folkew 0 Postad 27 September , 2010 Nu har jag skitit i det blå skåpet. I veckan köpte jag en Ryds 23 wa -06 med Mercruiser 4.3L MPI 220HK, allt verkade perfekt, motorn kändes stark och gick finfint i marchfart. Gasa upp till 35kn var inga problem. Affären gjordes upp och jag var stolt ägare till en fin Ryds. Hämtade båten några dagar senare och på fipplade lite med plottern och det visade sig att verklig fart var 4kn lägre än vad loggen visar och båten faktiskt bara gör 31kn vid fullt skaft. I nedförsbacke, hemlängtan och lite fintrimmande så går det att få upp den i 32kn (4300rpm) - detta i en båt som bör göra ca 39kn vid 4800rpm. Är det någon som har några liknande erfarenheter, i vilken ända börjar man nysta? Mvh Torsken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 September , 2010 Så här på höstkanten är det mest troliga att den är lite beväxt i botten. Förvånande lite beväxtning behövs för att ta massa fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 27 September , 2010 Bottentvätt var det första jag gjorde men den var inte särskilt smutsig och skillnaden var knappt mätbar, kanske en knop. Proppen har jag också kollat, givet att det är rätt drev så har jag rätt propp. 19 stigning lär det ska vara på 2006. Känns som dom billiga problemen är avklarade, Hittade leveranstesten från Skanstulls marina, 4800rpm gjorde den när den var ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 27 September , 2010 Hej, då det är en MPI motor med dator så är det nog bäst att du kontaktar någon som har tillgång till analys SW så de kan koppla in sig på motorn. Det kan vara allt från bränsletryck, givare till trasig dator. Det är inte mycket du kan göra själv med en MPI, går inte ens att justera tändning eller tomgång. Nästan allt sköts av datorn. Så om du inte ser något uppenbart, så är det det enda råd jag kan ge. Precis som med moderna bilar. Senast ändrad av Tempest | 27 september 2010 | 13:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 27 September , 2010 Till moderna bilar går det i alla fall att få tag i analysintrument ganska billigt på nätet. Jag har sparat många sköna tusenlappar på att felsöka småfel själv, nu senast vilken abs-givare som gett upp. Men till båtmotorer verkar det inte finnas något annat än det som dom auktoriserade verkstäderna har... Är det någon som känner till eller har hört talas om ett tredje-parts analysverktyg? På bilar brukar det heta OBD-II (On Board Diagnostics version 2). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 27 September , 2010 Det finns både till försäljning och uthyrning på www.drev.se Kolla under verktyg/felsökning, 695 spänn verkar OK om man inte känner nån som kan kolla på verkstad. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 27 September , 2010 Tack för tipset! Diacom Marine verkar vara precis vad jag vill ha, läsa felkoder, logga live-data, freezeframes etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 28 September , 2010 Hej, har du rätt propeller? Om din motor inte kan varava ut helt kan det vara så att du har för stor stigning. / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 29 September , 2010 Jag *bör* ha rätt stigning, om ingen har bytt utväxling i drevet vill säga. Varvet ska kolla det. Utväxlingen ska vara 1,81:1 och stigningen 19 Då är den uppmätt till 40,7kn vid 5000rpm och 36,5kn vid 4500rpm (mätning av Marinreportage 2006) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser