Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Kusin-Knase

Djup i Väddö kanal

Rekommendera Poster

Jag planerar att gå igenom Väddö kanal, men är lite fundersam över djupet och höjden på broarna. Båten sticker 1,95, och har masthöjden 17,8. 

I sjökortet är kanalens minimidjup angivet till 2 m, men frågan är ju om det finns marginaler för t.ex. lågt vattenstånd och säkerhetsmarginal även i övrigt. Brohöjden är angiven till 17 m och där är det samma funderingar jag har.

Är det någon som har synpunkter och erfarenheter av passage genom denna kanal med så små marginaler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick igenom 2008 med 1,85 x 17,5.

Djupet var aldrig något jag ens reflekterade över och 2 m är med marginal så du kan lugnt gå av den anledningen.

Däremot är brohöjden känsligare. Man mäter vid medelhögvatten och lägger till en säkerhetsmarginal som varierar beronde på hur mycket svall och sjögång platsen kan räkna med, minimum är 0,5 m och max 2 meter

Medelhögvattnet är 55 cm över medelvattenstånd i Stockholm och om man räknar med minsta säkerhetsmarginalen på 0,5 m är bron alltså 17 m 1,05 = 18,05 vid medelvatten.

Jag kollade upp vattenståndet innan jag gick under och det gick ju bra, gör du det samma och ser till att det inte är förhöjt vattenstånd skall det gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lurigt detta!

På sjöfartsverkets sida står ju att läsa att angivna höjder avser segelfri höjd om inget annat anges. För just Trästabron anges 17 meter fri höjd vid medelvatten.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Ostkustens-sjotrafikomrade/Broar--slussar/Fasta-broar-i-Stockholm-och-skargarden/

Personligen tror jag att det går bra ändå.

Vad gäller djupet så funkar det nog nu under lågsässong när du antagligen kan hålla dig i mitten större delen av vägen. Börjar man vingla ut lite kan vad somhelst hända. Den sydligaste biten, på Balsaren, från Flottskär till en bit innan Bagghusbron är petigt. Stor risk att köra på prickarnas bojstenar när du går genom staketet

En fin resa annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om du kikar på defintionen Sjöfartsverket har  för segelfri höjd ser du att man utgår från medelhögvatten och det tilllkommer en säkerhetsmarginal på minst 0,5 m.

Däremot räknar man från medelvatten på låga broar (<3m)

http://www.sjofartsverket.se/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Ostkustens-sjotrafikomrade/Broar--slussar/Segelfri-hojd/

Ganska förvirrande och jag har mailat sjöfatsverket för ett förtydligande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet hur segelfri höjd definieras. Men nu anges ju inte Trästabrons 17 meter som segelfri höjd, utan just som höjd vid medelvattennivå. Segelfri höjd är förresten ett vansinnigt ointressant mått för fritidsseglare i de allra flesta fall. För det första mäts det från den lägsta punkten inom den farbara bredden. På en valvbro försvinner lätt några meter redan där. Den förväntade sjöhävningen är somsagt minst 0,5 meter, men det är i inre/insjövatten. För Trästabron skulle man förmodligen räknat med 1 meter sjöhävning. Vilket man använt framgår ju inte i den angivna segelfria höjden. Ett fint exempel på detta är Mälarbron i Södertälje kanal. Bron är 15,7 meter hög inom de mittersta 5 metrarna vid medelvattennivå. Bron ligger i en kanal, i en insjö, med 6 knops hastighetsbegränsning. Vattenståndet sommartid är i regel något under normalvattenståndet. Segelfri höjd anges till 13,8 meter....

Ganska tråkigt med tanke på att det oftast är 2 timmar mellan öppningarna.



Senast ändrad av coppertail | 28 september 2010 | 13:38



Senast ändrad av coppertail | 28 september 2010 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet hur segelfri höjd definieras. Men nu anges ju inte Trästabrons 17 meter som segelfri höjd, utan just som höjd vid medelvattennivå

Poängen är inte att vi vet hur segelfri höjd definieras. Problemet är att exempelvis Trästabrons höjd i sjökortet anges helt lakonisk med h=17m. Punkt slut. Ingen referens till någonting.

Är man då ordentlig och har Sjöfartsverkets Kort A ombord och kikar där får man reda på att seglefri höjd anges från medelhögvatten, med en extra marginal på 0,5 - 2 m (du kan säkert vattnen bättre, jag föredrog att räkna snålt med 0,5m) och då hade jag alltså en marginal på  minst 1,05 m vid medelvatten.

Nu visar det sig alltså att enligt Sjöfartsverkets lista på nätet anges höjden för Trästabron till 17 m över medelvattennivå. Skall man behöva vara uppkopplad när man seglar?
Och frågan blir då, vilken uppgift gäller?

Jag hade alltså tur när jag passerade, mina 17,5 m kunde alltså ha slagit i om marginalen bara är 0,5!?
 



Senast ändrad av Eilean | 28 september 2010 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 18.31 meter seglingsfri höjd under bron strax söder om Grisslehamn mellan Väddö och fastlandet vid medlevattenstånd. Detta är mätt med lasermätare. Avståndet till kraftledningen som också är markerad med 17 m är högre, men jag vet inte hur mycket. När det gäller djupet så har jag aldrig fått mindre än 2,5 meter på mitt ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här är svaret från Sjöfartsverket, jag har bara tagit bort mina kontaktuppgifter:
 

Hej XXX.

Tack för ditt mail som visar på det stora behovet av vårt pågående projekt att kontrollmäta brohöjder.
Jag kan inte annat än hålla med om att våra uppgifter på den aktuella hemsidan är motsägelsefulla.

Sanningen är den att vi inte riktigt vet hur höjden på vissa äldre broar mätts, dvs. om det är höjd över medelvatten eller medelhögvatten och inte heller om någon säkerhetsmarginal tillämpats.

När broar byggdes förr i tiden fanns förmodligen inga tydliga direktiv från Sjöfartsverket beträffande mätning av höjder. Därför lever vi nu med en ovisshet och därför har den som uppdaterat den aktuella hemsidan valt att gardera sig genom att ange Fri höjd vid medelvattenstånd. Samma uppgifter fanns i Sjöfartsverkets tidigare publikation Svensk Kusthandbok.

Det är egentligen broägaren som ansvarar för att uppgifterna på tavlorna är korrekta och att Sjöfartsverket får korrekta uppgifter till sjökorten. Emellertid har vi valt att påbörja ett arbete med att själva mäta in landets samtliga högre broar som går över farbara vatten.
När avvikelser mot nuvarande uppgifter i sjökorten upptäcks meddelas detta i Underrättelser för sjöfarande och sjökortet korrigeras inför den följande tryckningen. Ägaren till bron informeras så att brons tavlor blir ändrade.

Länkarna nedan leder till två notiser som utfärdats med anledning av broinmätningarna.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=4586

http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=4402


Uppgiften Fri höjd vid medelvattenstånd kommer alltså successivt att tas bort efter hand som broarna blir kontrollmätta.

Hör gärna av dig igen om detta mail inte gav dig ett begripligt svar på dina välgrundade funderingar.


Med vänliga hälsningar

Svante Håkansson
Sjöfartsverket, Ufs/Baltico
601 78 Norrköping

Tel: 011-19 10 07, 0734-32 10 07
Fax: 011-23 89 45
e-post: svante.hakansson@sjofartsverket.se







-----Ursprungligt meddelande-----
Från: xxxx [mailto:xxxx@comhem.se]
Skickat: den 28 september 2010 12:02
Till: HK
Ämne: Segelfri höjd - motsägelsefullt!?

Vad gäller?
I tabellen på er hemsida anges segelfri höjd som X meter vid
medelvattenstånd:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Ostkustens-sjotrafikomrade/Broar--slussar/Fasta-broar-i-Stockholm-och-skargarden/

Men i era egna defintioner anges segelfri höjd från medelhögvatten för
broar högre än 3 meter.

http://www.sjofartsverket.se/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Ostkustens-sjotrafikomrade/Broar--slussar/Segelfri-hojd/

Önskar ett förtydligande!

mvh

xxxxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de utförliga svaren!

Masten verkar klara sig, men bojstenarna gjorde mig lite nervös. Ligger överkanten på dessa på två meters djup eller ligger de ännu grundare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver du inte vara. Håller du dig bara hyffsat i leden är det inga problem. Jag ville bara nämna det ifall du får ett stort möte. Vid ström och vind kan prickarna driva lite i sidled och hamna en meter eller så utanför bojstenarna. Onödigt att kära prickarna med full rulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att vi alla får lära oss lite mer! Jag kan bidra med kuriosa om kraftledningarna.

Gick nämligen Väddö kanal för många år sedan tillsammans med en man som var ansvarig för Sveriges elkraftproduktion på Vattenfall - alltså troligen insatt lite i krafledningar?

Vi gick lite nervösa mycket sakta under bron... ( vår mast låg på ca 17,1 meter inkl antennen ... ) men när jag ville dra ner på samma sätt vid kraftledningen så sa han bara, Nej du, dra fullt, det är lugnt, jag lovar!

Så fick jag höra det skrämmande att dessa kraftledningar ökar i längd vid olika väderlekar och fuktigheter, att ledningarna vid fuktigt väder kan ge överslag till segelbåtsmaster osv...

Men självklart -sa han - så hade de gjort rejäla säkerhetsmarginaler. Då var det alltså ingen som helst fara med vår mast. Men exakt hur många meter visste han inte. Det är lugnt dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick bakom en Omega 42 för något år sen. Enligt sailguide.se så är masthöjden 18 m Vindex. Det gick bra, men det var inte så mycket till godo under bron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avklarat! Masten gick klart under bron, kanske runt 1 m tillgodo, och djupet var aldrig enligt lodet mindre än 2,8 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...