knap nere vid mastfoten och den är ju gjord för lasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mast, som är cirka 16 meter, lyftes med spinnakerfallet senast. Gick utmärkt och dessutom var det väldigt enkelt att passa in masten genom hålet i däcket. Det blir samma metod i år igen, förutsatt att kranen kan lyfta tillräckligt. Sist hade vi kranbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ha ett 15 cm långt mässingsrör i en dimension som fick plats i likrännan. Kompletterade med en bygel av 4 mm järnstång genom röret,  från en slaktad marschallhållare och fick på så vis en travare som mastkranen kan lyfta i, och höjden fixeras nära masttoppen med en lina ner till en knap.

Belastningen på travaren och likrännan blir noll när masten hänger vertikalt, all last tas upp av linan. Störst belastning blir det när masten hänger nästan horisontellt med mastfoten på bryggan, men ändå mindre än 50% av mastens vikt eftersom rotändan är tyngst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Störst belastning blir det när masten hänger nästan horisontellt med mastfoten på bryggan, men ändå mindre än 50% av mastens vikt eftersom rotändan är tyngst...

Nu är ju mastkranar olika och man får räkna med att masten blir hängande horisontellt med bara minimalt stöd vid foten. Och då hamnar i princip 100% av mastens vikt på beslaget/rännan.
Jag skulle aldrig våga använda något sådant på exempelvis min mast, man måste tänka på att mastrännan inte blir proportioneligt starkare på en tyngre mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat en öglemutter på den genomgående pinnbulten i masttoppen och låter en draglina sitta kvar under sommaren. Det blir en tunn lina extra i masten men det är väldigt bekvämt att få lyftet centrerat utan riva snårskogen i masttoppen varje gång kranföraren har bråttom.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt. Vad är en öglemutter? Till vilken pinnbult? Till akterstget? Vad har du draglinan till?

Det lät intressant att slippa klättra upp och riva prylarna i toppen även om du lyfter högt upp. Men jag inser inte hur du löste det problemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte kranens stropp genom ett chackel i fallet till rullgenuan (Frammfallet? =)), hissade och såg hur masten lyftes upp så fint så. Hela avmastningen inkl transport från hamnplatsen till kranen, paketering och undanstuvning av masten samt transport tillbaka tog 90 minuter i anspråk, jag hann precis innan det blev mörkt. Priset blev ett tappat chackel som anslöt sig till övrigt metallskrot som ligger på serviceplatsens botten.

Nu har vi en fin kran som lyfter riktigt högt, det kan vara svårt att göra detta med en fast kran. Min mast på 11 meter hade ett par meter tillgodo och kranen är dessutom svängbar med en rejäl höj- och sänkbar bom. Jag fick vakta på masten så den föll åt rätt håll och hålla lite koll på förstaget och rullprofilen så den inte vek sig, sedan var det bara att svänga med i mastens rörelser med kranen, vilket kunde vara lite tungt men fullt möjligt.

Så, nu är båten avmastad, jag klarade det helt och hållet ensam på ganska kort tid, det hade aldrig gått om jag lyft via spridarna som jag ser alla andra göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej prova detta sätt enkelt !! hoppas du förstår min lilla teckning*L* har använd detta sätt på min nf flera ggr där sitter spridarna lågt med stor övervikt på mastens överdel

post-15241-1394236525,4839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får förtydliga lite, håller med om man hänger masten i tyngdpunkten, jag hänger den nära masttoppen just för att minska belastningen på rännan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slinget runt masten eliminerar ju behovet av fäste i travar-rännan, men har väl nackdelen att man måste klättra upp i mastkranen?

Snor helt fräckt din idé och även skissen, och tänker mig istället att man kan använda storfallets schackel som ersättning för övre slinget runt masten? Föreslår precis som du en extra tamp (blåa) med lyftsling under spridarna.

Denna får gå igenom storfalls-schackeln (eller möjligen igenom en mer lämpad större som är hopkrokad med denna). En extra lina (orange) ner till mastfoten är kopplad till storfallet.

Tänker mig att man hissar tills lyftslinget under spridarna börjar bli spänt, hissar sen storfallet till en lämplig nivå över spridarna och tajtar sen hem den orangea extralinan så hårt det går till ett mastfots-knap.

Detta borde väl effektivt hindra den övertunga masten ifrån att falla, detta utan kranklättring eller belastning i travar-rännor? Kan det fungera??

... Lite off topic, men själv har jag en lätt mast vars övertunghet påpassligt ändå kan kontrolleras med handkraft ifrån däcket.
Däremot är mastlängden som gjord för att windex och vhf-antenn skall krocka med kranen. Finns nog fler än jag med detta problem så jag nämner ändå min lösning, nämligen att inte lossa akterstaget!

Har då förtöjt ganska stramt så att kranens lyftpunkt hamnar ca en meter framför masten vid själva lyftet, och akterstaget hindrar effektivt mastoppen/windexen att nå fram till kranen.

Masten fälls bakåt och först när den ligger tryggt på bryggan lossas staget. Dvs jag lossar sista halvan av hanfoten först då, den första lossar jag inledningsvis för att tillåta masttoppen att röra sig ca 15 cm föröver. Detta underlättar lossandet av förstaget (rullprofilen). Funkar mkt bra på min däcksställda 8,30-metersmast. Har man ingen hanfot kan man tillfälligt förlänga akterstaget ca 10 cm istället, ifall man har dyra och känsliga grejor i masttoppen.)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 oktober 2010 | 20:11

post-10006646-1394236525,6127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lånar jag din bild...

Vad blir fördelen mot att helt enkelt bara kroka storfallet i lyftwiren på lämpligt avstånd från masten? Bortsett från att vara enklare minskar det även lasten i storfallet då masten hänger horisontellt. Men det kanske är något jag missar?

post-10013442-1394236525,6689_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mig egentligen att masten är högre än kranen, annars kunde det ju funka.

Även om man spänner upp fallet stenhårt så bågnar det väl ut en del, så man bör nog dra den orangea linan under spridarslinget för att minska detta. Samt ha en relativt liten ögla i slinget?

När man påbörjar lyftet så belastas främst spridarslinget, men när masten vinklas ner hamnar ju största belastningen istället på fallet/orangea linan.
Masten är tung och några plötsliga rörelser vill man inte ha, kanske gör det oundvikliga lilla slacket att metoden upplevs som alltför vinglig när allt kommer omkring? Fallschackeln kommer väl ut gissningsvis minst nån halvmeter ifrån masten då den hänger vågrätt? Den önskade höjdnivån i skissen bör kanske väljas extra högt just för att kompensera fallslacket?

Men annars hållfastighets-mässigt och funktionellt så borde väl metoden vara helt OK?

Många frågetecken blev det ;)

/ Thomas

post-10006646-1394236526,1152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, vid närmare eftertanke ...
Belastningen på fallet blir stort då masten vinklas ner, med metoden ovan. Det skall ju normalt tåla ganska mycket, men kan ju eventuellt ha dolda svagheter inne i masten. Onödigt att alls ta den risken !
Ett sling runt hela masten i tyngdpunkten med glidskydds-linor är nog allra säkrast, även om det nog kan vara lite bökigt att få på plats vid mastfällning. Seldéns rekommenderar f.ö. just detta, i sina anvisningar.
Originalförslaget från mercr har ju detta så det borde funka bra enligt hans skiss.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det förändrar ju saken. Men då måste masten ändå vara ganska lätt, annars orkar man ju inte hantera fotändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, Scampi med dubbla spridare, 75-100 kg?

Tyngden som ska hanteras ökar ju efterhand som masten ligger mer horisontellt, och nånstans vid 45 grader har man fått in tyngdpunkten över bryggan och kan lägga den på en vagn så det blir aldrig aktuellt att bära hela fotändans tyngd.

Handlar förresten diskussionen om master med ett eller flera spridarpar? Med dubbla spridare är det lite knepigt, och hur blir det med tre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min mast hålls masthuvudet med en genomgående pinnbult. Jag ersatte muttern på ena sidan men en öglemutter som bär vikten ända till masten är lodrät. En tamp med ögla genom denna ned till knape eller vinch, väldigt enkelt och stabilt samt att jag klarar mig själv utan hjälp av en mastkramare .

Höjden är vanligtvis inget problem med lastbilskran.

//Mats

post-11237-1394236528,2676_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag passar på att göra reklam för min variant (som inte handlar om att lyfta i masttoppen).

Jag har monterat mitt block till spinnakerliften så att det är placerat precis ovanför mastens tyngdpunkt (inklusive alla tampar vid mastfoten). Krokar i kranens krok i en ögla i liften, vinscha upp och spänn liften. Voila!

Jag tror inte att jag klarar av att masta av ensam, men med handräckare så är det smidigt. Jag mastar omväxlande av vid en kran som är högre än masten och en som är ca 75% av masthöjden.

./stefan

... med Scampi, dubbla spridare och förstagsprofil. Längtar vid av-/påmastning tillbaka till min nätta H-båtsmast med svepta spridare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag har en cumulus med 7/8 rigg. Allt känns mycket lättare när jag gick över från sling under spridarna till att lyfta i spinnakerfallet. 

Det blir så fin balans. 

Jag tänker i år ha med fockfallet i slingan som en extra säkerhet, något lösare åtdraget. 

Men det är förstås bara möjligt om man har en riktigt hög mastkran som på Karlslundsmarina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...