klossen 0 Postad 17 September , 2010 Nån som har tips på bra slipmaskin att användas vid slipning av gelcoatlagningar? Kan man hitta en som inte är så dyr på Biltema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eneby1 0 Postad 17 September , 2010 Tror inte det tyvärr, med slipmaskiner så får man vad man betalar för. Köp en Festo och du kommer bli nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 September , 2010 I senaste praktiskt båtägare vann Bosch PEX 400 AE, köp tidningen och läs testen, en Festo är lite overkill att köpa om den inte skall användas professionellt, Biltema lär du inte hitta en bra slip på! Senast ändrad av Westfjord26 | 17 september 2010 | 22:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 September , 2010 Jag har nyss spacklat och slipat en stor 42-fots segelbåt med höga fribord inför målning. Vis av tidigare erfarenheter satsade jag på billiga engångsmaskiner, det blev två stycken excenterslipar för 199.-/st från Jula, en till hustrun, en till mig. Nu är jobbet klart, den ena maskinen låter illa men fungerar, kullagret för slipskivan är dåligt. Den andra är helt ok. Uppskattningsvs har maskinerna jobbat sådar 30 timmar. Varför jag inte köper finmärken? Jo förra gången jag gjorde jobbet för 8 år sedan skar en nästan ny boschmaskin ihop och garantin gällde inte då jag låtit maskinen suga in för mycket slipdamm (!). Den andra, en Metabo avled då den råkade ramla i backen när jag flyttade en ställing och axeln kröktes. Nu köper jag billgt kina-skräp till sådana här jobboch räknar med att i värsta fall kasta maskinerna efteråt. Eller under jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 18 September , 2010 Håller med föregående talare. Jag köpte också billiga maskiner, (tre st á 200 kr), på ÖB, när jag slipade ned till gelcoaten under vattenlinjen. Har tidigare byggt kajak i trä, vilket innebar mycket slipande och det tar hårt på slipmaskinerna, och även dyra maskiner tar slut vid ett sådant arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 18 September , 2010 Vad är bra, vad är dålig? Vad är dyr, vad är billig? Helt riktigt får man vad man betalar för. Vi har olika typer av slipmaskiner och de används 2-3 timmar per dag 220 dagar om år. Vi har under många år provat de flesta och de flesta har havererat, dyra som billiga. De som hållit längst, inköpta våren 2009 och fortfarande i full drift, är excenterslipmaskiner av modell Bosch GEX150 Turbo. Finessen med den är att man kan låsa skakningen och använda den som en roterande slip med högre avverkning. Men ska Du bara slipa litegrann på Din båt, kan Du lika gärna köpa något billigt. Jämfört med de dyrare har Du råd att köpa två. Ha i åtanke att de billigare är slit-och-släng på kort eller väldigt kort tid. Varför inte låna av någon kompis som har en riktigt bra maskin...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klossen 0 Postad 18 September , 2010 Tack för alla svar! Eftersom det rör sig om ett mindre arbete blir det nog ett besök på Jula. När man inte räknar med att behöva hålla på med den här typen av jobb ofta, är nog köp och släng-metoden bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser