Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Sueco

Hälsar mig själv välkommen :)

Rekommendera Poster

Hej

Efter en massa strul har jag blivit ägare till ett idiot-projekt(om man ska tro alla andra), så snart börjar en helrenovering med målet att någon gång komma längre bort än kalmarsund  :)

Som sagt, det finns hur mycket som helst att göra men jag har ju mer fritid än jag har pengar så det får ta den tid det måste.

Prio1 är att fixa plastning samt måla den så jag kan ha den ståendes ute utan att behöva skämmas hahah

MVH Sueco

post-10005640-1394236512,8112_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till dårarnas skara. Brukar säja att båtar det är inget intresse - det är en sjukdom. Jag känner en till som är drabbad.wink

Det är ju i alla fall en riktig båt - dvs en koster.

Skall bli intresant att följa ditt arbete. Har skrivit lite om mitt senaste projekt (och en hel del andra också), i länken nedan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för elende du släpat hem? Ser ut att vara något som är byggt för de sju haven!

Välkommen och lycka till! (glömm inte att informera oss nyfikna!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, jag hoppas att jag kan göra en riktig båt av en riktig båt

Båten är en Koster 28 ritad av Tore Herlin men saknar så gott som allt just nu. En tidigare ägare fick för sig det var osmosis i båten och har tömt den o slippat lite här o där, vet inte hur man tänkte men genomtänkt var det nog inte :)
Tex hackades kölen bort som bestod av betong o järntackor. Har redan ordnat 1500 kg bly som ska i båten så tyngdpunkten blir lägre och mer plats under golvet(durken). Finns säkert en massa fina namn som jag inte kan det får jag väl lära mig om jag orkar.

Målet är att segla långt bort så småningom om det inte något annat som får prio i livet. Har en plan att båten ska vara i vattnet juli 2013 som jag hoppas hålla. Däremot inte sagt att allt är klart då. Det är tur man inte han tummen mitt i handen för det är mycket som ska kluras ut. Bygga ny inredning kommer att bli en pärs, inte själva byggandet det oroar mig inte för men att inte missa något viktigt som man vill ha. Det kommer att bli mycket läsande av långresor och från dom fundera ut vad som viktigt för mig.

Från början hade jag planer på att bygga nytt, samma typ av båt men med Sven Yrvind principen med osänkbar båt. Nu blev det inte så men jag hoppas jag kan få båten så nära det jag önskar och att den kommer att duga för mina planer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara applådera och be att få önska lycka till, det omöjliga tar ju som bekant bara lite längre tid, å kom ihåg... Det är aldrig försent att ge upp!!

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skön inställning!   tro mig du kommer inte missa nåt du verkligen vill ha! du får ju naturligtvis göra en ritning och agera efter den! 

Lycka till, så kanske vi ses på de sju havet.  runt 2013 är jag nog  på väg till Thailand skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas verkligen inte det.
Har hunnit planera mycket i huvudet men vi får se hur det blir. Tanken är att bygga inredningen til stora delar av finnfoam och plast för att kunna bygga vatten/luft täta skott i båten som samtidigt fungerar som förvaringsutrymme av diverse saker.
En sak som jag lärt mig under alla resor att finns det utrymme att gömma sig, kan man vara säker på att små glada insekter hittar dit och slår sig ner. Om min tanke fungerar eller inte lär tiden utvisa  hahaha

Just nu funderar jag på om jag ska nöja mig med biltemaplast och fiberduk eller om man ska betala dyrt för märkes saker.

Kan man verkligen misslyckas med polyester? Har kört racing med deras olja under flera år men dålig kunskap om plasten. Biltema till plastningen och satsa på dyrare epoxi färg till skrovet under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sueco - Du skriver i början av ditt inlägg ovan Jag hoppas verkligen inte det.

Om det är smoegen´ s Det är aldrig för sen att ge upp du tänker på, så är det ju skönt att veta  att man alltid har den möjligheten.

Sven Lundin Yrvind kom ju aldrig jorden runt med nån av sina båtar, som ju många tror. Han fick för det mesta en ny ide eller problem, som med aluminium-Bris och seglade hem och byggde sig en ny båt. Det är aldrig försent att ge upp - och det är bra om man kan känna den gränsen.

Skulle jag byggt en båt från schratch skulle även jag byggt efter Yrvinds metoder. Dock inte lika spartanskt

Jag har inte själv provat Biltemas polyester, men till att bygga inredning kan det väl knappast bli fel.

Gjorde en reparation och böldpestbehandling av kölen på min storfidra. Köpte riktig epoxy från NM. Det var inte gratis. Hade jag köpt från Biltema tror jag att jag hade kommit undan med halva priset och jag är övertygad om att resultatet hade blivit lika bra. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

När jag byggde vattentank av integraltyp i min motorseglare denna vinter köpte jag Biltemas Epoxy och väv. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/ny-integraltank.html

Skulle jag plastat upp med polyester hade jag inte klarat det med den skyddsutrustning jag har. Epoxyn är ju lösningsmedelsfri, så den luktar ju inte.

Skulle du köpa väv för epoxy hos biltema så är det faktiskt (var i alla fall vintern 2010) billigare att köpa bitar på en kvadratmeter än att köpa en rulle på 10 kvadratmeter

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe, det var zeven inlägg lag syftade på(ska bli bättre på att citera)

Toaen: Näe, inte kom han runt men rätt långt endå. Har varit o tittat på en 9-metersvariant av hans båt som verkar vettig. Men bygga nytt är dyrt och dom pengarna finns inte. Kanske blir det bara östersjön runt o sedan nybygge. Har inga problem att erkänna mig besegrad men inte fasen kan man ge polarna den glädjen. Självklart skulle det vara roligast att gjort rubbet själv men det kräver mer tid/pengar än vad jag har just nu. Så jag får nöja mig med egna och stulena ideer samt händer där tummarna sitter på rätt plats :)

Ska be brodern handla lite plast och fiber på biltema så jag kan testa o se om jag blir nöjd med hur det fungerar. Är det som med att spackla en bil så lär man sig snart om man gillar materialet eller inte.

Har gått igenom stora delar av din blogg occh lär återkomma, kul med folk som dokumenterar och delar med sig av kunskapen. Jag håller på att testa wordpress som verkar duga åt mig.

En liten undran? Du skriver att du använde epoxi pga avsaknad av skydd etc. men stämmer det verkligen. Visst epoxi är luktfri men har fått för mig att det är avsevärt giftigare även om det inte luktar! Nu kanske jag tänker på något annat men ville bara kolla :)

Har masker etc men behöver investera i nya filter som klarar gaserna

Senast ändrad av Sueco | 22 september 2010 | 00:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...