algren 0 Postad 25 September , 2010 Hej, ska vinterkonservera en b20 sjövattenkyld, motor med ett 100 drev, vad bör jag göra? Räcker det med att jag tömmer motorn på vatten? båten skall stå under tak, utan värme. Mvh. algren. Senast ändrad av algren | 25 september 2010 | 08:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 25 September , 2010 http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article343937.ece Ska båten stå utan värme ska du sjävklart vinterkonservera den med glykol för att inte riskera köldskador. Det skyddar mot både frost och rost Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 25 September , 2010 Tack, undrar bara hur jag ska få in glykolblandningen i motorn, när det är ett 100 drev, där vattnet kommer in genom en egen tratt på akterspegeln, det är min första båt så jag kan inte så mycket än. // algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 September , 2010 Om båten ligger i bräck-eller saltvatten ska du först köra igenom motorn med sötvatten. Koppla en slang med sötvatten till sjövattenintaget. Låt motorn gå flera minuter efter att tempmätaren visar att motorn kommit upp i normal arbetstemperatur. Stäng av motorn. Sen fyller du en hink med minst tio liter glykolblandning. Läs på glykoldunken för bästa blandning, brukar vara ungefär 49% glykol-51% vatten. Ner med ena slangänden i hinken, den andra änden kopplar du till sjövattenintaget. Starta motorn. Glykolblandningen i hinken sugs in i motorn. När det är nästan tomt i hinken och det sprutar ut glykolblandning ur drevet.....Stäng av motorn. Klart! (Själv har jag ett 280-drev, men det gör förmodligen ingen större skillnad?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 26 September , 2010 Tack. en dum fundering bara, ska glykolblandningen vara kvar i motorn under vintern eller ska jag tömma ur det? // algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 26 September , 2010 Den ska vara kvar i motorn. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 26 September , 2010 Tack för hjälpen. Det är ingen risk att glykolblandningen fryser, om det skulle bli skitkallt i vinter? Mvh. algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 26 September , 2010 Vad är skitkallt? I vintras var det ner mot minus 25 där jag har båten. Det gick alldeles utmärkt. Men läs gärna på glykoldunken hur du ska blanda för att få optimalt frysskydd. Mvh labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 27 September , 2010 Tack, då känner jag mig lugn. Mvh. algren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser