Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
janan3

för alla som vill ha engine bracket

Rekommendera Poster

Ska tillverka en sådan till utomboradre på jobbet men behöver lite hjälp av alla så att jag kan göra en färdig ritning till alla som vill konvertera sina båtar till utombordare !

Frågor !

 

1-Hur djup skall motorn vara i vattet

2-Aktiespegeln är inte helt rakt idag på alla båtar ? (därför måste engine bracket ha en vinkel )

post-10007822-1394236513,7486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt.. ett motorfäste :)

Kallas även Gil Bracket har jag för mig. Ett relativt enkelt sätt att montera utombordare på en båt avsedd f inombordsmontage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å katten.

Jag får säga som gamle Gunnar Emauel Sträng sa vid ett tillfälle;Jag för står inte varför man använder så många krångliga utlänska ord, när det finns en adekvat inhemsk vokabulär.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Du skall ha antikavitationsplattan ( den plattan som sitter närmast över propellern)

några cm över köllinjen. Varierar från båt till båt så du måste ha justermöjlighet på motorhöjden. 

2. Motorfästet skall väl ha samma lutning som akterspegeln? Den blir ju en förlängning av akterspegeln. eller hur menar du?

http://www.dadmarine.com/25sgl.htm 



Senast ändrad av df90 | 25 september 2010 | 07:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en väldigt skum köl på trådskaparens motorbåt. Har aldrig sett någon motorbåt med äggskalsformad köl. Kölen brukar vara som lägst längst bank mot akterspegeln på en motorbåt.

Skulle kölen vara utformad som bilden visar på en motorbåt skulle den nog få väldigt läskiga sjöegenskaper i planingsläge:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bara en bild eller ex jag ska gå efter ! jag ska göra på min båt iaf och kommer att lyckas ! kommer med uppdate till er !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade 1988 en Evinrude 175 på en Nordkapp DC.
Kavitationsplattan var 6 cm över bottenlinjen.
Bilderna är tagna med dålig kamera 1994 så kvaliteten är tyvärr inte den bästa.
Det man skall tänka på är att motorn måste vara ganska långt bak för att inte ta i akterspegeln när man tiltar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag pin svetsade på plats vid båten ihop fyrkants rör av vanligt järn ,fick då alla vinklar rätt använde tom vattenpass. såg till att det blev helt rakt, sen tog jag hela lådan till en svets polare som gjorde det rejäla svets jobbet och sen galvade jag lådan i södeertälje.

nu har jag kommit på att jag ska ha lådan fylld med ballast för att öka top hastigheten. det låter skummt men det blir för lätt med en utombordare bak.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...