TjippmanTjotta 3 Postad 20 September , 2010 Skepp o´ Hoj! I år tänker vi vinterförvara vår 29-fotare hemma på villatomten. Båten kommer att lyftas i Nacka och ställas upp i Enskede utanför Sthlm. Tot arbetstid är ca 3 tim och priset 850 Kr/tim moms, dvs en upptagn.kostnad på 3.200 Kr. Samma pris på våren, dvs hela vintersäsongen = 6.400 Kr. Bilen har egen kran, kölficka och hydralstöttor. Den billigaste vinterförvaringen jag hittat i sthlms skärgård är 6200 Kr (inkl 2 lyft, tryckspolning), dvs kostnaderna är ung lika stora Tanken är att kunna ha båten hemmavid för att kunna jobba med den under vintern, Vad tycks? Nån som har egna erfarenheter /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 20 September , 2010 Hallå! Det är ju oslagbart smidigt att ha båten nära om man ska göra lite arbeten under vinterhalvåret. Jag tycker dock att det verkar väl dyrt att behöva betala över 6000:- för en vinterplats på marina, sist jag kollade på Bullandö så har jag för mig att de ville ha runt 10000:- (för en ungefär lika stor båt), men då ingick förutom det du nämner även sommarplats. Mitt förslag är att transportera båten till tomten om du ska jobba mycket på den under vintern, man kan spara en hel del bensinpengar och tid på att inte behöva åka iväg till båten. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 20 September , 2010 Kan man ha båten hemma så är det ju helt klart att föredra, även om det inte skulle vara några större skillnad i kostnad. Man kan ju gå ut och sitta och mysa och fundera i den när man behöver en stund för sig själv. Måste mäta upp lite grejer... ropa när det blir käk.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2010 Det är inte alls dumt att ha båten hemma på tomten. Hade min havsfidra hemma några vintrar. Fidran var visserigen bara 20 fot/6 meter plus peket 90 cm. Det var på 1990-talet och kostnaden för upp och ner motsvarade väl ungefär en timme för dig i dag. En stor fördel att det är nära. Man kan ju som sagt kila ut och bara sätta sig och fundera om man har några minuter över och sen har man ju tillgång till obegränsat med ström. Har haft båten några år på 50 mils avstånd och ett år var det 117 mil enkel resa. Man smet liksom inte ut en liten stund under tiden frugan lagade kvällsmat. Men det hade ju andra fördelar. tommy Senast ändrad av toaen | 20 september 2010 | 18:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 20 September , 2010 ...ja, precis som ni skriver tänker jag: Att få ha tillgång till ström, värme och verktygen och kunna glida ut och fixa med båten när man har lust. Och inga dyra bilresor i kylan...och visst, tänk lyxen att få cred av familjen när jag går ut och jobbar med båten men i stället ligger där o fikar, läser och halvsover. -De ska va gött o leva, annars kan de kvetta.. Båten är en Shipman28 -71 som har varit taskigt underhållen genom åren. Nu äre dags. Byta ut alla kranar till kulventiler, byta alla slangar och gasolledningen. Ev dra in en septiktank...Fixa till landström med skrovgenomgång.. Dra om mycket av båt-elen (LED lampor nu) ...in med en 50 w solpanel med regulator...sätta in en 12V-länspump..fotpump till diskbänken...bord till sittbrunnen. Får jag råd sätter jag in en OZcooler, elvärmepump för 25liters kyl (värmepumpen kostar dock 9200 Kr). Ohojjj...i skrivande stund får jag veta att vi kan lägga upp båten på Berga örlogsbas över vintern för 1500 Kr. Det finns en båtklubb för marinpersonalen inom området som vi fått tillgång till. Otroligt billigt för sthlms skärgård...Nåja båten blir nog upplagd hemmavid ändå /Sneseglar´ n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 20 September , 2010 Jag har alltid min båt hemma på tomten och det kostar mig endast 1500:- att få hem den :-) Speciellt i år är det extra bra för jag ska lyfta ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 20 September , 2010 Hej! Inga egna erfarenheter - men nyfiken. Började förbereda för att ha min Scampi hemma på tomten (Ekerö) men backade eftersom vi skulle ha större grävjobb på tomten. Vem är det som gett dig bästa priset? När du fått ett pris på tre timmar - är det från att bilen rullar i i hamnen tills den kör iväg från din tomt, eller inkluderar det körtid till/från uppdraget? mvh ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 September , 2010 Hade min 24-fotare på Margretelund förrut, tror jag betalade runt 2500 kr inkl sjösättning och upptagning, så nog går det att hitta billigare varv än dina 6200 kr är jag övertygad om. Men, visst är det smidigt att ha båten på tomten, om man inte blir mördad av sin granne förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 21 September , 2010 Hej igen! Några förtydliganden: - Vi ligger på Storholmsvarvet på Vindö sommartid, dvs så långt ut i skärgårn man kan komma med bil. Vi slipper därmed långa transportsträckor med båten när vi seglar. Vinterupplägget där kostar 8.500 Kr!! så det kändes som rena vinterrean när vi hittade vinterplats strax norr om Gustavsberg för det facila priset av 6.200 Kr (Räknäs). (Fn. hör vi inte till nån båtklubb, utan hyr bara bryggplats på varv). Nyligen fick vi ett ebbjudande på 1.500 Kr för vinterplats på Berga örlogsbas...svårt att motstå, men vi tar nog hem båten till tomten ändå. - Biltransporten sköts trol. av Tom Edling Båttransporter, 850 Kr/tim moms, totalt beräknad arbetstid = 3tim. (ej fastpris dock!!!) och priset inkluderar framkörningsavgifter. Vi måste ta ner grannens teleledning som sitter på nästan 7 m höjd. Om telebolaget gör detta kostar det ytterligare 2 tim * 675 Kr. Sak samma på våren. Jag har dock fått tillstånd att ta ner ledningen själv...Hoppas grannsämjan håller för allt detta jidder..??!! /bryggseglar´ n (PS Frun erbjöd sej att gräva en jättegrop för kölen!! Allvarligt!! Jag tyckte då att vi natvis skulle vattenfylla gropen över vintern så vi kunde rundsegla lite runt juletid. -Det var INTE roligt!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 September , 2010 850 kr moms = 1062 kr med moms är ändå billigt för båttransport. Vi har hittills anlitat Haninge Åkeri och de tar 1200 kr moms = 1500 kronor per timme. För oss har det normalt tagit 2,5 timmar (de tar betalt för hela körningen, så det är en fördel om åkeriet ligger längst färdvägen). Men det är helt självklart att det lönar sig att ha båten hemma på tomten under vintern, om man räknar all tid man sparar under vintern, om man (a) har plats och ( annars som vi har 8 mil att åka ToR till båtklubben (kanske bara för att kolla båten efter en höststorm, eller sopa snö av presenningen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 21 September , 2010 visst låter det smidigt men om jag vore din granne skulle jag bli vansinnig. Dels ska du hålla på och mecka med deras telefon och dels så får han se ett jättetält med presseningar och grejor hela vintern. Jag tycker det är fult med strora segelbåtar i trädgårn. Skulle inte komma på tanken att ta hem min båt och ställa iträdgården. Men vi bor iofs i ett villaområde. På landet är det väl annorlunda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 21 September , 2010 Ja, trägårn låter kanske tokigt, men det gäller endast 1 vinter och de båda grannarna är helt med på arrangemanget. Och nej, det här är inte landet, det är 300 m söder om Globen i Sthlm så tomterna är dessutom rätt små (vår = 800 m2). Kanske får vi muta dom i vår med en seglats! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2010 Varför måste du ta ner teleledningen om den sitter på nästan 7 meters höj? Normal höjd över vanliga vägar är väl 4,5 m (fast många teleledningar hänger nästan hur lågt som helst) och ekipaget överstiger knappast det måttet. Om där du skall under är mitt på spannet kan du säkert lyfta den några meter med typ en slana. Eller stå på båten och lyfta för hand. För det är väl ingen högspänningsledning om den sitter så högt? Då har du andra problem. Har du nån bild? tommy PS Det där med att gräva en grop för kölen är så båten kommer ner en bit är nog inte så dumt. Det kan Cia R nog intyga linjett37.blogspot.com/2010/05/ramlat-fran-baten-brutit-bada-armarna.html Senast ändrad av toaen | 21 september 2010 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 21 September , 2010 ...transportören har kollat på plats! Ekipaget natvis inte högre än 4,5 m på väg, kranarmen och själva lyftet tar dok mkt höjd...Men tack Tommy för tipset, nu har jag fått mitt gamla argument stärkt. Hade tänkt stå på rufftaket med lån käpp och klyka. Tack! Man kan se ledingen HÄR på Google Maps (funkar inte länken är adressen Kolonivägen 33, Enskede, Stockholm..sen kan man vrida googlebilden lite hur som helst mha piltangenterna, motljusbild med ledningen går in strax under det lilla fönstret vid taknocken på vita grannhuset) toaen: Vem är den grävande Cia R.?? /Bryggseglar´ n - Trägårdsseglar´ n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2010 Beträffande Cia så får du klicka på länken och läsa några inlägg bakåt på deras båtbyggarblogg. De hade haft båten ståendes utan köl under en längre tid och sprungit upp och ner i båten. Dan efter att de kölat på ramlade hon ner och bröt bägge armarna. Det är inte helt riskfritt att springa upp och ner på stegar. Det kan jag intyga, fast för min del har det alltid gått bra, fast på marginalen. När jag byggd, var det tänkt att jag skulle haft ett vidbyggt garage där båten stod på bilden. Där är det uppfyllt med skrotsten och jag funderade på att göra en smörjgrop i garaget som gick ut en bra bit framför. Då hade jag kunnat ställa ner havsfidran i gropen och dra in den i garaget. Nu blev det inte så pga att grannen på andra sidan tagit fel på en tomtdubb och byggt sitt garage in på min tomt. Det blev ett garage i källaren i andra änden på huset. Där har jag haft min lilla julle inne några vintrar. Bilen får jag i regel inte in pga alla båtprylar. Fast jag har nog haft bilen inne i garaget en handfull nätter sen 1978 (jag gillar inte dom nya smileysarna - dom är inte så uttrycksfulla som dom gamla) Du har väl nån vagga att ställa båten i förstås? Då blir det inte så enkelt att få ner kölen. Du får hålla oss informerad hur det går. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktorn 0 Postad 22 September , 2010 Hej jag tycker tvärs om!! För första gången i mitt båtliv, kommer jag INTE att förvara båten på tomten. Det bör tilläggas att tomten är några tunnland utan insyn från grannar.Jag har haft många olika båtar under 30 års tid , från Scampi och nu ned till min andra Maxi 68, här hemma. Har alltid tänkt mig kunna arbeta under vintern. Även om jag har ett tre-bils garage, ja, ett av dem är ju fullt med verktyg och annat, smat att båtarna stått bredvid med tillgång till ström, belysning och även värme, så har jag aldrig gjort bråkdelar av vad jag tänkt mig något år!! Nej i år SKALL jag göra mycket, ny durk i teak i kajutan, teak design förbättringar överallt där plasten syns och det är många ställen på en Maxi 68.. Jag har i stället hyrt in mig i ett stort magasin och jag tror det kommer bli mycket bättre! Hemma har jag byggt små 'båtskjul', men presenningar har en enastående förmåga att samla snö på fel ställen. Ständigt se den upplagda båten ger också mig dåligt samvete. Nu ser jag verkligen fram emot att åka iväg några timmar och arbeta, avsluta och åka hem samt slippa se båten! Ja faktiskt glömma den i några veckor då och då Vi får se vad du säger efter vintern... och jag... lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 September , 2010 Det är väl tur att du inte bor granne med mig då ;-) Jag frågade så klart mina grannar innan, väldigt noga, så att de inte skulle ta illa upp. Det var inga problem och ingen har sagt ett knyst i kritik därefter. Kanske beror på att en av grannarna redan hade haft sin båt på tomten några år... Kanske beror det på att de respekterar mitt fritidsintresse, precis som jag respekterar deras. Själv tycker jag att min A-ställning är snygg. En klarblå press från Grunda och en mossgrön från Biltema. Vita trianglar i ändarna. De lyser upp lite när allt annat är grått :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 September , 2010 Själv fick jag hem min lilla 24 fotare till tomten igår. Bor i kedjehus så det är ingen stor tomt vi talar om men fick ändå in den så att den inte syns allför mycket för omkringboende. Har nu min båt 1,5 meter från min ytterdörr. Själv hoppas jag få gjort mer än vad jag kunnat göra de senaste 4 åren eftersom det både tar tid och kostar en hel del att åka 4 mil enkel väg bara för att kolla något eller se så att vintertäckningen ligger kvar på plats efter diverse stormar och annat kusligt väder. Sedan är det väl alltid så att önskelistan är längre än vad som faktiskt blir utfört men det är ju oftast ingen skillnad mellan båt eller hus där tycker jag. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 3 Maj , 2011 Hej igen! Ja, det här funkade över förväntan. Båtlyftet och transporten funkade perfekt och tog kortare tid - blev billigare!- än förväntat. Något jobb blev inte utfört på båten förrän mitten av mars. Det var helt enkelt för kallt och snöigt och motbjudande trots bilvärmare och bra arbetsbelysning inne i båten. På två månader har vi gjort en hel del jobb: Bytt alla genomföringar till kulventiler, monterat ny gasspis, installerat ny kompass med belysning, beställt ett furlex-system och Lazy Jacks som delvis monterats, slipat ner delar av däck, akterspegel och hela sittbrunnen. Skall nu lackas med De Ijssel sträckfärg Double coat (2-komp lack) så fort värmen utomhus ligger mellan 15-20 grader. Omlackningen beskrivs på annan forumtråd... 11 maj kommer kranbilen tillbaka...Nu ska hon i plurret igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Maj , 2011 Hur gick det med teleledningen? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 9 Maj , 2011 Hej igen! Ja, Toaen, hur gick det med teleledning. Gick galant det! men vi montera ihop en pinne på ca 8 m med toppklyka och kunde trycka upp ledningen ytterligare nån halvmeter...Nu, ett halvår senare står hon här och skiner i vårsolen. Friborden vaxade och sittbrunnen omlackad (tack för alla tips där. Det blev de Ijssel 2-komponent sträcklack och inlackade anti-slip skydd). Skitsnyggt, färgen fantamej magisk, ser verkligen sprutmålad ut. Återstår att kolla slitstyrkan i skärgården). Fö. hann jag med att handla ett rullsystem (Hood 707) som jag nu håller på att pre-installera i riggen inför påmastningen på onsdag. Lazy Jacks installerat, ny kompass med belysning klart, alla kranar vid genomföringarna är också utbytta till nya kulventiler. Ny gasspis åsså! På onsdag kommer kranbilen. Nu ska hon i sjön! Yiiii-haaa..... /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2011 Ja det är på tiden att du får henne i sjön. Sommarn började i Lördags Dvs jag körde min gamla motorseglare från vinterplatsen längst in i hamnen till sommarplatsen den yttersta platsen i hamnen. Ur seglinsynpunkt den bästa platsen. Ur väder och vindssynpunkt och när det gäller alla motorbåtar som skall ut och in i hamnen - den absolut sämsta platsen. Första rullen jag hade var en Hood med ändlös lina. Det var faktiskt den rullen jag har tyckt bäst om. Har haft både Plastimo och Furlex. CU-rullen som satt på den nuvarande båten gick inte att prova - den hade rostat ihop i lagren. Nu är den ombyggd till Gennakerrulle - dock ej ännu testad. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser