Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
ChristianE

Vibration i ratten

Rekommendera Poster

Säsongens sista färd slutate i moll, navigerade fel, gick på fel sida om märket och slog i drevet i botten, förmodligen sten. Ingen extrem smäll på något sätt och jag höll inte särdeles hög hastighet men men

Efteråt så när jag gav gas så vibrerade i ratten vilket gjorde att jag inte drog på, tuffade de sista meterna in till kaj i 5 knop. Inga missljud eller andra förändrade egenskaper efter smällen än vibrationen i ratten vid gaspådrag. Motorn är en mercruiser 4,3L V6 från 99/00 och drevet är Alpha One gen ll.

Frågan, vad kan ha hänt, jag såg ingen synlig skada på drevet men det var mörkt så jag vet inte.

Någon som kan ge mig tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ett blad på propellern som blivit skadat därför vibrationer. ena bladet kan ha fått sig en stukning så att du inte ser det direkt men känn på alla bladen så märker du om något är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gått på sten många gånger. Oftast så skadar man bara ett blad på proppen.

Men det är alltid bra att checka skeddan, att inte propeller axeln har slagit sig och att man inte fått en spricka i drevet så att vatten tar sig in i drevoljan mm.

Plocka upp båten och inspektera. Är du mer seriös så byter du och kollar oljan i drevet också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen ett avslaget eller skadat propellerblad, men det kan även vara att propelleraxeln har blivit krökt, detta är inget som syns för ögat. En verkstad kan göra en mätning för att se hur det är ställd med detta. Även om du byter propeller och allt verkar vara frid och fröjd så kan du skada lager i drevet om du kör med en propelleraxel som är krökt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Tack för tips, värderas högt. Fick precis reda på att det var bara proppen som fått sig en känga och inget mer. Så nu blir det en ny propp istället och den gamla sparas som reservpropp ifall jag klantar till mig än värre i framtiden.

Från dur till moll och dur igen alltså.

//Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...