Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
AndreasE

Vinterkonservering och varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vet att det finns tusentals trådar om detta ämne, fast jag hittar inget svar på mina frågor.

1. VAD kan man hälla ner i toan och pumpa vidare till tanken? Jag kan aldrig få ut allt ur tanken, oavsett hur mycket jag kör pumpen. Antar att jag måste hälla ner nåt i tanken, men frågan är vad slangar/packningar tål?
Att börja ta bort slangar från septiktanken känns inte som en bra grej :)

2. Tar varmvattenberedaren vatten från färskvattentanken? Svårt att se hur slangarna går.
Där vill jag gärna ha tips om hur jag vet att den är vattenfylld för att kunna slå på strömmen, samt gärna tips på hur man får ut vattnet ur den för vintern. Det verkar inte finnas någon bottenventil på den :(

Bayliner 2355 Ciera -99

MVH
Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Spolarvätska

2. Tryck vattensystemet torrt med hemma kompressorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Septitanken behöver inte vara helt tom. Så länge det bara är lite kvar i botten, så har vattnet gott om plats att frysa uppåt.

Spolarvätska är nog inte snäll mot packningarna, plus att den dunstar.

2. Samma sak med varmvattenberedaren, om den är rund (som min) så räcker det att den är mindre än halvfull. Läs instruktionsboken (sök på märket med Google). På min VVB öppnar man först en luftskruv och tömmer sedan via säkerhetsventilen.

Tryckluft fungerar inte för att tömma VVB. Däremot kan tryckluft eller extra sug med våtdammsugare (min metod) vara bra för att tömma alla slangar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min vvb är fyrkantig, helt omöjligt att veta hur mycket det är i den, pumpen suger ju luft, men det betyder ju inte att den är tom.

Men man får väl be en bön då :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det möjligtvis en sådan här du har?:

http://www.seawardproducts.com/images/F1200.jpg

I så fall dränerar du den genom att öppna den grå kranen nere till vänster på beredaren, men för att få ut allt vatten bör du även öppna ventilen uppe till höger där den svarta slangen går ut.

Är iofs inte säker på att beredaren blir helt tömd på vatten på detta sätt.

Senast ändrad av Esteve | 29 september 2010 | 22:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...