Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Bengt_

stöttor

Rekommendera Poster

Hej jag har en adec 630  som jag snart ska ta upp

problemet är att jag har inga bockar eller stöttor

finns det någon här på forumet som har något bra tips ?

post-10016714-1394236512,9925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du funderar på att köpa stöttor så kan jag rekommendera http://www.seaquip.se/products.php

Har haft min båt stående på sådana nu några år i vår marina med bara goda erfarenheter, har nu köpt mig ett eget par till min snipa. Fördelen med färdiga söttor är att du enkelt kan fixa höjden på dem enkelt, beroende på plats där du väljer att ställa upp din båt. Bygger man egna bockar så får man hålla på och lägga kilar och eventuellt extra träklossar om man inte står på exakt samma ställe varje vinter.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom trebenta bockarna som används, åtminstone här lokalt, av proffetionella båtförvarare, behöver aldrig kilas. Man trycker bara bocken under båten och så är det hela klart. Se länken.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och sedan på våren när snön smälter, tjälen går ur marken och det blåser lite, så välter båten - - - Jasså, måste man bry sig om underlaget också? ;-)

Tekniken med lösa bockar (finns även i metall med reglerbar höjd) bygger så vitt jag förstår på att man har ett underlag av betong, tjock asfalt eller åtminstone ett tjockt och plant underlag av makadam. Vilket typ av markyta ska båten stå på? Gräsmatta? Grus? 

På gräsmatta skulle jag rekommendera förstärkning av underlaget med betongplattor (själv har jag köpt sex 50x50, även om de är grymt tunga) och sedan är det säkraste alternativet bockar i metall (min båt är lite större, jag köpte Tyresöbocken). Visst kostar riktiga bockar en slant, men de är lätta att sälja vidare om du inte behöver dem längre, lättare än att bli av med en båt.

En stor fördel med bockar i metall är att båten står högre, och att det är lättare att komma åt att bottenmåla på våren. Men två bockar har man sex stödpunkter, så man kan skruva ned en sidostötta i taget och måla även under stöttan.



Senast ändrad av Jonas478 | 22 september 2010 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni så dåliga markförhållande där österöver? Är det myrmark ni ställer upp era båtar på? Det skulle inta va nått problem att ställa upp en motorbåt av den typen som trådskaparen har på min gräsmatta, oavsett vilka stöttor det varit frågan om.

Sen kan jag hålla med dig om att det är synd om motorbåtsägare. Vilket elände många har när dom skall bottenmåla. Speciellt när de har kraftiga båtkärror, där man inte tänkt sig för när man byggde dem. Stod inne i en lokal i två vintrar där man i huvudsak förvarade motorbåtar. Jag tyckte verkligen synd om några av motorbåtsägarna, när de skulle försöka nå in och slipa och bottenmåla.

Hade det varit en segelbåt med en hög köl så hade jag köpt ditt resonemang, men inte när det gäller en motorbåt.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu det senaste inspelet i denna gamla tråd. För att vara tydlig ska man väl kalla de trebenta med ben i triangel vid sitt rätta namn = stöttor. Inte bockar. Jag ser att jag själv slarvade med skillnaden.

Trebenta stöttor (triangel) finns som sagt i både trä och metall. De i metall har fördelen att de inte ruttnar, de har reglerbar höjd och är mindre ivägen när man ska måla.

Bockar, vare sig de är fyrbenta i trä eller trebenta i metall (med ett bredare ben i var ände kölstöd), ger mycket bättre stabilitet, eftersom mittbalken håller ihop sidostöden. De i trä behöver som någon skrev kilar i sidorna.

Professionella båtförvarare tror jag inte ställer en båt av TS typ direkt på en gräsmatta. Men det kanske TS har tänkt göra?

Fast ett minimum för att komma åt bra att bottenmåla en motorbåt är att först lägga ett par staplar grovt virke, som kölen vilar på. Sedan trebenta stöttor på sidorna, minst två på varje sida. Tänk dock på att folk har dött när båtar vält över dem, en värre risk med segelbåtar...



Senast ändrad av Jonas478 | 14 oktober 2010 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju krångla till liven en hel del genom att teoretiskt filosofera om det mesta.

I samband med att vi startade närradiostationen Radio Sotenäs satte nån fyndig peron upp ett anslag på studiorutan.

Teori - man kan allt, men inget fungerar.

Praktik - allting fungerar, men ingen vet varför.

På denna arbetsplats är teori och praktik förenade.

Inget fungerar och ingen vet varför.

 

Naturligtvis måste man lägga nåt under kölen. Det gör jag även på min segelbåt. Det gör de som förvarar båtar profetionellt och det förmodade jag att även amatörer insåg. 20 - 25 cm brukar jag tycka är lagom. En bit slipers eller nått annat fyrkantsvirke eller ett antal 2 tum x8 staplade på varandra. Jag brukar lägga en 2tumx2 närmast båten så kommer man åt bättre att måla under större delen av kölen.

På en snipa som trådskaparen är det ju inget större problem att flytta pallningarna om man vill måla klart hela kölen innan man sjösätter. På en segelbåt där balastkölen väger ett par ton är det inte lika enkelt att fytta främre pallningen.

Fördelen med egentillverkade trebenata bockar i trä, är att de kostar praktiskt taget inget. Skulle jag haft behov av såna har jag liggandes regelvirke som blivet över annars kostar det inte många kronor om man köper nytt. Man kan ju tom köpa tryckimpregnerat.  När de börjar bli dåliga, spikar man bara ihop några nya.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...