Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
labbibia

Var tog havstulpanerna vägen i år?

Rekommendera Poster

Torrsatte båten idag. Eftersom det inte blev så värst mycket båtåka i år p g a borreliabiverkningar, så förväntade jag mig rejält med havstulpaner. Döm om min besvikelse! wink

Inte en enda havstulpan varken på skrov eller drev. Nada, zip zero!

Båten ligger i Sthlms innerskärgård. Inte utan att man undrar vad det beror på att det inte finns några havstulpaner på båten i år? Kan tillägga att det vanliga skägget (som man får dras med när man bottenmålar miljövänligt) fanns det hur mycket som helst av. Både på båtbotten, drev och propeller.

Nån annan som gjort samma iakttagelse?

Editerar en mening.

Senast ändrad av labbibia | 25 september 2010 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men inte ändå.

Har tidigare kört med Fabi eco (röd). Bytte till svart bottenfärg av samma märke i år. Drevet och propellern sprutmålades med samma färg som förra året. Minns inte vad märket heter, men jag använde samma färg förra året, det är ett ledande fabrikat, inköpt på Erlandssons brygga.

Jag kollade även hur det såg ut hos de av mina klubbkamrater som torrsatte idag. Inga havstulpaner, 35 båtar.......... Väldigt märkligt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att jag saknar dom  men fick väldigt lite i år. Gjorde ett test förra året efter att ha läst någonstans att caynepeppar skulle vara bra mot de små krabaterna, målade med Mille light  2,5L burkar o hade en kryddburk med peppar i varje, målade inget under stöttornas plattor när jag tog upp båten så var det tjockt exakt i fyrkanter efter stöttorna på trimmplanen o axlarna men bara enstaka på resten av skrovet.I år skrapade jag bara bort  snäckorna o lät bli att måla för att se vad som händer o vid upptagningen här för ett par veckor sen så är det bara enstaka som sitter fast ,så det måste ha varit dåligt år för dom. Har båten utanför Arkö o det är ju en bit från Stockholm. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenis

Havstulpaner får man väl aldrig i Mälaren. Inte under dom år jag hade min båt där så fick ja någon i alla fall. Skägg det fick man å andra sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Om förra inlägget gällde mitt innlägg så var jag kanske inte tydlig, det finns kanske flera Arkö men  jag har min båt  nära  Arkösund  utanför  Norrköping. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudinlägg - Fråga: Var tog havstulpanerna vägen i år? 

Lätt att besvara... de satt på min båts botten...crying

Se min tråd om slutresultat för Biltemas bottenfär vs Snäckoch bôs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte behövde man leta efter dem på västkusten.

Tur att jag målat drevet med kopparhaltig färg annars hade det varit katstrof igen,

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem fan har ritat de nya smajlgubbarna egentligen?
Keddy verkar ju ha fått två havsborstmaskar intryckta i ögonen, och en glödlampa i munnen??

sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahaha... Ser faktiskt ut så, jag skrattade så jag tjöt när jag läste ditt inlägg... Riktigt träffande...cool

Senast ändrad av Keddy | 27 september 2010 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara 22 till 14-graders temperaturfallet i skiftet juli-augusti som skrämde dem på flykten/minskade tillväxten? Enligt marinbiolog i bekanskapskretsen så byttes stora delar av Stockholms skärgårds vatten ut mot kallt vatten från Öregrundsgrepen när värmen tog slut och det började regna och blåsa...

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick massa havstulpaner längs snobblinjen där jag inte målat med någon bottenfärg, precis i/vid vattenlinjen. Men de är hemskt små, största var kanske 2-3 mm i diameter på skrovet hade jag inte några alls och de som satt under kölen (där jag inte kommer åt att måla) kan ha varit där sen i fjol.

Kan det vara så att den hårda vintern gjort att havstulpanerna har haft problem att sprida sig och växa till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt växte ingenting, tackvare båtlyften.. Men lyften en roddbåt var proppfulla av tulpaner, så inte har dom stuckint nånstans..

Håller med om smileisarna, ser ju ut som en 6åring lagat dom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju som en vettig teori. Det sägs ju att havstulpanerna sätter sig under en väldigt kort period. Om något, ex kallare vatten stör dem då, så måste det ju få dramatiska resultat. Har vi riktig tur så innebär det att även nästa säsong blir snäll mot oss båtägare? 

Pratade med en bekant som har haft sin båt utanför Ljusterö-Grinda......inga havstulpaner där heller tydligen. Det verkar alltså inte vara ett lokalt fenomen i innerskärgården.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Utanför Blidö sjönk det från 17 till 10 grader på ett dygn. Vi troode det var fel på termometern i ekolodet, men dubbekollade och det stämde.
Inne i vår vik tog det några dagar till och fallet blev inte lika dramatiskt.

Om två veckor vet man...

post-8232-1394236517,9084_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...