Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
durksvin

Problem med motorlanterna

Rekommendera Poster

Hej.

Den vita lanternan en bit upp på masten verkar ha glappkontakt någonstans. Om jag vickar på kabeln/kontakten lite så tänds den en stund för att sedan slockna igen. Jag tog ur kontakten och upptäckte att polerna inte är lika höga. Den ena är flera millimeter lägre än den andra. Den går att dra upp i jämnhöjd med den andra, men åker tillbaka ner igen. Polerna verkar vara lätt fjädrande. Kan problemet bero på att fjädringen släppt på den lägre av dem? Eller ska de verkligen vara olika långa? Bifogar en bild.

Om kontakten är problemet, går det att få tag i den här typen fortfarande? Båten är från 70-talet.

post-10007008-1394236517,2647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att göra rent ordentligt. T-sprit och en liten stålborste fungerar säkert bra. Öppna kontakten och kolla så inte kabeländarna har ärgat och byt kabel i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, det ska jag testa.

Men har du någon erfarenhet av den typen av kontakt som är på bilden?
Ska det verkligen vara olika höjd på ledarna? Om inte så får jag ju försöka hitta en ny kontakt. Hittills har jag inte sett någon av samma typ i butikerna på nätet jag kollat på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte igen den typen av kontakt men när det gäller likström brukar man ju ofta ha två olika storlekar på stiften för att inte man skall polvända. Går det inte att se i honan om hålan motsvarar djupet? Du kanske kan känna dig för med en tandpetare?

Men gör rent och kolla allting, mät sedan med en ohmmeter så du ser att du har god ledningsförmåga.

Edit: Det kan ju vara så att stiften åkt in i kontakten, det ser du i så fall när du öppnar den.

Senast ändrad av Gaidin | 28 september 2010 | 15:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ta en titt på honan nästa gång jag kommer ner till båten. Kontakten är av en typ som man först sticker in och sedan roterar en kvarts varv, cirka. Polerna på hanen vrids då in mot två fjädrande bläck, så det är inga hål där. Kontakten går bara att sätta i på ett håll så det finns ingen risk att man förväxlar polerna, men visst kan den ju ändå vara av den typen som du syftar på.

Hur som helst ska jag först testa dina tips och se om det löser problemet. Om inte så får jag försöka skruva loss kontakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...