Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Misil163

Upplysningar om Mustang junior?

Rekommendera Poster

Har letat mig fördärvad efter information om Mustang jr. Har hittat ägarkommentarer och en beskrivning över båtar tillverkade på Fisksätra, men det måste finnas mer fakta om denna båt!? Flera medelålders personer i klubben känner igen modellen och minns... samtidigt som de ler med större delen av ansiktet. Själv vet jag ingenting, jag seglade jolle förr, och sedan blev det bräda innan ungarna gjorde entre, då det mesta lades på is några år.

Hur många Mustang Jr har egentligen tillverkats?, har hittat 50 st, 150st och ca 200st som uppgift på olika ställen.

Jag har även noterat att Fisksätra Debutant verkar ha exakt samma segelsättning och rigg, samtliga segelmått är identiska. Snälla, hjälp till med vad ni vet!

Jag har själv nr 44, den har allting original, segel, skotlås mm, men nu börjar en modernisering med nya block, tampar, skotlås och segel.

Jag har även en originalpaddel med båtshakebeslag i handtagsänden, inte helt bekväm att använda dock.

Hälsningar, Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter

jag har just köpt en Mustang, men skadade mitt roder.  Vet du hur man kan få tag på mer tekniska data om Mustangen?  Google är inte så produktivt tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har haft en Mustang jr i tre år. sålde den ifjor. Jag ,84 år var ute med en vän och skulle sätta spin. Fördäcket var som en kajak, och jag insåg med sorg att man skulle vara yngre än 84 för den båten.

Att jag överhuvud taget ägde den beror på en händelse nå´n gång på slutet av 70-talet. Jag hade då en H.båt, och låg på kryss längst Hakefjorden. Jag var van vid att jag tog dom flesta på en bidevindsbog, men det var en liten rackare som var  rätt seg. När jag till slut hann upp frågade jag de två pöjkar som seglade den och fick reda på att det var en Mustang Jr.

Det fastnade i minnet och när min hustru fick så stort besvär med ryggen att hon inte kunde vara med ens i vår bekväma 30 fotare beslöt jag att sälja och skaffa en Mustang. 

Det var roligt! Gud vad hon seglar! Och gud vad våt hon är! Pojkdrömmen uppfyldes till hundra %. Men jag var inte 20 år längre och jag insåg det till slut.

Nu till din fundering. Jeg har en del ritningar som jag fick av konstruktörens ( Tord Byqvist)  son, ( han har åxå ritat Mustang, och Rapid), om du vill kan jag sända dem till dig. T.ex så var den från början tänkt för ännu större rigg.

En stor nackdel var att  röstjärnen fästes i en inplastad ekbit som naturligtvis ruttnade. På mitt ex var det åtgärdat med en rfri plåt som var fäst i innermodulen. En annan svaghet var sammanfogningen mellan skrov och däck. Det var med plåtskruv! Som tur är går det att ersätt med bult på de flesta ställen.

Mustangen är försedd med flytkraft i för och akter. Jag testade aldrig. Om man anser sig så erfaren seglare att man inte behöver extra flytkraft och vill ligga ute och övernatta ombord får man mycket mer  utrymme om man tar bort  en massa frigolit. Man kan två lida under kappen i sovsäck om man samsas med fötterna!

Jag önskar dig all lycka med den ljuvliga lilla seglaren

Anders

andes,ragnhild@gmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders!

Det kan ha varit jag som var insrirationskällan. Jag seglade min Mustang jr nr 71 i Hakefjorden -74 -82 ca. Det är nog den roligaste och mest välseglande båt jag haft. Otroligt snabb för sin storlek. Det stämmer gott att du fick jobba med din H-båt för att komma ikapp. Det hände att jag seglade om H-båtar också :)

Mustang jr byggdes nog i ca 200 ex. (Om man söker bilder på Google finns en svartvit bild på en med nr 200 i seglet.) Dom allra flesta såldes på ostkusten. Bara en handfull hittade till västkusten. Här var det i stället Monark 606 som blev populär. På tjörnrunt dom åren var det 2-3 st mustang jr som deltog.

Jag sålde min ca -86 till en kille i Svanesund.

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag köpte min Mustang Junior år 2000. Jag ville ha någon liten dagseglare och frågade därför mina mer erfarna seglarvänner vad jag skulle satsa på. De sa direkt att jag skulle försöka få tag i en Mustang Junior. Hade sådan röta så redan efter ett par dagar dök det upp en annons i DN som jag klippte direkt på. Betalade då 20.000 inkl trailer. Saken med denna Mustang Junior är att den är en av ett antal som tillverkaders i slutet på 80-talet men jag kan inte mer om den historien, men skulla vara intresant om någon känner till det hela. Jag har i alla år seglat den på Sigtunafjärden i Mälaren men lden igger nu på Lidingö för seglatser i Skärgården. Då båten är både vacker och snabb- och välseglande står jag nu inför en kraftig uppgradering inom 1 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har letat mig fördärvad efter information om Mustang jr. Har hittat ägarkommentarer och en beskrivning över båtar tillverkade på Fisksätra, men det måste finnas mer fakta om denna båt!? Flera medelålders personer i klubben känner igen modellen och minns... samtidigt som de ler med större delen av ansiktet. Själv vet jag ingenting, jag seglade jolle förr, och sedan blev det bräda innan ungarna gjorde entre, då det mesta lades på is några år.

Hur många Mustang Jr har egentligen tillverkats?, har hittat 50 st, 150st och ca 200st som uppgift på olika ställen.

Jag har även noterat att Fisksätra Debutant verkar ha exakt samma segelsättning och rigg, samtliga segelmått är identiska. Snälla, hjälp till med vad ni vet!

Jag har själv nr 44, den har allting original, segel, skotlås mm, men nu börjar en modernisering med nya block, tampar, skotlås och segel.

Jag har även en originalpaddel med båtshakebeslag i handtagsänden, inte helt bekväm att använda dock.

Hälsningar, Peter

Jag letar efter ritningar på Mustang jr, fick du några av anders.ragnhild som svarade dig? Vi är åtta Mustang jr i Linköping och ska göra en halvmodell av Mustangen och behöver ritning. Mejla mig bo.rogalin@comhem.se om du har info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...