orjanp 0 Postad 24 September , 2010 Hej, Tänkte förnya diskbänken i en Compis 28 till att bli vit. I dag sitter det en fernissad träinredning som det inte är några fel på så den behöver inte bytas. Dock tycker jag att det är lite mörkt i köket och att det vore fräscht med vitt. Några råd ? Som jag ser det finns (minst) två alternativ. 1) tvätta rent med målartvätt eller aceton (?) och sedan måla med vit tvåkomponentsfärg, behöver man grundfärg ? 2) Limma på vit laminat med epoxilim Någon som gjort liknande och kan ge råd ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
algren 0 Postad 25 September , 2010 Hej. Mitt förslag, är att du byter ut bänkskivan mot en ny, köp en liten bit på ikea, kostar inte så mycket, och de finns i olika färger Lycka till. // algren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 25 September , 2010 Japp, byt skiva. Men tänk på att IKES´ s laminatbänkskivor är limmade på spånskiva. Det är inget bra båtmaterial. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 25 September , 2010 I dag rynkar man på näsan åt spånplattelaminat, Men kom dock i håg att det har hållit i massor med år på gamla 70-talsbåtar. Laminat är snyggt och hygieniskt, och när det är utslitet billigt att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 25 September , 2010 Laminat är skitbra, men det är ju bra om det är limmat på plywood - vilket är regel i 70-talsbåtar, även om det säkert finns undantag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 25 September , 2010 Varför inte köpa en 12mm plywood med vit perstorp på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 September , 2010 Tänkte lyfta den här tråden - funderar själv på att förnya mitt kök. Har också en fernissad skiva som det inte är ett enda fel på... men - bänken är lite för låg, kan med fördel höja upp den några centimetrar - däremot är spisen infäst lite för högt, tänkte sänka det lite när jag ändå bygger om - ska ha en ny sink, nu är det två st men den större ligger innanför - bör vara i rad - och man kan fundera på att bryta den fina fernissade stilen med en modern ljus köksbänk? Problem? Ja, IKEA har fina sinkar, gärna de med en längre bit RF som man kan ställa disken på. Men den platta biten måste fällas ner / in i bänken vad jag förstår. Talar mot att använda min nuvarande fernissade och bara måla en ljus färg? Jag skulle ju höja också. Det talar för en ny skiva. De är ganska tjocka och tunga på IKEA. Min båt tål nog tyngden men min rygg tål inte tyngden av en skiva som ska baxas in ovanpå den andra... sedan ska det sågas också... visst, jag kan måtta och såga någon annanstans... måtta 10 gånger och såga en gång? Fast då får jag en spånskivebaserad grej som dessutom är onödigt tung? Känns inte bra. Kanske ska påpeka att mitt pentry är med en skiva som är 185 cm lång... ganska långt alltså. Men ett modernare material är väl tex Corian eller någon liknande variant. Praktiskt båtägande hade en artikel där förre chefsredaktören förtjänstfullt renoverade sin båt. Men han skriver att det är praktiskt lite knepigt att limma kanter, skärningen görs med vattenstråle... Jag har kontaktat ett företag som kan leverera en färdiglimmad skiva till mig i Corian. Verkar bra? Kruxet är att det var oväntat dyrt. Förbannat dyrt skulle jag vllja säga. Plus att det inte gick att skära in just den där vasken från IKEA som jag ville ha, den med en RF skiva att ställa disken på. Hmmm... suck? Fler funderingar? Vi måste vara många som snart ska byta en fernissad bänksskiva i köket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 27 September , 2010 Mycket bra tråd detta. Ska jag följa med intresse. Någon som också vet var i sthlmstrakten man kan köpa bra liste? Både för raka kanter och hörn, som kan monteras på ny diskbänk. De lister som säljs i skeppshandlarna och på BT är ibland för grova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser