Harald 2 Postad 25 September , 2010 Hej Är det någon som har erfarenhet av QL Bränslerenare för diesel motorer M V H Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 September , 2010 Det är väl den som Volvo Penta har drive på under oktober tror jag. Funkar enl Volvos broschyr. Tror Erlandsson också säljer den men då till ett lägre pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yodan 0 Postad 4 Oktober , 2010 Hej Harald Jag har haft nämnda produkt i mina tre senaste båtar och aldrig haft problem med bakterier. Min senaste båt köpte jag i fjor och kunde vid inspektion inför köpet konstatera att BB tank hade bakterier. Förfiltret var fullt av svarta plättar. Jag köpte båden i augusti månad så jag väntade till i våras med att montera bränslerenarna, en per tank. När jag nu i helgen lyfte båten och tittar i de båda förfilterna har jag inga spår av bakterier. Jag tankar aldrig fullt inför upptagningen utan brukar ha ca halv tank för då har motornas bränslepumpar (AD41P) hunnit pumpa runt all diesel mer än en gång i systemet och bränslerenaren har hunnit döda alla bakterier. Magnetfältet i renaren spräcker cellmembranet på bakterien och då dör barterien. En död bakterie kan inte ställa till med något problem. Mvh/Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Oktober , 2010 Har införskaffat mig en bränslerenare, men kommer att bli tvungen att montera denna ca:15 cm högre än cav filtret, det kan väl knappast spela någon roll, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Oktober , 2010 Många som jag talat med och ännu fler som jag läst om säger att det funkar. Å andra sidan har jag en kusin som doktorerat på invärtes medicin och specifikt på cellbiologi och han säger att celler nog är lite mer motståndskraftiga än så där, även i en bränsletank? Så vem vet? Personligen tror jag på vetenskapen och har inte monterat en sådan där pryl. Å andra sidan så har jag först i sommar upplevt problem... det försämrade bränslet leder nog till att man måste göra nåt? Jag har istället monterat stora överdimensionerade bränslefilter och vattenavskiljare. Och funkar inte det så får jag överväga att vara lite ovetenskaplig om ett år eller så... fast logiskt så bör man väl ha ett sådant här magnetgrunks FÖRE sin tank för annars får du väl tanken full i alla fall. Så den smartaste metoden är kanske att ha en tillsats i tanken som äter bakterierna? I det fallet finns det ett antal praktiska experiment som verkar säga att tillsatserna fungerar... Senast ändrad av Funkis | 24 oktober 2010 | 10:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 538 Postad 24 Oktober , 2010 Funkis skrev: fast logiskt så bör man väl ha ett sådant här magnetgrunks FÖRE sin tank för annars får du väl tanken full i alla fall. Grejen är ju med en dieselmotor att en stor del av det bränsle som pumpas från tanken går tillbaka till tanken via en returledning och att det därmed även har passerat filtret när det når tillbaka till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 25 Oktober , 2010 JO just det... tänkte inte på det :-) Lite off topic kanske men om det är en stor del som återbrukas - hur stor då? Har liksom aldrig tänkt på det. Stor i mitt språkbruk är ganska nära 50%... är det så verkligen? Bra. Men sedan så kommer väl det rengjorda bränslet tillbaka till bakterierna och blir infekterade. Läste för många år sedan om någon i USA som installerade polishing-pumps i en stor motorbåt, där kunde han rena bränslet genom att pumpa från en tank till den andra flera gånger via filter mm. Med det sämre bränsle vi har nu så kommer man kanske att få göra något liknande till slut? Men fram till dess så ska jag läsa alla tester av tillsatser i bränslet. Dessa sägs ÄTA bakerierna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Oktober , 2010 Det här ämnet kommer upp varje gång man kan förvänta sig kunder i tillbehörsbutiken. Höst och vår. Alltid samma tuggande från bådas sida. Några troende och en hoper ateister. Det finns tusen sätt att lösa ett problem. Det här är ett som dessutom genererar en bra förtjänst. Därmed inte sagt att det är den bästa och billigaste. Billigaste är det definitivt inte då det då inte skulle genererat så stor förtjänst. Kan man få folk att tro blir det därmed religion och predikanterna sprider sitt budskap. Själv har jag blivit religiös på min enkla variant som fungerar trots uppenbara vetenskapliga brister. Ingen elektronik, ingen magnet. Bara en slang! Jag suger upp gegget varje vår. Ryms i en fingerborg från vår lilla 60-liters tank. Skulle jag tro på magneternas inverkan på bakterierna skulle jag ha såna i fickan varje höst för att slippa förkylningar. Eller kasta ner några i tanken för att stämma i bäcken. Volvo Penta lånar sig till att nedmontera sitt varumärke med en metod som passar bland de troende magnetvännerna. Vi andra ateister får ju liksom en felaktig bild av kvalitetsbegreppet Volvo. Ingen kommer nånsin få mig att tro att en bakterie skulle påverkas av ett magnetfält. Det är dessutom inte varierande vilket annars skulle kunna ge lite mer intressanta eventuella strömmar. Magneterna finns där för att suga till sig stålpartiklar och det är väl inte så tokigt i sig. Men att Volvo marknadsför en metod som inte ens den svamligaste vetenskapsman kan hitta på en trovärdig förklaring för är kanske en produktchefsmiss. Han tror sannolikt att den genererar förtjänst. Volvo är kvalitet och inte kan man väl luras då eller? Magnetfält som dödar bakterier. Jojo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser