Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Kustskepparen

Tål teakdäck snö & is ? - vintertäckning

Rekommendera Poster

Någon som vet eller har erfarenheter kring huruvuda teakdäck tar skada av vatten, snö, is ? Anledningen till frågan är att jag funderar på om man ska bygga tält över båten som kommer ligga i sjön i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten får man väl verkligen hoppas att det tållaugh, skämt åsido, kompisens båt med fint teakdäck ligger utan täckning år efter år och inte har det tagit skada av detta, båtens rörelser när du är på havet är nog värre i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen egen erfarenhet, jag skyr teakdäck.
Men efter att ha legat i sjön varje vinter sedan 1992 och därmed haft mångårig kontakt med andra vinterliggare tycker jag att du skall undvika att låta teakdäcket ta smällarna av is.
Så länge allt är 100% tätt går det nog bra, men lös nåtning på något ställe eller en dålig plugg kommer att suga åt sig vatten och när det fryser blir skadan större osv...

Av erfarenhet är just övergångarna plast (eller stål/aluminium) till trä alltid problematiska och känsliga för frost om de inte är torra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input. Jo vatten tål det.. tror jag :-D men tänkte mest på när det börjar bli kallt och temperaturen växlar. Iofs kommer vi ha rumstempererat i båten då vi bor i den men det kanske inte innebär att teaken kommer hålla plusgrader i alla väder. Snön kanske man heller inte ska skotta bort då den kan isolera fint. Alternativet är tält över hela båten och gullfiber på däck under tältet, men det vore skönt att slippa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om ni har värme i båte och det blir en kall vinter är risken stor att dett bygger på ett lager is på däck då det smälter underifrån och fryser på ovanifrån.
Att skotta bort snön från däcket  ar nog ganska plågsamt för teaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...