Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
FamiljenWidmark

Rätt motorstorlek till Yamarin 46sc?

Rekommendera Poster

Vi har just köpt en styrpulpet modell Yamarin 46sc med Yamaha-motor. Innan vi hämtar ut båten behöver vi bestämma vilken storlek på motor vi ska ta (vi väljer mellan 50HK och 60HK) och där skulle vi vara mycket tacksamma för att få hjälp. Vi är en familj på två vuxna och två barn. Barnen är nyss fyllda fjorton år. Vi bor vid en insjö som är cirka 1 mil lång. Vi kommer främst att använda båten för att i) ta dagsturer på sjön och lägga till vid någon kobbe, oftast bara familjen men ibland tillsammans med vänner som kommer på besök, ii) dra en ring bakom båten, ibland bara vi fyra eller ett par av oss men ibland tillsammans med kompisar till barnen och iii) åka vattenskidor någon gång då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att ni ibland är ganska många i båten och även sysslar med vattensporter så

skulle jag helt klart rekommendera 60 hk.

Åker ganska ofta i en 46SC med yamaha 50 och den blir lite seg upp i planing om vi är fler än 2 personer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara instämma...  jag har själv en sån båt med 50hk...kör på 60 så blir du nog mer nöjd. Jag överväger att chippa min i vinter så att även jag får 60.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering... Är inte en 50 hk en strypt 60 hk ?? Har för mig att det finns en spärr där gaswiren sitter i motorn så det inte går att gasa fullt ...I så fall billigare att köpa en 50:a och ta bort spärren. Bör kollas upp! Självklart bättre med en 60 hk då den är mer allsidig.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta då jag sökte lite i forumet...

Citerar Yammamoto250

i insuget på 50 hästaren sitter en strypning. kasta bort den och du har en 60hk med en grad för låg tändning. detta skadar inte motorn. en grad för låg tändning gör bara att den går lite sämre en en riktig 60a men det kommer du inte märka för det är så lite. har själv gjort detta på ett antal f80 som har liknande strypning upp till 100 och på dessa märktes ingen skilnad fast det skilde en grad på tändningen

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på 60-hästaren! Det skulle jag göra alla dagar i veckan.

Kör själv en Yamarin 490 med en 50hk 4t på. Då var det den största motorn man kunde få till den båten men har flera gånger funderat på att uppgradera sedan 60-hästaren kom.

Lycka till!

PS

Grattis till en fin båt! Bra kvalitet och finish och bra skrov.

/C

(edit - PS)

Senast ändrad av ChristerN | 26 september 2010 | 21:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...