Thell 0 Postad 16 September , 2010 Har fått höra att, renovera en knopmätare med propeller under (som i mitt fall är trasig) alt montera en med trycklogg i akter är inget man gör nuför tiden. De blir sällan rätt visning iallafall. Däremot rekommenderades jag att montera en GPS med knopmätare och flödesmätare för att få koll på ekonomin. Min fråga blir då, (till er mer erfarna) Vilken typ och modell ska man sikta på? Båten är en Ockelbo DC 21 från 78. Tanken är att den blir lite retro renoverad. Alltså behålla så mycket som möjligt av det tidsenliga men uppdatera det tekniska. Men eftersom det sitter en V8:a i den är jag rätt så intresserad av förbrukningen vid olika belastning och varvtal, baserat på packning såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperV6 0 Postad 17 September , 2010 En bra kombo är tex en Garmin plotter med NMEA stöd och en Garmin flödesmätare GFS10. Enkel att koppla in, enkel att kalibrera mot befintlig tankmätare, enkel att ställa in. Visar bla förbrukning per timme, nautisk mil eller hur långt du kommer med befintlig fart. Min kombo ger mig superbra överblick förbrukningen och jag ser alltid hur mycket jag har kvar i tanken, brukar diffa ca 3-5 liter och då tankar jag oftast vid ca 120 liter!!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thell 0 Postad 20 September , 2010 Strålande, tack. Låter som en sak som kan passa mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser