wahlis 23 Postad 16 September , 2010 Hej, Jag har funderat lite på om man skulle kunna få ner ljud och vibrationer i vår snipa genom att lägga en sådan här matta ovanpå durkarna både i ruff och ute i sittbrunn. http://www.jula.se/search-result/?q=GUMMIMATTA 10X1M Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Tycker att priset verkar rätt överkommligt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 September , 2010 Tror inte det blir lika bra som en riktig motorumsisolering med dämpmattor, du stänger ju bara in ljudet med en hård matta som inte är särskild dämpande, tror jag i varje fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 September , 2010 Tror också att krutet skall läggas på isolering nära ljudkällan, blir ju iaf mindre antal kvadratmeter på det viset. Stäng in bullret med tjocka isolermattor runt motorn och ev över propelleraxelgångens lageroljud, tänk bara på att motorn behöver massor av luft/kylning. En gnistsäker utsugs-elfläkt fungerar både till att kyla motorn vid stillastående och till att evakuera ev bränsleångor ur båten. (Ventilationsslangen kan eventuellt förses med buller/vattenfälla, alltså en ljudmatte-isolerad extra kringelikrok för luftströmmen plus avrinning. Kanalen kan kanske göras ganska platt&bred och kanske rentav integreras/ hjälpa till i själva motorkåpans ljudisolering, bara inte fläktslangens area underskrids??) Den här sajten ger allmänna tips angående motorventilation ... http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf Angående rena motorvibrationer så får de ju ofta till följd att oljud/skrammel kan uppkomma lite varstans i båten. Även där är nog ofta bästa medicinen att dämpa direkt vid källan, alltså ha bra gummifötter på motorn och tillhörande flexibel propellerkoppling? Motorbädden bör vara mycket stadigt förankrad i skrovet och all vibrationsdämpning helst ske just i motortassarna, ju lågvarvigare motor desto mjukare, tjockare och flexiblare gummitass-slaglängd krävs? Vid vissa lägre varvtal uppkommer nog annars gärna resonanser, alltså förstärkning snarare än dämpning av skakandet. Skulle kontrollerat tassarnas skick och att de är just de som rekommenderas för motortypen, ifall vibrationerna verkar onormalt stora. Inte lätt detta med buller-/ vibrationsdämpning, nästan varje åtgärd är ju dyr och besvärlig och risken att bli besviken på resultatet nog stor. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 17 September , 2010 Biltema säljer riktiga ljudisoleringsmattor som man använder i bilar. Säkerligen till en bråkdel av du hade tänkt i pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 17 September , 2010 Jag tror det är klokt att börja med att försöka identifiera vilken typ av buller som är mest påtagligt. Det finns ju ljud genom glipor, ljud genom material, ljud via material dvs förmedlade vibrationer, och slutligen den akustiska miljön som ljudet kommer ut i innan det når öronen. För egen del gjorde jag en upptäckt förra hösten. Jag hade tömt båten på en massa löst innan upptagningen, bl a dynor och mattor. Gav mig sedan ut på en sista kort tur för att låta hästarna sträcka ut innan vintervilan. Jäklar vad det bullrade helt plötsligt! Det var som att åka i en resonanslåda. Med en stor motor kraftigt förankrad med skölden i akterspegeln så hade jag tänkt att oljudet från de förmedlade vibrationerna inte var nåt att göra åt. Nu insåg jag att det finns en hel del att göra åt den sista sträckan ljudet färdas till öronen dvs akustiken mha mer mjuka ytor i inredningen. Men då har jag också bedömt att de andra oljudskällorna i mitt fall är försumbara, så det återstår bara akustiken att göra nåt åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 19 September , 2010 Finns nog många olika saker som man kan hitta på för att få till en bättreljudvolym i båten, min tanke var dock att denna matta har en rätt så stor vikt per m2 vilket borde vara bra för att minska både ljud och vibrationer på ett relativt enkelt sätt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 September , 2010 Jag tror att du får en positiv effeckt med gummimattan på durken, dom flesta snipor har ganska många delar till durk som ligger och skramlar, gamla motorer som i sig själva är ganska skakiga. Därmed inte sagt att man inte ska isolera efter konstens alla regler som övriga svarare har föreslagit. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Onsala 0 Postad 20 September , 2010 Hej! jag tror att du skall ta en liten lukt med nosen innan du bestämmer dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 21 September , 2010 En annan grej: svart gummimatta när solen ligger på, det kan nog bli ganska varmt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 21 September , 2010 Tanken är inte att vi bara skall ha gummimattan på durken utan att vi skall lägga denna under våra vanliga mattor, annars hade det blivit helt olidligt varm för fötterna vissa dagar. Biltema och många andra båtfirmor har ju dämpningsmatrial skumgummi med folie på, hur pass effektiva är dessa? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 21 September , 2010 Gummimattor under de befintliga mattorna kommer självklart att göra skillnad! Frågan är bara hur mycket och vad det egentligen är som ska dämpas? Att sätta tex p-lister eller liknande under lösa luckor/durk brukar göra mycket oxå. Ett alternativ om det är krångliga utrymmen som ska ljudisoleras är ju noisekiller-massa eller Noxudols variant: http://www.auson.se/component/option,com_docman/task,doc_view/gid,64/Itemid,40/lang,en/ Man får ju inte glömma att tomma utrymmen skapar resonanskammare och då kan ovanstående vara ett alternativ /komplement. Tittar man på hur en bil är ljuddämpad så är det ju (från karossen och inåt kupén) asfaltmatta, fiberduk, skumisolering och sist gummimatta med en hög densitet/vikt per kvm. I en bil är det ju oxå extremt viktigt att det är TÄTA genomföringar mellan ex motorrum och kupé vilket självklart också gäller på en båt för att få bra resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 September , 2010 Jag har sett att Biltema har Bitumenplattor för ljuddämpning plus ett antal andra produkter också, är det någon som har erfarenhet av dessa? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 September , 2010 Eftersom det är ett beprövat sätt att minska ljud inom bilbranchen så tror jag stenhårt på metoden, men sen skall man sätta vanlig motorrumsisolering utanpå detta, skall själv gå på det konceptet i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joppe_hagg 0 Postad 25 September , 2010 Jag har testat bitumen och det hjälper. En man kom fram till min båt i samband med sjöstättning och påpekade att något surrar. Är det länspumpen? Är det en värmare? Nej det är min TMD40 som går på tomgång kunde jag svara! Det är sant! Att ljudisolera är nog jättesvårt. Men min teori är att bara tunga matrial stoppar ljud. T.ex, bly eller bitumen. Resonansen och ljudet som studsar i t.ex. ett motorrum kan avta fortare om man dessutom monterar såna där ljudisoleringsmattor. Jag har gjort tre saker: mjuka och dyra motorkuddar som tar bort 80% av ljudet, bitumen närmast väggar och utanpå det sån där iloseringsmatta med folie. Mycket bra resultat. Mvh Johannes i Uppsala Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 September , 2010 Ja, tyngden i isoleringen är nog en klart avgörande faktor. Och för att ändå försöka hålla nere ljudisoleringens totalvikt så blir ju minimerad ytarea intressant, dvs i praktiken att isolera nära ljudkällan. (Eller för all del nära örat, med proppar eller rentav kåpor.) Om enbart totalvikten är avgörande för isolerings-resultatet så öppnas ju två alternativ, vill man t.ex. ha en tunn isolering så förefaller högdensitet-material (t.ex. bly/bitumen) att vara bäst, men annars verkar ju extra tjocklek alltid kompensera inom ramen för tillåten vikt/massa. Svårt detta med ljudisolering som sagt, men i motorrum är väl egentligen porösa material oönskade. Dels kan de lättare smutsas/fyllas av bränsle och bli brandfarliga, och dels är instängd luft i materialet väldigt värmeisolerande. Värme är ju ofta ett problem i små motorutrymmen, som kräver fläktar etc. Hittade en wiki-artikel där man inledningsvis skiljer mellan ljudisolering och ljudabsorbtion. Isolering verkar ganska entydigt knutet enbart till väggens ytvikt (massa per kvadratmeter). Sambandet 6 dB ökad ljudisolering per ytvikts-fördubbling anges, detta oavsett vald densitet (där f.ö. 9-11 dB sägs motsvara upplevd halvering av bullret) ...http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudisolering Med tanke på motorutrymmets värmeisolering/smutsbenägenhet, och den ändå ganska minimalt tyngande väggarean lågt placerad i båten, så förefaller högdensitetsmattor som t.ex. asfalt/bitumen bäst? (Bly är ju giftigt och är inget jag skulle välja, för så trångt är det väl ändå inte motorutrymmet.) Jag är alltså benägen att satsa på extratjocka bitumen-mattor, kanske rentav skippa skumgummi-/porolonmattor med alufolie helt? Nå, skumgummi sluter iaf lättare tätt i skarvar, så det är nog att gå för långt. För detta med porösa mattor verkar mest ha med ljudabsorption/ efterklangstider att göra. Och enligt sajten (klicka: efterklangstiden/ Sabines formel) så är efterklangen entydigt störst i stora lokaler/ volymer. Så ett fjuttigt motorutrymme borde väl knappast ge såna problem, kan tyckas? (I sajtens inledning saknas iofs artikeln för koincidens, antagligen för att den är extra trasslig att formulera. Har nog nåt med ljudhastigheter i olika hårda material att göra, gångtider för ljudvågor och eventuella områden med förstärkande interferens, gissar jag??) Däremot att porösa/lätta draperier, madrasser mm dämpar ljudet/efterklangen effektivt i själva båtens volym är jag helt med på. För alla som nångång hört en båt gå på grund nån sjömil bort har nog också jämfört båtskrovet med en akustisk gitarr? /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser