Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Tempest

Aquador 23 HT, hur får man ut värmaren.

Rekommendera Poster

Hej, På sista turen för året så pajar naturligtvis värmaren. Problemet är att jag inte får ur den ur båten. Den sitter på ett fäste som måste avlägsnas för att man skall få ut den. Fästet sitter med sex skruv men ochså limmat mot skrovet med vad jag tror är vit sikaflex. Jag har bent så en skruvmejsel blev krokig, men icke. Är det någon som har lyckat avlägsna en Wallas 1800 från en Aquador 23 HT, så är jag tacksam för tips.

Mvh / Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på min i somras, det är ett h-vete att få ut den. Använd gärna några stycken stora skruvmejslar, försök jobba dig in från ena sidan. Känns som den är monterad där som en underhållsfri pryl. Du får svära lite medans du håller på o ta dig god tid så du inte har sönder plattan eller gör några jack i båten. Det är bökigt särskilt när värmaren hänger precis under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. När du monterade tillbaka fästet, använde Du då sikaflex för att limma dit fästet igen eller hur gjorde du? Hur är det med elkablarna, sitter de skruvade på en plint i värmaren eller på annat sätt, går de att få loss eller måste de kapas?

Micke

Senast ändrad av Tempest | 20 september 2010 | 20:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick ut värmaren i delar, skruvade lite väl mycket före jag såg hur den satt ihop. Kablarna var så långa att jag fick ut värmaren utan att skruva loss några o fick den ut av hålet o ner på dynan. I mitt fall var det termostaten som styr när fläkten ska stanna som gick sönder, så jag fick lossa några kablar efter jag fick ut den. Gick hur bra som helst. Sen var det bara att skrapa loss gammal sikaflex och kleta på med nytt o skruva dit fästet. Ganska smidigt att få dit den, men det var inte så man tänkte medans man satt med ett antal skruvmejslar i soffan o svor över eländet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Tack igen för hjälpen. Exakt samma fel på min värmare så jag har köpt en ny termostat. Funderar på om man skulle såga till en plywood platta och skruva samt limma mot skrovet och sedan skruva fast värmaren i den. Så går det lättare att få bort fästet nästa gång. Det är det enda som är säkert att den kommer att gå sönder igen.

Mvh / Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen, jag kollade med flippermarin hur de gör för att få ut värmaren. De låter fästet sitta kvar och tar ut den ner genom stuvluckan under det sätet. Det skulle finnas gott om plats sa det. Skall prova i helgen och återkommer med resultatet.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lagat värmaren i samband med torrsättningen idag. Det var som Flipper Marin sa, man tar ut värmaren genom det nedre stuvfacket så slipper man jäklas med fästet. Tvingades dock kapa elkablarna men kontroll kabeln var tillräckligt lång. Nu fungerar i alla fall värmaren och hoppas den funkar nästa sommar. Nu är det bara sju månader kvar till sjösättningen smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...