Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
di1anpe

Tips angående 1-års seglats till Karibien?

Rekommendera Poster

Tjenare!

Vi är två kompisar som idag äger en Maxi 87:a tillsammans (Sassy Lady med hemmahamn Marstrand). I somras seglade vi Sassy över till Skottland ihop med en tredje kompis ombord, resan tog drygt fyra veckor varav vi kuskade runt längs Skottlands kuster två av dem. Resan var mycket lyckad och vi fick alla tre blodad tand för långsegling.

Nu har en tanke väckts om att eventuellt ta ledigt från jobbet ett år och segla ned till Karibien. Vi är alla tre sugna på denna tanke och jag tänkte nu vädra några funderingar med er här på forumet.

Å ena sidan är jag av åsikten att en bra långfärdsbåt är den båt som verkligen kommer iväg på resan, vill man ha den perfekta långfärdsbåten riskerar resan att sluta innan den ens hinner börja. Å andra sidan är jag medveten om bristerna i Maxi 87:an, den känns på gränsen till ok att använda för planerad resa. Därför funderar vi på att antingen lägga pengar på att få henne mer sjövärdig, eller sälja henne och istället köpa en bättre lämpad båt som vi alla tre går in som delägare i inför resan. Vad tycker ni, fördelar/nackdelar?

En båt som vi sneglar på som alternativ till Sassy är en Forgus 31:a. Denna verkar trygg och rejäl men ändå bra i lättare vindar. Dessutom är prislappen lämplig för vår budget. Åsikter om denna båt eller andra alternativ? 

Hur mycket pengar behöver man räkna med att spara ihop till en sådan här resa (Om man räknar med att båten redan finns och är betald)? Räcker 100.000 SEK per person om man vill leva bekvämt men ändå inte slösa i onödan? Åsikter?

 

Tack på förhand för era synpunkter! Glad segleng på er...

Mvh Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste en inpirerande bok som heter Yrke Världsomseglare, minns inte namnet på författaren dock. Rekommenderas och kan kanske vara något för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha kvar eran båt och använd pengarna på att rusta upp den. Helt idiotiskt att sälja den och köpa en annan. 

För båten kommer i sig själv klara resan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! I helgen gjorde vi affär på en Forgus 31. Underbart, känns defenitivt som ett steg närmare vår resa. Så till våren sätter vi ut Maxi 87:an på blocket för att få loss pengar att leva för under året vi tänker vara iväg.

 

Skepp o hoj!

post-10013107-1394236555,2241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten!

Forgusen är en hållbar och okomplicerad båt. Går fantastiskt fint i sjön. Bredden i aktern ger bra utrymmen och bärighet i akterlig sjö. Vi har inte haft några problem med båten trots att den är över 30 år, eller kanske just därför. Testad och klar!

Det är inte mycket ni behöver göra för en sån resa men jag antar att vindroder och radar står på önskelistan. Solceller och ken anske en vind/släpgenerator för energi.

Du får berätta om planering och utrustning av båten. Jag skulle nog kolla riggen eller sätta reserver, t.ex extra för- och akterstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus 31!

 

Jättekul att se ett inlägg av dig då jag mer än gärna diskuterar båten med dig som har betydligt längre erfarenhet än mig av modellen. Som du skriver, vi har inhandlat ett vindroder Wind Pilot 1 som vi tänker montera nu under vintern, dels för att utreda huruvida vi får plats med targabåge och solceller bak i aktern eller om vindrodrets flöjel gör en sådan installation svår. Dels vill vi trimma in rodret ett tag innan vi sticker iväg på den längre resan. Solceller av större modell har vi också börjat kika på. I veckan slog jag till på en ny VHF med inbygd NAVTEX, log/lod/vindinstrument finns redan, liksom batteriövervakning, en GPS och en plotter. Radar har vi nog tänkt skita i faktiskt. Vi har dubbla radarreflektorer och får väl ligga och guppa tills dimman släpper och passa VHF:en. Det känns som att radar är en bra detalj men liksom AIS tycker vi inte att den känns tillräckligt nödvändig för att berättiga sin stora utgift.

 

Det vore kul att höra mer av vad du (och även andra Forgus ägare) gjort för förbättringar på båten.

 

Hoppas på återhörande...

 

Mvh Petter

post-10013107-1394236555,3053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, radar kan man klara sig utan när man väl kommit ut på traden till Karibien.

Det var dimma tre gånger på en vecka när vi seglade till Shetland en vända och det blev lite psykiskt påfrestande tyckte vi och slog till på en billig radar. Den ger ändå fantastisk höjning av säkerheten och lugnar ned bevakningen av andra båtar då man kan se dem en timme innan ett möte. Man kan då vänta minst en halvtimme innan nästa koll och kan ha skärmen precis intill sig. T.ex intill boken man läser. Vi satte skärmen löst så vi kan ta den dit vi vill med 4 m lång sladd.

Bak byggde vi en provisorisk hylla s.k targabåge som lätt plockas bort när man slutat sina långfärder. Byggd i aluminiumrör som skruvats ihop.  

Vi hörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på vår hylla.

Den bilden kanske var för stor?



Senast ändrad av forgus31 | 08 november 2010 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar igen:

Nä, det går inte med mina bilder. Ska försöka minska ner dem.



Senast ändrad av forgus31 | 08 november 2010 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vår reflektion om radar.

När vi köpte vår båt 2005 fanns fanns ingen radar, men ganska omgående så införskaffades en begagnad raytheon R20 för 4000:- överkomligt, för den funkar fortfarande. Kan bara säga att jag vill inte vara utan den. Vi har haft god nytta av den på våren och på hösten när det är dimbenäget samt även vid nattsegling då man har svårt att avståndsbedöma andra fartyg m.m. Tänk på det är era extra ögon ut över havet.

Vi har även gjort en hylla/targabåge gå in på www.sycarisma.se

Lycka till med er båt och resa

/Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olaw och Forgus31!

 

Efter att ha läst era inlägg är jag allt mer intresserad av att fixa en targabåge till båten. Om det fungerar ihop med mitt vindroder så vore det suveränt som plats för såväl antenner som solpaneler. Jag undrar nu om ni har några fler bilder eller annan information som kan ge mig hjälp på vägen när det gäller tagrabåge? Finns det något vettigt företag som kan bygga en sådan båge åt mig, i aluminiumrör, svetsat eller skruvat. Finns det färdiga produkter att modifiera?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Lite sent inlägg kanske...

Vi planerar att segla till Västindien och tillbaka med start i juli 2011 och vara borta ett år. Vi kommer ha en budget på 12 000 kr/månad (för två personer) och en buffert på 50 000 kr om något viktigt pajar, vi måste åka hem eller övrigt som kan inträffa.

Vi köpte vår båt, en Albin Ballad, för 145 000 kr. Vi har lagt ner ca 100 000 kr på att rusta den, bl.a. genom att byta ut hela elsystemet, installera ett vattenkylt kylskåp, köpa in vindroder och en massa smågrejer som är bra att ha. Nu har vi en inköpslista med sjökort, extra GPS, nytt ankarspel, vattensäckar, extra dieseldunk m.m. vilket kommer landa runt 60 000 kr.

Tips: håll hårt i pengarna. Det kostar ett par tusen att bara titta in på t.ex. Erlandssons brygga eller Hjertmans även om man inte ska ha nåt.

När planerar ni att resa?

/Ellinor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ellinor.

 

Kul att se ditt inlägg, det kommer säkerligen bli en kanonbra resa för er. Vi sticker iväg ett år efter er, alltså runt juli 2012. Vi tänker att vi behöver en säsong för att utrusta och lära känna båten. Så till sommaren seglar vi över till England en sväng, en lagom rutt över Nordsjön för att upptäcka allt som kommer behövas åtgärdas innan avfärd mot västindien.

Vår Forgus kostade 300 kkr och är redan i ganska bra i skick och med bra utrustning. Vi räknar med 75-100 kkr för extrautrustning och sedan en budget på ca 20 kkr/mån (3 pers) under året vi är borta. Självklart måste även en buffert, ca 50 kkr finnas för oförutsägbara utgifter.

Vi har precis köpt domännamnet www.sassylady.se och tänker inom kort sätta upp en hemsida där, för att dokumentera båten, besättningen och resan. Har vi tur hoppas vi även på att kunna få viss sponsring.

 

Lycka till med era förberedelser! Vi kanske hörs igen...

 

Mvh Petter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, ni verkar ju strukturerade och datavana? Det finns många tips på nätet...

Jag ska bara tipsa om en grej bland många. En bärbar generator är kanske händigt?

Både Honda och Yamaha har varsin modell på ca 900W resp 1600W som klarat sig mycket bra i tester och framförallt där jag läser bland husvagns- och caravanägarna... de rekommenderar den stora modellen när man ska köra AC i över 40 graders värme, annars funkar den lilla bra.

De finns även liknande konstruktion bland lägprismärken, Kipor är ett relativt känt märke, mfl

Orsaken till att jag tar upp generator här är att ett större problem för långfärdare är att ladda batterierna. Och det verkar smartare att dra igång en liten specialinriktad motor för detta än er diesel som inte är så effektiv som generator. För ni ska väl ha fler batterier gissar jag?

Återkom gärna med tankar och funderingar här - eller tipsa om er sida igen när det finns info - för jag tror många drömmer om långfärd men framförallt så utrustar och upprustar många sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Funkis,

Tack för ditt tips om separat generator. Jag håller med dig om att en sådan har många fördelar, speciellt på en större båt, nackdelarna som jag ser det är att den är dyr, tung, tar plats och innebär ytterligare en komponent som kan krångla.

Beträffande strömkapacitet och laddning resonerar vi som följer.

Det viktigaste är att minimera sitt strömbehov till det yttersta, detta har vi gjort genom att bygga om elsystemet med grova kablar samt möjlighet att individuellt kunna styra varje enskild förbrukare på/av. Alla glödlampor, i synerhet lanternor, är utbytta till LED lampor. 3-färgad topplanterna sparar också en del. Vi har sedan gjort en uträkning baserad på effektåtgång för varje förbrukare samt hur mycket vi planerar använda dessa under ett typiskt dygn. I vårat fall visar uträkningen att vi under ett typiskt dygn kommer förbruka ca. 80 Ah (950 Wh med 12V), för att få balans i energiekvationen kommer vi således behöva en genomsnittlig laddning om 3,4 A (40 W). Detta skulle i sin tur motsvara en solpanel med märkeffekt på 200W.

Om denna uträkning stämmer kommer vi klara oss med 2 st 100W solpaneler monterade på en targabåge i sittbrunnen för vårt totala strömbehov, vi har en batteribank på 350 Ah som buffert att spela med samt ett separat startbatteri.

Hemsidan är under uppbyggnad och där kommer vi samla mer information om våra förberedelser.

Ha en bra dag!

Mvh Petter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med targabågen? Vi har ju funnit att den är ett utmärkt sätt att få upp kraftproducenterna, radarn och den kan även användas som dävert för lättare jollar. Bredden bak på en Forgus 31 är bra. Man får mer än två meter att montera på. Jag hittade en till bild på bågen. Hör av dig om du vill kolla in bågen jag skruvat ihop. Det går ju att mejla via maringuiden.

 

post-5771-1394236591,6301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mycket intressant tråd som jag bookmarkade omedelbart när jag fick syn på den.

Måste bara fråga om denna targabåge, dels hur den är hopfogad i toppen, samt hur de små tvärstagen på sidorna är gjorda?

Har inte bestämmt båt ännu, men lutar för närvarande åt en L-32 som jag håller på att kolla upp (mest för att den hade bra utrustning och var relativt billig, mycket stabil seglare men en kossa att fin navigera med i hamn och nästa intill omöjlig att backa... :D hade jag haft litet bättre budget hade det nog blivit Allegro 33 eller Forgus 31 tror jag, men man måste ju utrusta henne med och på andraplats står sig ju Lauirinkostrarna bland de bästa i mitt tycke (somliga skulle väl säga första, men allegron vinner på några detaljer).) annars blir det förmodligen en mindre av någon av de modeller jag redan skrivit om här i en annan tråd.

Detdär med radarn var en smart grej, funderar på en begagnad av någon modell/fabrikat som håller bra kvalitet. Möjligen en enklare passiv AIS lyssnare, men har intte bestämmt ännu.

Har väl just inga särskilda planer på hur länge, men tänkte det vore bra att slippa vara intvingad i någon särskild tidsplan.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppens hörn är borrade och ihopskruvade med dubbla bultförband efter att alu-rören klämts ihop i ett skruvstäd. Tillsnyggat och avrundat med slipskiva.

Stagen är sammanfogade med 8 mm gängad galvad stång och mutter. Ett stort hål för att kunna trä på muttern och ett 8mm hål för gängstången som är lite längre än de små stagen. Småstagen är i samma alu-rör som bågens fyra sidorör, snedkapade och slipade för att ansluta till runda formen på rören.

Om man ändrar konstruktionen lite och låter de två långa vertikala sidorören ansluta till bara ett horisontellt tvär-rör slipper man dessa småstag. Då blir den stadigare när man lyfter jollen t.ex. Nu fjädrar den något. Funkar iofs som det är men det blir betydligt enklare att bygga med bara ett horisontellt rör från sida till sida.Jag behöver också staga så det blir lite stabilare i sidled då man gärna använder targabågen i hamn och slussar när man bär av från grannbåtar och från kajer.

Nackdelen med bara ett horis. rör är då att man inte får den naturliga hylla som jag fått med nuvarande konstruktion. Men det går att sätta en hylla på det horisontella röret och staga det istället. Tvärröret är i två delar, det ena i det andra med låsning genom att vrida rören. Det var vad jag hittade när jag sökte material på en skrot och fungerade bra då det blev justerbar bredd i toppen. Inte nödvändigt.  Med rören fanns en massa tvådelade fästen som var bra för att fixera utrustning, för snören, block för jollelyften mm. Enkelt att göra andra fästelement i plåt eller vad man hittar.

Targabågen klarar av att hänga i om man vill klänga sig upp från aktern och över pushpit. Den är guld värd för radar, solpanelerna och dävert mm men är ju inte så vacker. Man kan kalla det en funktionell skönhetsupplevelse om man är av den positiva typen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många intressanta synpunkter där!

Sparade detdär till arkivet.

(Funderar i så fall på en modifierng med ett klenare rör bakom ramröret och radarhuvuden och annat på stänger i klämblock, men det beror ju på vad man tänkt ha där, måste skissa litet på detta (radarhuvudets placering har ju att göra med flera faktorer så det blir ju ganska individuellt antar jag).)

Fungerar vanlig aluminium för detta eller kommer man att få korrosion vid fästen och annat?

Hur har ni gjort fästena mot däck och reling (eller var de nu optimalt bör sitta)?

 

-

 

En annan grej jag funderar över är en styv sådan vindruta jag vet inte vad det egentligen heter, men en halvhytt typ hård sprayhood över uteinstrumentpaneler och annat kombinerad med mjuk baksida som är avtagbar på vanligt vis om förstås vad jag menar.

 

_



Senast ändrad av Mizzarrogh | 30 maj 2011 | 11:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har ni gjort fästena mot däck och reling (eller var de nu optimalt bör sitta)?

Jag har haft som tanke att inget ska synas efter att jag tagit bort targabågen. Den skruvades fast i relingslisten av aluminium i de rektangulära hål som redan fanns. De 2 aktre rören är fastsatt så långt bak man kan komma och de andra två sitter så att man kan sitta i klaffstolarna i hörnen på pushpit och ha få bra stöd av det främre röret på greppavstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar vanlig aluminium för detta eller kommer man att få korrosion vid fästen och annat?

Aluminium mot aluminium går ju fint. Skruvarna av syrafast kommer givetvis att förstöra aluminiumet i sin omgivning men det tar sin tid och det här är en temporär targabåge som skrotas när vi seglat några år. Jag har även galvade skruvar som kommer att rosta fast men dessa räknar jag med att dra av när vi monterar isär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till. Med rören fanns krampor som är bra fästen för diverse grejer som solpanelerna. Blir flexibelt. Bara att skruva och flytta. Bra när man möblerar som med solpanelerna om man skaffar fler.

post-5771-1394236725,2946_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...