Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Baja216

Hur funkar min Elektriska soppa pump

Rekommendera Poster

Hej jag har en Mercruiser 4.3 L V6 års mod 96 med elektrisk soppa pump.

Nu till min fråga, båten går på tomgång men ej mer. Lägger av direkt när jag ger gas! Sitter dessutom och handpumpar med kläm pump för att den över huvud taget ska få soppa.

Hur  testar jag att soppa pumpen funkar mm??? Har tagit loss kontakten till pumpen och slagit på tändningen men kan inte mäta att jag har någon spänning som kommer fram till pumpen. Har inte lyckats hitta var strömkabeln som går till pumpen kommer ifrån! nån som vet? (Färgen är Lila/gul)

Tacksam för alla svar o tips!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknas spänning till pumpen så kan den ju knappast fungera, plus 12V och jord krävs rimligen. Spänningen kopplas antagligen direkt via tändningsnyckeln så man kan ju försöka ohm-mäta  tändnyckelkablarna till pumpkabeln. Annars helt enkelt dra nån tillfällig ledning för att utesluta pumpfel, enligt nedan.
Pumpen drar f.ö. inte mycket ström så ledningsarean behöver inte vara så stor, gängse 1,5 kvadratmillimeters kabel räcker mer än väl.

Skulle först testat att ohm-mäta direkt på pumpens anslutningar med losstagen kontakt, borde vara storleksordningen 30-100 ohm, nåt sånt.

Ifall detta verkar okej även kopplat in nya tillfälliga kablar på pumpen istället för den nuvarande kontakten, tagit plus 12V direkt ifrån nån lämplig säkring samt en jordkabel till motorgodset. Även lossat pumpens utlopps-slang och ersatt med en tillfällig slang med nån meters lyfthöjd upp till nån uppfångningsburk. Med spänningen inkopplad med endera polariteten på pumpanslutningarna så måste ju då bensinen flöda.

Om inte, även testat med ny inloppsslang ifrån en nedre burk för att utesluta blockering där. Om inte detta hjälper så kan man ju försöka pilla isär pumphuset och kolla efter ev blockering etc. Hittas lik förbaskat inget fel så är det nog läge för en ny pump.

Denna sajten visar delarna men saknar elschema, och säljer f.ö. också ersättningspump för 190 dollar ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0004651&path=MC~A0000004~M0000303~M0000304~C0004651&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MC&eCatSupFldr=supplier-300-020-MC

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 21 september 2010 | 17:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett bra och utförligt svar :) 

Ska testa att o dra en tillfällig kabel direkt från batteriet o se om den går igång! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter den här tråden efter lite mekande. Jag har följt kablarna från bränslepumpen plus lite googlande och dom leder till något som jag tror är oljetrycks mätaren?

Hur funkar det här nu då??? vad har dom här två (soppa pump/oljetrycksmätaren) med varandra att göra. Kan felet till att pumpen inte funkar sitta här???

Hjälp!!! hoppas hitta nån kunnig själ där ute!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslepumpens kablar går till/via en oljetryckskontakt bredvid oljetrycksgivaren och det är för att pumpen ska stanna om motorn stannar. En avkänning av oljetrycket helt enkelt. Denna kontakt går ofta sönder. Koppla ihop de två kablar du ser på kontakten. Funkar det då så vet du vad felet är. Endera åk med kontakten byglad eller byt den. När du kör på startmotorn så kopplas den kontakten tillfälligt förbi och därför brukar motorn kunna starta och gå en kort stund tills förgasaren blir tom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att bygla ihop kablarna idag, mätte upp och såg att jag fick konstant ström till pumpen.

Dock samma resultat. båten går bara på tomgång spelar ingen roll om jag rycker ur strömkablarna till pumpen eller låter dom sitta i.

Det jag kände idag var att pumpen blev varm (nått händer iallafall).

Jag har skruvat loss, kollat o tömt soppa filtret (inget fel där) Lossat röret över pumpen som går upp till förgasaren och vridit på tändningen (tänkte att det skulle börja spruta soppa nu när det inte kan finnas något tryck eller hinder upp till förgasaren) inget händer nu heller.

Nå, finns de nå mer jag kan göra eller är det bara köpa ny pump? Nån som vet var man hittar en billig sån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ström fram till pumpen och det ändå inte kommer bränsle vid anslutningen vid förgasaren (ska spruta på ordentligt) så borde det ju med all säkerhet vara trasig pump OM det inte är stopp i bränsleledningen nånstans före eller efter pumpen. Lite mysko att motorn går på tomgång, då måste den ju få åtminstone lite bränsle. Kolla att du har fri passage i bränsleledningen hela vägen. Pumpen brukar dessutom surra när den går. Gör den inte det men blir varm så har den nog skurit. Finns hos t.ex Hansen Racing.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...