freed 0 Postad 23 September , 2010 Antagligen en dum fråga för er som är rutinerade och vet.....men frågar man inte så lär man sig inget och vikten är ju rätt väsentlig vid lastbilstransport. Vad är totalvikten på en Aphrodite med dessa värden? Är det två ton 0,9 eller är det två ton totalt varav fenkölen väger 0,9. Eller ska ytterligare vikt läggas på för inredning etc? Information båt Typ av båt: Segelbåt Längd överallt: 7.6 m Skrovlängd: - Längd i vattenlinjen: 6.6 m Bredd: 2.85 m Djupgående: 1.5 m Min. djupgående: - Deplacement: 2 ton Fenköl (Bly): 0.9 ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 23 September , 2010 Båtens konstruktionsvikt är två ton. Till det kommer oftast några hundra kilo extravikt i form av extra plast i skrovet som tillverkaren lagt dig, prylar, utrustning mm. 10-20% över konstruktionsvikten är mer regel än undantag för båtar. OBS att om du har inombordare får du lägga på den tank mm, då Aphroditen är ritad utan motor och det är det som de två tonnen avser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 23 September , 2010 Lägger de verkligen på plast i skrovet så att totalvikten blir högre än specifierad även på varvsbyggda båtar? Trodde det främst gällde självbyggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 23 September , 2010 Ja, eller gjorde på 70-talet snarare. Plast var billigt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 23 September , 2010 Ok bra, tack för snabbt svar. ca 2,1-2,3 ton då alltså. Denna båt är byggd på 80-talet men jag antar att det inte har någon större betydelse för chaffisen i detta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 25 September , 2010 Det är nog ganska ovanligt att man klarar av att hålla konstruktionsvikten. I alla fall om det gäller annat än riktigt dyra byggen. Serietillverkade båtar lider nog i stort sett alltid av lite övervikt skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 25 September , 2010 De flesta riggleverantörer har (enligt båttillverkarna) onödigt hög säkerhetsfaktor på riggen. Därför anger de systematiskt alltför låg totalvikt på sina båtmodeller, och kan då köpa en billigare rigg. Den lättare riggen ökar dessutom båtens styvhet något. När båtar jämförs av båttestare förekommer ofta att man tar fram jämförtal mellan liknande båtar varav några blir bättre av att vikten anges alltför lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser