Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
CaptainH

IPHONE

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag blivit med Iphone!!! En fantastisk pryl!

Men alla pratar om kartor och sjökort till den. Landkartor hittar jag men bra sjökort???

Vad har ni andra? Vad kostar dom? erfarenheter?

Vi kanske kan starta en Iphone tråd har på MG om hur vi använder Iphone på sjön!!!

/lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också installerat Navionics. Jättenöjd med dessa kort. Tar däremot mycket ström. Plugga i en 12v:s laddare direkt.

Har även installerat många väderappar, bla sjöräddningssällskapets, klart.se, och yr.

Även bra att spara in länkar till väderstationer lokal där man bor. Kollar när man kommer till båten och har då aktuell vindstyrka. Lättare att få rätt segelsättning direkt.

Mycket imponerad av denna telefon, (eller skall man kalla den handdator med möjlighet att ringa på)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ....

Navionics   98kr

SSRS kustväder   gratis

Väderradar   gratis

yr.no   gratis

Ship finder ( AIS spotting :-)   köpvarianten  ca 30kr för uppdatering av AIS var minut !!!!!!!

Eniro på sjön   gratis

Google earth   gratis

( waze till bilen )  gratis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde hårt i sommras med Kustvädret, som kostade 10 kr för en månad. Känns inte som om jag skulle vilja naviger med Iphonen, lite dålig display, när man har solglasögon syns det inget vidare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en annan  - Röda Korset - har en superviktig app!  Första hjälpen som vi bla fick nytta av med några trista getingstick!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du lyckligen har blivit med iPhone så har du säkert oxå luskat ut hur man startar sitt ituneskonto, söker på appar osv.

Beträffande display på äldre iPhones så kan jag meddela att de fortfarande har den bästa displayen att erbjuda jämfört med sina konkurrenter, både i upplösning, skärpa och förmåga att synas i direkt solljus.

Har själv en gammal iPhone (3G) som funkar utmärkt med Navionics app och drar faktiskt inte så mycket ström alls. Jag har dock iOS4.1 installerat vilket hjälpte både strömkapaciteten samt snabbheten i telefonen litegrann.

Har dock för mig att Navionics Gold, Baltic Sea numera går under den astronomiska summan av 149 kr... ;)  Väl investerade pengar mina vänner!

En trevlig del av appen är ju möjligheten att kunna dela med sig av sina tracks åp facebook eller via mail genom några knapptryckningar. Länken visar sen på google maps hur färden gått, genomsnittsfart, tid ankomstid etc.

Ngt jag skulle vilja se/höra om är om ngn tagit det naturliga steget och använt sin iPad som navigator och hur det har funkat?

Senast ändrad av Matanza | 21 september 2010 | 12:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iPhone Rules!

-Jag kör iNavx (3GS och iOS 4) med bbs-kort från xTraverse och svenska Soltek. Priset med alla sjökort i östersjön, västkusten och Åland/delar av Finland var 900 Kr. Korten är exakta kopior av papperskorten och programmet navigerar otroligt snabbt (uppdaterar under 1 sek) och nästan kusligt exakt. Jag använder dock bara telefonen för att kontrollera positionen, särskilt då i ytterskärgårn..Huvudmetod för navigering är annars Fingret i Kortet och Ögat på sjön. Skulle aldrig våga nåt annat, luren alldeles för liten, vattenkänslig och känslig för stötar. Bildskärmen också för liten och för ljussvag för riktig navigering... En annan bra funktion är, som beskrivits tidigare, att i realtid kunna lägga upp rutterna tex. på Facebook. Att kunna lägga Waypoints en annan mkt vikti funktion. Att kunna följa sitt eget track, en annan kul grej.

-Andra mkt användbara gratisprogram är Badkartan (rikta telefonen åt önskat håll och du får beskrivningar, avstånd kurs etc till alla badstränder i området.

-Eniro Till Sjöss en annan liknande gratisapp som pekar ut sjömackar, kiosker, restauranger..du får beskrivningar, öppetider, kartor, telefonnummer. Kanonbra.

-Glöm inte SkyMap den kostar nån tjuga, men visar stjärnhimlen, planeter och stjärnor och stjärnbilder...bara peka med luren mot nåt objekt på natthimlen. Underbar!

-I bilen använder jag TomTom Nordic, 5-600 Kr, den är så bra att man kan köra bara på rösten, men drar ström, ciggkabel nödvändigt.

-Nu kommer äntligen Svenska Vägkartan och Friluftskartan (grönsaksbladet) m.fl För Svealand vill man ha runt 300; hela Sviden en tusing. Dyrt men vil ha!!

/Sneseglar´ n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå ljussvaga skärmar, Jag räknar efter hur skärmen funkar UTAN skärmskydd. Med dessa repskydd på så försämras klarheten och känsligheten för direkt solljus avsevärt.

Intressant med input på flera olika sjökortsleverantörer tycker jag, har själv aldrig testat ngt annat än just Navionics med sina vektorbaserade kort. Funkar utmärkt och jag har än idag inte märkt något fel med positionsangivelse. Däremot att sjökorten inte stämmer med verkligheten till viss del, men det vet man ju;)

Såhär ser det iaf ut efter man publicerat sin track (via facebook)

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=us&geocode=&q=http://wa01.navionicsmobile.com:8080/up/up/521261594/1284194493020Marker.kmz/newdoc.kml&ie=UTF8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, men jag fattar inte hur man kan navigera med en iphone. Är väl lite gammalmodig men jag kör på sjökortet och sneglar då och då på GPS när jag tappar bort mig... Är det verkligen någon som använder en iphone för att navigera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he, ja absolut är det det ;)

När jag i min vanliga båt inte hade kartbild utan bara pos. i den gamla Gps:n så körde jag på iPhonen, funkar utmärkt när man har vant sig vid den lilla skärmen, uppdaterar bilden bra snabbare än en några år gammal sjökortplotter iaf.

Sen är den ju frekvent använd när vi kör omkring med vår lilla båt (finns i min sjöbod) där jag lägger upp tracks och favoritställen, ankringsplatser eller tilläggningsplatser med foto som jag sen använder när jag kommer med den större båten. I den större båten har jag oxå en hållare för telefonen. Självklart är papperskorten alltid uppe samtidigt ;)

Jag skulle så gärna vilja se en bluetooth-utrustad ekolodsgivare som kopplades till iPhonen, då hade det varit komplett! ;)

Om du dessutom bara använder gps:n för att snegla på så att du vet du är på rätt kurs skulle du ju likväl kunna göra det med en iPhone, ett tap på din markering vart du är så visas direkt long. o lat. Om du inte har testat (i mitt fall Navionics) iPhone med sjökortprogram så är den enda skillnaden i funktioner jämfört med en vanlig sjökortplotter storleken på skärmen samt att du inte har tillgång till motordata eller ekolodsgivare, alla andra funktioner finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACKAR för alla bra ideer och tips på appar!!!

Nu är det bara att testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat iNavx med Soltekniks bbs-kort, på iPhone och iPad. Särskilt iPaden ger en bra överblick, men jag tror inte jag skulle våga köra på bara den. Har en Garminplotter som huvudinstrument och iPhone eller pad som komplement bredvid sjökortet. Bbs-korten är lite bökiga för att de har samma fel som vanliga kort, man måste leta fram rätt kort när man börjar, och ibland i skarvar. Ljusstyrkan och vattensäkerheten är sämre än en riktig marinplotter. De suger batterier så man måste också ha laddning, lämpligen via en 12V-laddare.

Har ännu inte hittat något riktigt bra fäste, så än har det inte blivit riktigt på riktigt.

Till iPhonen finns det en bra digital variant som heter 88 Sea.

Vädret har jag mest använt Kustvädret för 7:-/månad. Det ger bara en textrapport, men den är väldigt bra, och meddelar när prognosen uppdaterades. Sjöräddningens kustväder är flashigare, men inte lika tydligt. Coolast är klart.se, som visar vindkartor med pilar som rör sig när man drar i tidslinjalen.

Ship Finder är också lite läcker, hämtar hem AIS-information och plottar ut båtar i närheten, förutsatt att du har 3G-täckning (inget att lita på i dimma alltså). Eniro på Sjön finns också, som kan hitta naturhamnar och gästhamnar om man har täckning, men den har jag inte hunnit testa riktigt.

Det kommer nog en hel del nytt och nya versioner till nästa sommar.

Niklas

www.sittbrunnen.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har under sommaren haft förmånen att använda iPad med iNavX programvara och Solteknik HB sjökort som laddats ner från X-Traverse.

Har även haft Fugawi Marine ENC uppkopplad mot iPad via internt näverk.

Utvecklingen av iNavX har ju varit enastående och idag med sammankoppling i näverk, Avia Sail, Gribfiler, kunna ta fram hamnspecialer från Google är ju programmet mera kompetent än vilken plotter som helst.

Idag finns ju även vattentäta höljen till både iPad och iPhone.

Magellan har ju till och med tagit fram ett vattentätt hölje till iPhone och iPod Touch där man också monterat in GPS mottagare och extra batteri. Höljet är klassat IPX7 dvs så vattentätt att man kan lägge hela enheten i vatten.

Inga som helst problem att se skärmen vid navigering och batterikapaciteten för iPad är ju 8-10 timmar.

Jag kan erkänna att jag var en aning skeptisk till iPad innan jag fick den i min hand men efter att ha jobbat med den under nästan 6 månader har jag helt ändrat uppfattning. Nu kan jag knappast vara utan den.

Tääänk bara att trycka på startknappen och omedelbart få tillgång till alla funktioner nyttoprogram, spel och inte minst navigationsprogram.

post-10001098-1394236540,5806_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon som kört med ipad och Navionics egna app denna sommar som kan ge råd om hur det funkat. Har en bror som är i Hong Kong och då kan plocka hem en ipad till vettigt pris. På itunes store finns några recensioner med klagomål om att det går segt, funderar på om programmet är så segt att jag ska avstå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Själv kör jag med Navionics (tror jag det heter).... du får alla sjökort i Sverige(Baltic) för 95Kr.

Enkla bas funktioner men helt OK ... Skall du korsa haven så skall du ha andra verktyg, om du skall navigera i mörker med hjälp av endast GPS skall du stanna hemma.

Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har iphone-versionen av navionicsappen och den funkar utmärkt. Det jag funderade på var ifall kombinationen med ipad fungerar lika bra? Avsikten är att ipaden i så fall ska komplettera min 5 Lowrance-plotter och då ge en bättre översikt med sina 10 tums skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var får man tag i Magellans Tough Case? Har letat på nätet, men hittar inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...