Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
510gt

Långresa med styrpulpet

Rekommendera Poster

Tänkte höra om det är några fler här som åker långsträckor med sina styrpulpetare?

Jag och en båtkompis stack ca 05:30 från Ronneby rakt söderut mot Christiansö, Bornholm(Gudhjem, Tejn, Allinge, Sandvik) över till Simrishamn vidare mot Hanö sedan hem mot Ronneby igen Hemma vi 19,30 samma kväll. 145 dist. på en dag.

Själv åker jag Ryds 511 gts med en Tohatsu tldi90. Förbrukn på denna resa blev 94l ca 0,64/dist

Kompisen åker Ryds 510gt med Johnson 70

Är det någon mer här på forumet som kanske gjort något liknande resor eller har förslag på mer äventyr??

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skulle bli en jordenrunttur med en styrpullpetbåt tog väl slut i Alaska.

Nu var ju inte Karlsen ensam ombord på resan utan hade även kompisen Ove Herlogsson. Man blev tydligen ovänner i Alaska och där tog ju även resan slut.

Det var möjligen Karlsens ide från början men efter att vänskapen sprack i Alaska har det frammställts som om Karlsen var ensam om äventyret.

Oavsett, var det en braggd att de två kunde ta sig hela vägen från Lysekil till Alaska, via Färöarna, Island, Grönland, Nordamerias Öst och sydkust, genom Panamakanalen och norrut via USA`s och cannada`s västkust till Alaska.

Det hela visar ju också att det inte är båten, utan besättningens kunskap och kompetens som sätter gränserna. Men man måste nog va ltite tokig och äventyrligt laggd för att klara en sån resa.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=300783

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

100 nm är det längsta jag färdats på en dag och ca 189 nm ToR på 2 dygn. Gjorde  utfärden  från västra mälaren via Södertälje kanal till Nyköping. På hemvägen stannade vi vid Taxingeslott. Snitt fart ca 15 knop.

Snitt förbrukningen ligger på drygt 0,6 liter per distans med en SIlver Hawk 540 Mercury EFI F100.

Årets förbrukning ligger på 610 liter enligt instrument på drygt 950 nm enligt GPS

Senast ändrad av martineves | 19 september 2010 | 12:49

Senast ändrad av martineves | 19 september 2010 | 12:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, I sommras drog jag över från Göteborg till Skagen  DK, ToR ,över dagen, med min Ryds 568 GTI.

/ magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...