Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
majajii

Byte av motor på en Flipper 575, vilken passar

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska byta motor på min Flipper 575 från -83. Har funderat på att sätta på en 75hk fyrtakt och undrar om de skulle passa min båt.

Vilket HK antal ska man välja ?

Vilken är maxstorlek på motorn för att den ska få plats för att kunna tilta motorn.

(Nya motorer ser ju större ut än de gamla)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte exakt hur de ser ut på din båt men det borde få plats. Ja de har blivit större. Skulle det vara trångt kan du alltid titta på Evinrude E-tech de sägs vara bra och är betydligt mindre eftersom de är 2-takt. Frågan är också vad du skall göra med din båt och nya motor. Åka mycket vattenskidor? eller bara glida omkring?

/Kareem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle kanske skrivit vad jag använder båten till. (tack för tipset) .

Vi använder den mest till att åka ut på havet till olika öar , men det händer att vi åker vattenskidor också.

Man vill ha någon motor som är tystare och mer bränslesnål än min gamla Johnson 70 hk från 1990.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går den i sjön med 90 hk på. Den borde väga mer än vad den gamla 70 hk jonson gör. Men det kanske inte spela någon roll ?

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem med vikten. Toppfart var 35 knop och den skuttade upp i plan som en flateka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter fint, Någon som vet vilken storlek på rigg man ska ha. Har sett i vissa annonser att en del har extra lång rigg. Det skulle inte passa min båt då antar jag ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Yamaha F80 (lång rigg, 164 kg ca) på min Flipper 575:a. Den passade båten mycket bra, absolut inga problem få upp båten i planing.  Ca 33 knop på topp med två personer, om det nu är så intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Sätt dit en Murkla 90 optimax så får du bra klipp i den och inte drar det mera sås än en 4-takt.

Plus att den är billigare att serva.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det funka att sätta på en 115 hk Yamaha 4-takt på denna båt ? Eller blir den för tung eller några andra negativa saker ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...