Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
algren

B20 motor inför vintern.

Rekommendera Poster

Hej, ska vinterkonservera en b20 sjövattenkyld, motor med ett 100 drev, vad bör jag göra? Räcker det med att jag tömmer motorn på vatten?  båten skall stå under tak, utan värme.

Mvh. algren.

Senast ändrad av algren | 25 september 2010 | 08:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, undrar bara hur jag ska få in glykolblandningen i motorn, när det är ett 100 drev, där vattnet kommer in genom en egen tratt på akterspegeln, det är min första båt så jag kan inte så mycket än.

// algren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten ligger i bräck-eller saltvatten ska du först köra igenom motorn med sötvatten. Koppla en slang med sötvatten till sjövattenintaget.  Låt motorn gå flera minuter efter att tempmätaren visar att motorn kommit upp i normal arbetstemperatur. Stäng av motorn.  Sen fyller du en hink med minst tio liter glykolblandning. Läs på glykoldunken för bästa blandning, brukar vara ungefär 49% glykol-51% vatten. Ner med ena slangänden i hinken, den andra änden kopplar du  till sjövattenintaget. Starta motorn. Glykolblandningen i hinken sugs in i motorn. När det är nästan tomt i hinken och det sprutar ut glykolblandning ur drevet.....Stäng av motorn. Klart!

(Själv har jag ett 280-drev, men det gör förmodligen ingen större skillnad?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack.  en dum fundering bara, ska glykolblandningen vara kvar i motorn under vintern eller ska jag tömma ur det?

// algren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Det är ingen risk att glykolblandningen fryser, om det skulle bli skitkallt i vinter?

Mvh. algren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är skitkallt? blush

I vintras var det ner mot minus 25 där jag har båten. Det gick alldeles utmärkt. Men läs gärna på glykoldunken hur du ska blanda för att få optimalt frysskydd.

Mvh

labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...