Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
jojosurf

Färg friborden snyggast?

Rekommendera Poster

Det har säkert skrivits om det någonstans på forum men jag hittade inte så jag gör ett nytt här. 

Om man tittar på alla segelbåtar så har nästan alla vit färg på friborden.

Om jag fick välja färg på min båt så skulle jag välja Marinblå. Snyggt!

Jag antar att färger som Marinblå, grön, gul, röd bleknar med tiden medan vit färgen inte gör det? 

Vad för nackdel och fördel finns det med mörka färger som marinblå?

Mvh/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mörkt blå är fint, mörk grön kan 'klä' en koster, t.e.x.

Fördelar jämfört med traditionell vit färg: snygg

Nackdelar: mindre fel och variationer i färgkulören syns lättare än i vit färg; ytan kräver proffsigt arbete och förberedning, annars speglar sig alla ojämnheter i fribord; färgen bleknar med tiden; mindre repor och skador syns klart; ytan blir varmare i solen; etc.

Senast ändrad av jussi_h | 21 september 2010 | 09:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att beakta är ju att mörka färger gör att föremål ser mindre ut.. å tvärsom med ljusa färger..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om det är en träbåt så gör den ökade värmen att friborden spricker upp betydligt fortare om den ligger i solen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en äldre båt som är vit i original så bör du nog fundera en gång till innan du målar den i en mörk färg. Eftersom den blir varamare så sätter den i gång härdningsprocesser i skrovet. - vilket inte är helt lyckad.

Dessutomså syns ojämnheter i skrovet tydligare om det inte är h e l t plant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever att repor syns mycket mer på de mörka skroven, så de ser slitna ut snabbare.
Ljusgrått är snyggt och praktiskt!
Gärna med några vita ränder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör dem som har blå fribord, mycket snyggare tycker jag. De är dessutom lackade med AWL-grip varpå polering och vaxning inte behövs. Det kritar inte och tål UV-ljus så man behöver inte heller täcka sidorna på vintern. Och visst är det läckert när vattnet speglas i sidorna...

MEN repor syns oerhört mycket bättre, lack är dessutom tunt så det är inte mycket som behövs innan man är igenom. Dessutom är det mycket svårare att laga repor eller plastskador snyggt (läs dyrare). Och att lacka om hela båten är kostsamt, runt 100 000 för en båt i min storlek (35 fot). Vit båt är nog att föredra, men kanske gärna lackad för lystern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stod oxå och valde mellan marin blått och vanlig vit. men alla nackdelar med marinblått gjorde att jag valde vanlig vit gelcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ny blå(färgad) båt är väl det snyggaste som finns.

Tittar man på en färgad och vit som har några år på nacken så väljer jag vit. Oftast kritar de och kräver otroligt mycket underhåll för att blänka om de inte är vita... ljusgrått som nämns ovan tycker jag är riktigt sobert, men har inte sett någon gammal och hur det blir med åren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, 

Ja, jag får ta en ordentligt fundering om vad jag ska prioritera, skönheten eller praktiska. 

Jag vill ha det mörktblå men det är logiskt att det syns mer sliten ut med tiden. 

Men det beror också på vilken typ av färg man köper också kanske? är det bra kvalitet så ska det hålla men naturligtvis syns skador ändå mer än vit. 

Jag hade tänkt köpa varor från:

http://www.de-ijssel-coatings.se/

Syns mörkblå båtar mindre ån vita båtar? är det sant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vit kontra mörk är redan bra beskrivet.

Om jag skulle ta kostnaden/jobbet att måla om båten i mörk kulör skulle jag inte ta mörkblå då det är relativt vanligt. Svart ser oerhört vackert och lyxigt ut, men resten av båten måste vara i bra skick för att det ska se bra ut. 

Kapellen måste ocksä matcha (svart, grått, vitt), dvs det går inte med t.ex blåa kapell till ett svart skrov.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svart - grå - vit

Det skulle vara snyggt det men skulle det inte bli kok hett i båten då? Hur skulle det gå som tex i sommaren då det var en av de varmaste sommaren på flera år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vår sommarbrygga (Vindö, Sthlm) ligger dom travade som ägg i en äggkartong: Vita, vita, vita skrov med tunn, blå snobbrand...en efter en, efter en..alla lika, och ssamtliga med marinblå bomkapell med texten Juneau ,Dufour, HR i all evighet, amen! Vårt sjuttitalsskrälle har klarRÖDA fribord med vit vattenlinje och snobbrand. Urläcker är hon!!! (tycker i allafall jag o frun) Lackad för 5 år sedan men med all glans kvar! Vita segel förstås..åsså heter hon Röda Lacken (som snuset), ett namn som vi hatar. men man får ju inte döpa om en båt. Eller får man...???

(nuförtiden snusar jag örtsnus, men inte hånken kan vi döpa om henne till Onico Pepparmint)

/gubbskrället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...