frejo 0 Postad 23 September , 2010 Av olika skäl vill vår hamn att alla båtplatsinnehavare hostar upp knappa 150 lakan för rätten att ha kvar platsen. Hamnen är privat. Några frågor väcks dock: Vilken säkerhet har man att ägaren inte konkar hamnen och blåser oss alla? Kan man på något sätt formulera sig så att man minskar riskerna för detta? Eller är man helt i händerna på ägaren? Kan man gardera sig mot att pengarna inte går till driften utan fonderas utifall jag vill hoppa av längre fram? Man kan ju även alltid fråga sig om det är rimligt att betala sådana summor i insats, men alternativen i dagsläget är att antingen har vi båt och då har vi den i denna hamn, eller så har vi ingen båt alls (vilket är ett svårsmält alternativ). Senast ändrad av frejo | 23 september 2010 | 21:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 23 September , 2010 Låter som VÄLDIGT mycket pengar, för rätten att ha båt i hamnen. Ni skall alltså inte ens KÖPA hamnen? De pengarna räcker till en himla massa hyrveckor i olika båtar, på olika platser. Verkar helt uppåt väggarna enligt mig, skulle jag aldrig gjort själv. Kan du berätta mer, var är detta någonstans? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 24 September , 2010 Det här låtet helt absurt,ge oss mer info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 24 September , 2010 Låter som ett inhemskt nigeriabrev, vad får du (konkret) för dessa pengar ?? Eller som att sälja ett hyresrätt (=olagligt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 24 September , 2010 Låter snarare som en fiiiin hamn i Bohuslän, där det är ont om plats och gott om nyrika som gärna köper de platser som blir lediga, när de fattiga inte har råd... Alternativt så behöver hamnen muddras och få nya betongbryggor, vilket är så dyrt att hamnbolaget behöver nytt kapital. Kanske är det då ändå bättre med ett villkorat lån, om det har företrädesrätt i fastigheten (före andra fordringsägare) än att bli aktieägare i bolaget och helt blåst vid en konkurs (vilket händer i golfklubbar). Om lånet ger företrädesrätt, så vid en konkurs kommer konkursförvaltaren att sälja hamnen till någon och de pengarna går i första hand till de högst prioriterade fordringsägarna (vilket brukar vara banken och staten). Men skulle kunna vara dig som långivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 24 September , 2010 Jo, hamnen ligger i Bohuslän. Nu är det ju inte heller så att man kan jämföra beloppet med att hyra båt under lång tid utan förhoppningen är ju självklart att pengarna ska vara säkra. Det jag då faktiskt betalar är ju räntan. Med exceptionell tur kanske man även kan sälja platsen vidare i framtiden för ett belopp som inte understiger det man en gång gav. Hamnen ska dock alltid garantera att det ursprungliga beloppet ska kunna återbetalas. Men det är väl just dessa garantier man kan fundera över. Om nu hamnen av olika skäl skulle gå omkull kan man på något sätt formuleras att båtplatsinnehavarna går före i kön gentemot andra fordringsägare, eller helt enkelt har rätt att då överta hamnen? Och rent konkret, jag får ingenting för pengarna, mer än rätten till båtplatsen. Avgift betalas som vanligt. Och rent generellt, vad tror ni, kommer det framöver vara sådan brist på båtplatser att pengarna kan förränta sig? Tilläggas ska väl att hamnen är något alldeles speciell. Senast ändrad av frejo | 24 september 2010 | 15:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 24 September , 2010 Hej Det är inte helt ovanligt att en hamnförening arenderar ett stycke strand av en markägare och anlägger en hamn. Då är det vanligt att medlemmarna betalar en andelsavgift, köper platsen och därester en årlig hyra. Avgifter som fastställs av te.x föreningens årsmöte. Villkor för detta brukar finnas i föreningens stadgar. Dår framgår också vad som gäller när man vill göra sig av med platsen eller föreningen avvecklas (ett sätt att skydda pengarna kan ju vara att starta en förening som äger själva hamnen). Men om du hyr en hamplats av en privat hamnägare är det lite annorlunda. Då är det kontraktet avtalet mellan dig och hamnägaren som gäller. Har du ett tillsvidare kontrakt kan endelra parten inte ensidigt ändra det. tex att du helt plötsligt måste betala 150 papp för att behålla det. Vad du ska göra är att läsa ditt kontrakt på platsen och titta vad som gäller för uppsägning och omreglering. Tag sedan kontakt med kommunens konsumentvägledare för att få rådgivning. Eventuellt kan några tusingar hos en jurist vara väl använda pengar inte minst för att titta på det förslag till nytt kontrakt du fått.. Men ge dig inte på att skirva egna kontrakt om du inte är bevandrad i det. Om du saknar kontrakt så biir det lite snårigare men då får man titta på hur länge du haft platsen och vilka villkor som du haft då. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 25 September , 2010 Wallhamns marina körde väl med ett liknande koncept? Höga insatser för båtplats. De platser som jag har sett säljas har legat länge på blocket... Kanske finns det någon här på forumet som vet hur de platserna har stått sig i värde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 25 September , 2010 Äger en plats i Wallhamn och jag tycker att jag betalade ett rimligt pris för den för ca 4 år sedan, ca 20 KSEK. Vad jag har sett i annonser på liknande storlek som sålts via annonser är att priset idag ligger lite över det vi satte in en gång. Men det är ju marknaden som styr den dag man skall sälja om man nu har sådana planer. Om jag skulle peta in 150 KSEK i en hamn skulle jag nog vilja ha en detaljerad beskrivning av vad dessa pengar skall användas till. Det borde ju finnas planer som ägarna är villiga att dela med sig utav. Sedan skulle jag nog också vara noga med att det finns juridiska kontrakt mellan båda parter om så mycket pengar skall lånas ut. Om det är en privat marina kan man ju undra varför man inte väljer att gå till banken och begära ett lån för sin verksamhet? Om det är ett AB så kanske man till och med skall begära att få en viss andel i bolaget så att man också kan vara med och påverka. Tycker detta låter lite skumt att gå in med denna nivå på belopp. Det kanske är läge att kolla upp personen bakom marinan också innan man betalar några pengar så att man ser att det inte finns några tidigare konstigheter gömda där. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 27 September , 2010 Kan det vara så att vi ligger i samma hamn? Eller är det fler hamnar som börjar med insatts? Jag och min sambo har fått ett brev där vi blev erbjuden att pröjsa 130.000kr. Jag har hört att det är olika bud för storlek på båt. Jag har även pratat med en som fick ett erbjudande på 180.000 kr. Det är inte mycket att fundera på. Ägaren börjar få dåligt med pengar. Så det är nog inte långt från konkurs. Och då får man inte ett öre tillbaka. Så det är mycket osäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 28 September , 2010 Det kanske är läge att samla så många platsinnehavare som möjligt i din marina och gå samman och ställa ägaren till svar. Det kan ju inte vara så att 99% gladeligen bara betalar in 100 KSEK utan att fundera på varför. Titta på fransmännen de blockerar hela Paris när deras regering fattar beslut som de ogillar :-) /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 28 September , 2010 Vi ligger säkert i samma hamn. Priserna börjar, om jag fattat det hela rätt, på 30' för platser som rymmer ekor till 180' för de största. Om man ska gå ihop flera båtplatsinnehavare förutsätter det att tiden att organisera detta finns, något det inte gör eftersom man vill ha kontrakt påskrivet och pengarna överförda inom en månad annars blir man av med platsen. Senast ändrad av frejo | 29 september 2010 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 28 September , 2010 Om ni berättar vilken hamn det gäller, kanske det kommer fram mer info. Jag tycker det låter helt vansinnigt, en hamn har man ju för att förvara båten, är det fråga om en fast plats på Käringön, i lugnt läge, eller? För att i själva verket använda platsen till en flytande sommarstuga, då kan det ju anses billigt, jf med huspriserna. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 28 September , 2010 Dom vill bara åt pengarn. Dessa brev man får från hamnen tycker jag är svåra att tyda. Skriver en sak och menar en annan. dubbelmoral Jag säger det ingen gå bort till grabbarna som ska bygga nya bryggor. Sätt upp dig på en plats där så är du kvar på nästan samma ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 28 September , 2010 Okej.... jag är inte rädd för att berätta vilken hamn det gäller. Det gäller Veddö hamn AB. www.veddöhamn.se Vi har varit i den hamnen över 20 år. Innan ägarbytet såg inte hamnen ut så här. Då fanns det bara en Riktig sjöbod och en stor grusplan som var parkering. Som under vintertid var uppläggningsplatser för båtar. Och det var då 4 bryggor. Och ingen skillnad på folk och fä. När den nya ägaren tog över skulle vi alla få tillgång till allrum som vi skulle kunna få läsa dagstidningar, böcker eller helt enket ha trevligt i. Ett kök. Toaletter, dusch och bastu. Sjöbodar skulle byggas så vi kunde hyra dom och förvara redskap m.m. Ja guld och gröna skogar.... Hur blev det? Jo dom 2 första åren fick vi båtägare tillgång till allt. Förutom sjöbodarna som blev sommarstugor med en lite ballkong. Sen fick vi båtägare ett ute rum som är helt värdelöst. Då vi behöver sitta där är när vi inte får plats och sitta i en båt. Framför allt när det regnar. Då är bänkarna genom blöte. Vi fick ett litet pentry som är livsfarligt att använd. Då plattorna börja råsta. Och aldirg byt. I med att vi inte fick vara i allrumet så försvann även bastun. En liten dusch som alla båtägare ska dela på. Det är alltid lång kö dit. Inte så konstigt. Ägaren bor i USA så det är ägarens far som ränner i hamnen och tror han är bättre än alla andra. Han kan inte ens hällsa på normala människor. Jag kan berätta en hel del.... Det ända som har hållt oss kvar är hamnen läge. Skyddan från alla vindar. Men vi kommer inte gå med på detta erbjudandet vi nu har fått. Det är fem båtar som försvinner från hamnen. Det kommer nog fler norrmän dit nu skulle jag tror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 28 September , 2010 134 båtplatser 30-180 000:- st får man gissa på ca 100 000:- i snitt? 100 000 x 134 = 13 400 000:- Tycker att det klart är en rimlig fråga vad dom skall användas till. Och betalas inom en månad? Varför så bråttom? är det för att ingen skall hinna kolla upp det hela ordentligt? Nej, dom skall nog ha pengarna till att uppdatera hemsidan........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 28 September , 2010 Nu blir det inte 134 båtplatser utan kanske runt 60 eftersom den ena bryggan måste rivas. När det gäller att det förut var fyra bryggor med många fler platser så stämmer ju det men de var svartbyggda allihop varpå det med största sannolikhet ändå hade blivit någon annan lösning på sikt. Hamnen är unik, inget snack om saken. Och man kan nästan jämföra sitt båtägande där med flytande sommarstuga. Men det är mycket pengar och de ska ut snabbt. Och säkerheten för pengarna är väl snarast noll, eller man är åtminstone utlämnad till ägarens goda vilja. Senast ändrad av frejo | 29 september 2010 | 11:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 28 September , 2010 Jag tycker att det låter helt absurt, är hälften av hyresgästerna med på detta? Borde ni inte kunna protestera hos kommunen i annat fall? Precis som inte en ägare av hyresfastigheter har rätt att chockhöja hyran eller göra om till bostadrätter utan vidare så borde inte hamnen har rätt att göra så här! Vad säger din jurist? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 28 September , 2010 Chansen att få tillbaka dina pengar vid ev konkurs är mycket liten. Den är en oprioriterad fodran i förhållande till staten exvis. detta regleras i lagen oavsett vilket avtal du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 28 September , 2010 Jag har frågat vad det är som gör att hamnen inte bär sig. Men får inget riktigt svar. Har bara fått höra att ägaren själv har fått stoppa in 2 243 000:- ur egen ficka. Men vad den felande länker är har jag inte fått något svar på. Om jag nu har tyt papprena rätt så är det inget köp av båtplats utan vi blir långivare för att ha rätt att ha en båtplats. Jag håller med dig! Hemsidan behöver uppdateras. Jag lämna förslag vid ett tillfälle med det lyssna dom inte på för fem öre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 3 Oktober , 2010 De här är ju bara bluff och båg allt ihopa. En som har båtplats på brygga B har låtit sin jurist kommat upp lita av varje. Den juristen säger att de hela inte har gått rätt till. Den som har skrivit papprena m.m. är ju bara en sketen anställd. Ska det vara korekt så ska den som äger Veddö hamn AB skrivit papprena. Och sen ska Veddö hamn AB skriva på papprena först och inte vi som det nu är. Sen sa Juristen att Hamnen går inte back. Hamnen går inte med förlust som ägaren på står. Utan det är de stora huset som ägaren bor i 1-2 mån. om året som drar pengar. Rättare sagt föredetta ägare för ägaren har skrivit över hamnen på sin far. Och det förstår jag när huset är så stort. De huset är som två normala villor. Det är många som ger upp sina båtplatser pga allt detta. Jag har inte mött en enda som säger att dom går med på detta erbjudandet. Man förstår ju att det är något som är lurigt när till och med folk som har eget företag backar för detta erbjudandet. Det ska bli kul och se till sommaren hur många som är kvar. 9 båtägare har redan sagt i från att inte komma tillbaka. 10 med mig och min sambo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser