Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
stensino

Dåliga slangklämmor på Biltema

Rekommendera Poster

Jag tänkte försöka starta en saklig diskussion kring Biltemas prylar, men jag inser svårigheten i detta. I alla fall så kan jag tipsa om att slangklämmorna på Biltema inte är så lämpliga för båtbruk. De är gjorda av stålsorten AISI 304, som inte är lika korrosionsresistent som AISI 316. Biltema har många skruvar och bultar i A4-stål (AISI 316L), vilket är mycket fördelaktigt i korrosiva miljöer, men slangklämmorna är som sagt AISI 304.

Om någon har information om Biltemas båtsaker som är hyfsat saklig, lägg gärna upp info i denna tråd.

Här är även lite information om stålsorter: http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_steel_grades

Vissa båtprylar är märkta RF eller Rosftritt. Frågan är vad Biltema menar med det. Det är nog klokast att fråga i butiken innan ni köper dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer det.  köpte själv ett litet lager inför min renovering. men när jag skulle  börja dra den första  slangklämman så gick den runt alldeles för lätt  för att man skall kunna lita på hållfastheten. brutal skillnad på riktiga slangklämmer som används i båt världen orustvarven tex.

så biltema slangklämmerna  förpassades  till mitt garage  där dom får vara lager när  man behöver till bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer.

Små slangklämmor (upp till 20 mm) är rätt ok på Biltema, men större köper jag varken på Jula eller Biltema. De tandar över och tål åtdragning betydligt sämre än den genomsnittliga båtbutikens. Sedan har jag faktiskt hittat helkassa exemplar (vissa batcher ?) där också, men det är inte lika ofta....

Stålsorten är dock av mindre betydelse för mig, som nästan alltid åker i dricksvatten ;-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...