Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
peppe227

vinterkonservera en sea ray med mag 350 bravo 3

Rekommendera Poster

tänkte göra det enkelt för mej när jag vinterkonserverar och köra drevet i en balja med glyko.

jag måste väl varmköra så termostaten öppnar men är det något annat man bör tänka på så den ej fryser sönder? inpellern sitter väl ej i drevet på bravo 3 bara på äldre drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkör, töm motor och limpor. i med drevet i baljan starta upp och kör igenom glykolen. töm motor och limpor. dit med pluggarna igen. Klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lämna kvar glykolblandningen i motor och limpor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Annars inget rostskydd och det är ju hela idén med glykolblandningen. Att motor och limpor står med blandningen i och på det viset hindrar bl.a luft/syre att nå metallen = rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gjort så på varvet i många år och ingen frysning. Glykolen lägger sig som en hinna och skyddar. Tömmer man inte så finns alltid risken för en ficka med enbart vatten och frysning som följd. Har sett detta ett antal gånger. Den lilla korrision man kan få genom att tömma är inte större än att motorn gått till skrot för länge sedan innan det märks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför tömma på vatten först borde räcka att bara köra i baljan en bra stund och systemet borde va fullt med glykol och räcka för att ej frysa?? eller har jag fattat fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del vatten i limpor och motor. När detta vatten blandar sig med din glykolblandning så ökar andelen vatten och därmed fryser blandningen vid högre temperatur än vad som var förutsatt från början.

Dessutom minimerar du risken för att fickor med vatten finns kvar systemet efter glykolkörningen, vilket beskrivs tidigare i tråden.



Senast ändrad av Esteve | 29 september 2010 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur besvärligt det är på din motor, men om du monterar bort termostaten innan glykolkörningen så behöver du inte varmköra motorn före.

Kan vara svårt att veta att termostaten verkligen är öppen när du väl kör i gång med glykolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att dränera motor/limpor innan man tillför glykol är att ett tomt motorblock alltid fylls nerifrån och upp oavsett om termostaten är öppen eller ej. Ingen varmkörning behövs alltså. Och som redan nämnts så är du är helt säker på att inget vatten står kvar nånstans och du slipper utblandning av den tillförda glykolen med vattnet som står kvar i motorn. Ett betydligt säkrare sätt att göra det hela på med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm motorn på vatten ha en glykolblandning i tunnan o varmkörmotorn. Förutom att glukolen tränger in i alla fickor o utrymmen när den går runt några gånger så är det också  lite enklare att byta lättflytande varm olja som man lämpligen också gör samtidigt :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...