Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
allure

Volvo Penta d3-190 kylning

Rekommendera Poster

När jag kör på maxfart med min D3-190 diesel så stiger motortemperaturen bara inom några minuter upp till röd varningsnivå. Då har jag omedelbart slagit ned på farten igen såklart.

Jag trodde dock att man kunde köra på max längre än bara cirka 1-2 distans. Har jag fel i min kylning, eller är det så att förvänta på min typ av dieselstorlek? Kylningen verkar fungera bra på min marschfart kring 3000 varv.

Dock vet jag inte impellerns status. Skall kolla den i samband med allt annat vid upptagning.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat sjövattenfiltret som sitter lätt åtkomligt på höger sida av motorn om du står framför? Jag har nog rensat mitt ett halvdussin gånger under säsongen och det har alltid funnits något där. Någon ökning av tempen har inte jag märkt iaf. En distans har jag kanske kört på fullgas men aldrig så långt som två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Jag har inte kollat sjövattenfiltret. Det skall jag definitivt göra, samt kolla impellern nu när den ändå skall upp på land med en massa skruvande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket möjligt vara just filtret eller silen som sitter direkt efter impellern. När jag tittade där så fanns det rejält med sjögräs. Nu är det vinter och jag kan ju inte kolla om det var det enda som gjorde att kylningen inte räckte på maxfart. Jag kan bara hoppas att det var så enkel förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...