Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Jeddix

Motorrenovering

Rekommendera Poster

Instämmer med df90 !

Funderar lite på hur du gör med t ex ventilsäten, bränslepump (mekanisk?), insprut/förgasare, tändning (elektronisk?), antal hkr (260/310) etc. Men de detaljerna lär väl klarna senare i berättelsen...

Senast ändrad av undrande | 26 september 2010 | 19:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt, snyggt jobbat! Hur många timmar hittills?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ventilsäten är orginal ingjutna härdade säten, när jag har jämfört gjutnumren på ursprungsmotorns toppar och denna heavy duty truck motor(Canada) så får man fram likvärdig information. Ursprungsmotorn fungerade i 20 år i mestadels salt/bräckt vatten.

Det blir en förgasarmotor med en ny Edelbrock förgasare, Elektrisk bränslepump, Mercruiser Thunderbolt 4 elektroniskt tändsystem.

Med denna kam och volym så har motsvarande orginal Penta 290 Hp, med bättre? förgasare och tändning borde det bli ca 300 Hpsmileycheeky

Vad gäller tiden så 100 timmar.... orkar inte räkna längre än till de i varje fall..........wink

Skickar med en bild på instrumentpanelen som jag har gjort för att kunna testköra motorn innan den åker ned i båten.

post-10016755-1394236517,1554_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, tuff instrumentpanel ! Det ser ut som om du ska ha sjövattenkyld motor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, sjövattenkyld blir det, det var ju så ursprungsmotorn fungerade. Men de e möjligt att det blir ändring på det.

Kylning var det ju, så här är bilder på den nya vattentempgivaren.

Senast ändrad av Jeddix | 27 september 2010 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljetryckgivare också utbyt. orginalet var betydligt mycket större:Någon som vet om det ger olika värden på oljetrycket Stor/Liten givare??

Senast ändrad av Jeddix | 27 september 2010 | 22:11

post-10016755-1394236517,5572_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dax att driva upp oljetrycket med en borrmaskin, axeln som jag använder är från början en tändfördelare som jag har svarvat ned för att passa i en borrmaskin.

Filter är monterat och fyllt med olja motorn likaså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borrmaskin, 12V orkade inte riktigt så det blev till att dra en sladd och köra 230V.

post-10016755-1394236517,7072_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja pumpad upp till vipparmarna.

Bra för motorn att allt är smort innan första start, gör man inte detta så går lager mer eller mindre tort de första sekunderna-sliter mycket hårt helt i onödan.

Pumpar upp oljan till ett vipparms par, vrider sedan motorn 1/8 varv så att oljan kommer upp till nästa par i tändordningen, ett varv och allt är smort, och kollat så att smörjningen fungerar.

post-10016755-1394236517,7736_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart så, det närmar sig provkörning. Motorn sitter fortfarane i motorstället och där går det inte att provköra. måste bygga en motorvagga av något slag, ansluta bränsleslangar och pump.

Så här ser det ut nu, med Ny vattenpump, Ny förgasare, remhjul och kyllimpor.

Senast ändrad av Jeddix | 28 september 2010 | 23:13

post-10016755-1394236518,46_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intrssant och rolig läsning!

Ska göra göra samma sak i vinter med min Mercruiser 5,0 (samma block)!

Hur mucket fick du betala för renoveringssatsen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar att köpa ett färdigrenoverat longblock. Själv köpte jag ett förra året från www.rapidomarine.com i USA. Summa summarum blev det 20 kkr inklusive aluminiumlimpor(nya) intullat och inmomsat och klart. Hämtades i frihamnen i Stockholm. Passade på att gradera upp den från 305 till 350 (ingen prisskillnad)

Fungerade perfekt !!!

H/bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Film från första uppstarten,

sedan en del injusteringar, förgasare och tändning. 

Inkörning Ca två timmar på tvåtusen varv. Ljudet på filmen är inte riktigt rättvisande, raka rör(ventilationsrör) ger hög resonans. Ber om ursäkt till min grannar!

post-10016755-1394236581,4317_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdaterar tråden, motorn monterades och allt fungerade bra en kort tid. Men vatten i oljan( grå) gjorde att intresset dog ut.

Två års vila och en del kontroller gjorde mig bara mer förbryllad, hittade inget fel, bra komp inga trasiga packningar.

Efter renspolning med ny olja och några filter byten så provkörde jag motorn igen, grå olja igen!!!

Ytterligare en säsong på land, och en del läsning om trasiga limpor så bestämde jag mig för att byta limpor och knän.

Problemet är löst! Två säsonger med bra gång och fin olja!

Tipset blir alltså, köp nya kyldelar om ni lägger pengar på renovering eller ny motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdaterar tråden, motorn monterades och allt fungerade bra en kort tid. Men vatten i oljan( grå) gjorde att intresset dog ut.

Två års vila och en del kontroller gjorde mig bara mer förbryllad, hittade inget fel, bra komp inga trasiga packningar.

Efter renspolning med ny olja och några filter byten så provkörde jag motorn igen, grå olja igen!!!

Ytterligare en säsong på land, och en del läsning om trasiga limpor så bestämde jag mig för att byta limpor och knän.

Problemet är löst! Två säsonger med bra gång och fin olja!

Tipset blir alltså, köp nya kyldelar om ni lägger pengar på renovering eller ny motor.

Aldrig läst tråden tidigare, men såg precis filmen och läste grå olja.  Första tanken var just trasiga limpor.

Men kul att allt fungerar nu . :) Många timmar nerlagt och förstår frustationen när man har skruvat på allt över 100h och sedan vägrar det fungera som det ska. :)

Vad kostar det ungefär mellan pekfingret att göra en sådan här renovering emot att köpa ett färdig renoverat block ?

Kan man få se en film när motorn är monterad och du gasar lite med båten :)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående kostnader så har jag sett renoverade block med nya kolvar, lager, oljepump, övrigt innanmäte för så lågt som 1600 $. Det är nog ungefär vad jag har handlat delar för, i och för sig så ingår även mitt " nya"block för de pengarna. Jag hade också tur då jag inte behövde något maskinarbeten utförda på mitt block.

Arbetskostnaderna äter snabbt upp skillnaden mot att köpa ett färdigt från staterna, i dag kan det nog vara ide att beställa från Hansen via mekonomen när de har någon drive och få 10-15%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...