zewe 0 Postad 23 September , 2010 håller på att sätta planen för vinterns arbeten med båten och behöver lite hjälp med en fundering jag har. Har ett babystag till masten på min shipman 28 och enl vad jag ha läst är det bra att ha om man kappseglar eller vid eventuell grundstötning, men behöver man verkligen ha det? Just nu sitter det mest ivägen tycker jag då jag och sambon bara mys seglar och inget annat. va har ni för erfarenheter av att ta bort det? /per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 23 September , 2010 Du kan kolla på Scampiförbundets forum (http://www.scampiforbundet.se/) och söka på babystag. Jag har för mig att Scampins och Shipman 28:ans riggar påminner om varandra så erfarenheterna från Scampi borde vara giltiga för dig också. mvh ./stefan ... som har babystaget kvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 23 September , 2010 Är inte staget till för att hejda svängningar/vibrationer i masten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 23 September , 2010 Kan du inte lite snabbt redogöra för dessa erferenheter? Lite bättre än en länk. Fast, tack för länken, det fanns ju mer där att läsa. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 September , 2010 Babystaget är till för att hindra en inverterad mastkurva och i förlängningen knäckning av masten. Du borde kunna ersätta babystaget med dubbla främre undervant, men kolla med en båtkonstruktör eller en riggfirma innan du ändrar något i riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 23 September , 2010 Det är ungefär så snacket går i Scampiförbundets diskussionsforum också. - Man kan krumma masten något. - Stagar tillsammans med barduner/checkstag upp masten så att den inte gungar på mitten i längsriktning, framför allt vid segling i grov sjö. Det kan leda till knäckning i maströret. Folk tycker att den är i vägen. En del kopplar loss den med schackel från rufftaket vid snäll segling och monterar tillbaka den vid tuffare förhållanden. Samma resonemang kring checkstagen/bardunerna. För egen del så tycker jag om att kunna få lite krum på masten - är van vid partialrigg - så jag har den kvar. Lite omak med att få runt genuan vid slag, gör att jag drar mig för att segla med stora genuan. Checkstagen är däremot bortkopplade från däck men kan snabbt monteras tillbaka. Men läs gärna inläggen på forumet. Det är många som bidragit. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 24 September , 2010 som det verkar här också så säger istortsätt allt här också ifall hård vind eller grov sjö är det bra att ha kvar. så för en annan som är helt grön och kommer ta ned eller reva väldigt tidigt så borde det inte vara nå problem alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 24 September , 2010 Hej, Har också en Shipman 28. Jag har satt på rullar på babystaget och tycker att det sällan är till något besvär. Möjligen kan genuan (jag kör mest med genua 2) fastna någon gång vid slag i vindar så är så svaga att seglet inte blåser över av sig självt eller om man tar hem för tidigt på det nya läskotet. Jag tycker det skulle kännas konstigt att ta bort babystaget om det inte ersätts av två främre undervant. Som tidigare nämnts stabiliserar babystaget tillsammans med de aktre undervanten masten i dess centrala del. Väderomslag kan komma plötsligt..... Däremot brukar jag koppla bort den inre delen av babystaget (den som sitter under däck) vid segling i smult vatten och där jag är (nästan) säker att inte gå på grund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 25 September , 2010 kan nån bara förklara för mig vad babystaget hjälper till vid en grundstötning, min tanke så vill ju masten framåt och då kommer ju inte babystaget hålla nått alls. Om man går på hårt så slår man ju till skrovfästet för babystaget och därigenom slackar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 25 September , 2010 Nja. Jag tror att det är så att pumpningen uppstår lättare om du har revat storen. Seglets stagar upp masten också. Jag har sett den ståndpunkten i olika diskussionsforum t.ex. http://community.praktisktbatagande.se/forums/t/7355.aspx och http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6420 som också har ett foto på en båt med allvarliga pumpproblem. Jag tycker att det stämmer med mina erfarenheter också. Och ju mer och mer jag läser om det (och såg bilden) desto mer övertygad blir jag om att jag inte ska ta bort mitt babystag. ./stefan PS Du är inte först med att fundera på att ta bort babystaget. Kolla runt lite: http://www.google.se/search?hl=sv&q=ta bort babystag DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 September , 2010 Håller med brstfanp. Revat segel ger ökad påfrestning på riggen i längsled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 25 September , 2010 har googlat och läst en massa, och läste en smart idé kommer till våren inte ha babystaget fäst i durken men i masten och tillfälligt tesa det till masten så det inte slår, och om det blir problem så är det bara att skruva dit det. Funkar det utan så är det bara att ta bort. jag återkommer till våren/sommaren med erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser