ok3084 0 Postad 25 September , 2010 Hej Har en Chris Craft 21 Scorpion med en Mercruiser 350 V8 AlphaOne drev. Jag vet att det inte är orginal propeller på båten och misstänker att det är fel stigning och tum. Hur vet jag vad jag ska ha? tips välkommna. Ni som har liknande båtar på 21 fot vad har ni för propeller? Hur testar man sig fram till rätt? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 25 September , 2010 Vad har du för propeller nu? Diameter och stigning. Hur mycket varvar motorn? Generellt kan man säga att en tum i diameter gör 200 varv på motorn och en tum i stigning gör 400 varv. Sedan kan det ju skilja på olika bladytor, aluminium eller stålpropp osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 September , 2010 Hade en cc 210 tidigare med 260hk och alpha drev. 5 bladig high five 19 tum stigning och den gjorde nästan 44 knop på gps:n Varvade 4800rpm om jag inte minns fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 2 Oktober , 2010 Hej Tack för svar, tittade idag på min propeller och det står SSM 247-0, 14 1/2 X 17 RH Vad betyder detta samt tips på vilken typ av propeller jag bör ha mottages. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Oktober , 2010 Du måste ta reda på vad motorn varvar på fullgas ? du har en michigan propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 2 Oktober , 2010 Den varvar 4000 fullgas nu, har just bytt tändsystem. innan varvade den ca 4600. Gjorde ca 35knop innan tycker det känns lite lite då jag har en likadan båt som person innan i tråden och hans gjorde runt 44knop, har ej testat maxfart sen tändsystem är bytt. Ska även kankse säga att block och avgaslimpor mm är nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Oktober , 2010 Det låter som om det är nåt som inte står rätt till med din motor. Står tändningen verkligen rätt?? Den borde varva betydligt mer med den proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 3 Oktober , 2010 Marcus W.. så det är tändningen jag bör titta på? Om jag förstått det rätt så bör motor varva runt 4600-4800? har jag rätt? Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Oktober , 2010 Kan väl vara bra att börja med. Verkar som du tappat 600rpm efter bytet? Vad har du bytt till för tändning? Kolla tändningen på tomgång samt vid ca 3000rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Oktober , 2010 På min CC 210 med en 5.0L så hade jag en 19'' vanlig alupropp . På min Wellcraft 210 även den med en 5.0L så satt en 21´ ´ alu på min grannes CC 210 med 5.7L så sitter en 21'' alla mina båtar gjorde 42-44 knop på max och grannens CC 45knop Helt klart att något är fel när du inte kan varva mer än vad du säger , och en 17'' propp hade jag på min SeaRay Sundanser 24fot med en 5.7L och alpha drev den toppade max 36knop .Varför jag hde ''bara'' en 17'' på den ... jo , med full tank och fullt med last så var det bättre( snabbare upp i plan) än om jag körde med 19'' som är original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 4 Oktober , 2010 Dum fråga men 14 1/2 X 17 RH är det 17RH som anger tum? vad står det andra för? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Oktober , 2010 RH = Right hand rotation, dvs proppen är högergående vilket är det normala för de flesta singelmonterade motorer. LH är då motsatsen dvs vänstergående vilket normalt används på den babordsmonterade motorn vid dubbelmontage. Ibland används bara beteckningen R eller L. Undantaget är Volvos gamla 200 - 290 drev som oftast går vänster vid singelmontage. Första siffrorna i en propellerbeteckning är i regel diametern och de andra stigningen. Vad gäller fritidsbåtspropellrar härskar fortfarande tummen som enhet även om det skulle gå lika bra att använda det metriska systemet. Både 14 1/2 och 17 är alltså i tum. Diametern är alltså 368 mm och stigningen 432 mm men det lär nog dröja innan vi får se en sån propellerbeteckning.. Senast ändrad av jarb | 04 oktober 2010 | 12:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser