KillerBoo 58 Postad 24 September , 2010 Kanske frågan skulle legat i MekSnack men det brukar funka även i seglarsnack: I min Maxi lsitter ju en VP MD6A, 2 cyl 10hk diesel. Matarpumpen läcker från någonstans jag inte kunnat konstatera även efter demontering. Alltså, inte i slanganslutningar, eller vid locket som håller förfiltret (eller vad det kan heta, en liten plastsil är det iaf)) på plats. Troligen någon spricka någonstans. Det läcker inte mycket och det räcker att starta motorn så upphör droppandet. När man stängt av maskin så börjar det dock igen. Jag har självfall från tanken ner till pumpen så det bygger väl upp ett visst tryck antar jag. Nu till frågan/frågorna: Jag har en oanvänd elektrisk bränslepump avsedd för diesel liggande. Kan jag använda den istf den mekaniska pumpen som sitter där idag? Eftersom jag inte är säker på om pumpen är sugande eller tryckande så vet jag ju inte om jag ska montera pumpen nära motor eller nära tank. Tank o motor ligger dock väldigt nära varann (blygsamma metern och med tanken som sagt högre än motorn) så det kanske inte har någon betydelse i det här fallet? Säkra upp pumpen: Bör jag säkra den separat eller kan jag hoppa på samma anslutning som till den elektrikska cirkulationspumpen för kylningen? Fördelen är ju att jag isf OM jag skulle köra motorn varm pga att säkringen till kylvattenpumpen skulle bränna, utan att uppmärksamma detta (har ingen summer för tempvarning), så stannar ju motorn av sig själv pga av att ingen diesel kommer fram. Nackdelen blir ju isf den omvända, man åker på en luftning av hela systemet i onödan om detta inträffar Eller ska jag köpa en dyr originalpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 24 September , 2010 Om du inte vill renovera/byta matarpumpen så kan du prova att köra helt utan innan du kopplar in elpumpen . Eftersom du har självfall från tanken så rinner ju bränslet till insprutningspumpen automatiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 24 September , 2010 Jag har också en MD6A med elektrisk bränslepump. Den mekaniska matarpumpen har jag plockat bort. Hålet mot kamaxeln har jag satt igen med ett 2-3mm plåtlock. Någon form av packning som tål olja behövs. Pumpen sitter mellan grovfiltret/vattenavskiljaren (CAV) och finfiltret. Pumpen startar när startnyckeln är i tändläge. Det är en stor fördel med el-pump om man behöver lufta bränslesystemet. Man slipper handpumpa. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 25 September , 2010 Det beror ju lite på var anslutningen på tanken sitter. Sitter den på ovansidan får man inte igång flödet, när man öppnat systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 September , 2010 Tack f synpunkter. Att helt utesluta pumpen känns lite sådär. Vill ju inte riskera att det inte rinner till, oavsett sjögång. Det blir nog till att montera elpumpen och plugga hålet efter den gamla. Frågan är dock, ska jag säkra av den separat, eller ihop med pumpen t kylvattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser