Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
freed

Segelbåtsvikt

Rekommendera Poster

Antagligen en dum fråga för er som är rutinerade och vet.....men frågar man inte så lär man sig inget och vikten är ju rätt väsentlig vid lastbilstransport.

Vad är totalvikten på en Aphrodite med dessa värden? Är det två ton 0,9 eller är det två ton totalt varav fenkölen väger 0,9. Eller ska ytterligare vikt läggas på för inredning etc?

Information båt   Typ av båt: Segelbåt Längd överallt: 7.6 m Skrovlängd: - Längd i vattenlinjen: 6.6 m Bredd: 2.85 m Djupgående: 1.5 m Min. djupgående: - Deplacement: 2 ton Fenköl (Bly): 0.9 ton

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens konstruktionsvikt är två ton.
Till det kommer oftast några hundra kilo extravikt i form av extra plast i skrovet som tillverkaren lagt dig, prylar, utrustning mm. 10-20% över konstruktionsvikten är mer regel än undantag för båtar.
OBS att om du har inombordare får du lägga på den tank mm, då Aphroditen är ritad utan motor och det är det som de två tonnen avser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger de verkligen på plast i skrovet så att totalvikten blir högre än specifierad även på varvsbyggda båtar? Trodde det främst gällde självbyggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller gjorde på 70-talet snarare.
Plast var billigt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok bra, tack för snabbt svar. ca 2,1-2,3 ton då alltså. Denna båt är byggd på 80-talet men jag antar att det inte har någon större betydelse för chaffisen i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska ovanligt att man klarar av att hålla konstruktionsvikten.

I alla fall om det gäller annat än riktigt dyra byggen. Serietillverkade båtar lider nog i stort sett alltid av lite övervikt skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta riggleverantörer har (enligt båttillverkarna) onödigt hög säkerhetsfaktor på riggen. Därför anger de systematiskt alltför låg totalvikt på sina båtmodeller, och kan då köpa en billigare rigg. Den lättare riggen ökar dessutom båtens styvhet något. 

När båtar jämförs av båttestare förekommer ofta att man tar fram jämförtal mellan liknande båtar varav några blir bättre av att vikten anges alltför lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...