Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
isklim

Uppfräschning av nedgångsluckor i teakplywood

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag står i begrepp att ta hand om min nyköpta båts torrfnasiga teakplywoodluckor i ruffingången. I nuläget är de solblekta och torra och nästan all gammal fernissa/lack har trillat av. Själva träet är mkt ljust och jag funderar därför om man måsta betsa eller på annat sätt tona fernissan för att få en sån där härlig brunröd lyster eller om en viss mörkning uppstår av bara fernissan? Samma sak gäller egentligen en massiv teakdurk i sittbrunnen också... Har köpt på mig en standard 1-komp Hempel favourite som jag tänkt använda.

Tacksam för tips till en totalfärsking på området!

post-10016743-1394236514,3277_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det väldigt försiktigt när du slipar luckan, mycket tunt faner.

Olja och lacka.

Den massiva durken ska bara slipas, helst ingen olja på något man går/sitter  på, blir fort smutsigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har slipat lite dörrar och liknande saker med faner på, som inte har fått den omvårdnad dom behöver och det kan vara jätte svårt att få bort de små svarta fläckar som blir när vatten kommer ner i trät. Har för mig att det är mögel om jag inte minns fel. Kommer synas direkt när du lackar om du inte får allt helt trärent och fram med friskt trä, nått bra tipps på hur du lyckas har jag inte men fint papper är ett måste när du når faneret.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fyrkantiga bitar så kan en idé vara att göra nya i plywood. Kantlister finns på rulle med smältlim på baksidan, sätts på med strykjärn. Sen kan du baka in det hela i epoxi så håller det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår du har en äldre båt, om du vill ha det fräscht så föreslår jag

Att du slipar rent skivan och torkar av med målartvätt

Drar du på bets (typ Herdins lackbets för att få en jämn ton på träet (ett tips jag fick från en träbåtsägare) och därefter innan den är torr så  lackar du första lagret med lacken utspädd med lacknafta, och sedan lägger du på några lager till. Vill du ha riktigt fin yta så mellanslipar du mellan lack lagren.

(själv har jag köpt biltemas fernissa och den funkar utmärkt.)

Om det är rätt kan jag inte säga men det blir snyggt, fint och rent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför inte använda jotun benar uvr ,det gör jag både ute å inne ,ska slipa bort allt lack som finns på båten och olja in med jotun ,det blir som en lack yta när den har torkat men mycket lättare att fixa om det blir en skada ,bara slipa och olja in skadan .

dissar lack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägger in en bild på det jag har oljat med jotun benar uvr

Ps kolla på båtsidan inte inredningen

Senast ändrad av snottra | 10 oktober 2010 | 00:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...