allure 1 Postad 27 September , 2010 När jag kör på maxfart med min D3-190 diesel så stiger motortemperaturen bara inom några minuter upp till röd varningsnivå. Då har jag omedelbart slagit ned på farten igen såklart. Jag trodde dock att man kunde köra på max längre än bara cirka 1-2 distans. Har jag fel i min kylning, eller är det så att förvänta på min typ av dieselstorlek? Kylningen verkar fungera bra på min marschfart kring 3000 varv. Dock vet jag inte impellerns status. Skall kolla den i samband med allt annat vid upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 September , 2010 Har du kollat sjövattenfiltret som sitter lätt åtkomligt på höger sida av motorn om du står framför? Jag har nog rensat mitt ett halvdussin gånger under säsongen och det har alltid funnits något där. Någon ökning av tempen har inte jag märkt iaf. En distans har jag kanske kört på fullgas men aldrig så långt som två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allure 1 Postad 6 Oktober , 2010 Tack för tips. Jag har inte kollat sjövattenfiltret. Det skall jag definitivt göra, samt kolla impellern nu när den ändå skall upp på land med en massa skruvande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allure 1 Postad 15 November , 2010 Det kan mycket möjligt vara just filtret eller silen som sitter direkt efter impellern. När jag tittade där så fanns det rejält med sjögräs. Nu är det vinter och jag kan ju inte kolla om det var det enda som gjorde att kylningen inte räckte på maxfart. Jag kan bara hoppas att det var så enkel förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allure 1 Postad 22 November , 2010 Här är en bild på den igensatta silen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser