Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
Andersson

Bränslemätare

Rekommendera Poster

Hej Jag arbetar med en utveckling av en bränslemätare till motorbåtar. Den fungerar som liknande på tillbehörsmarknaden med en mätenhet som läser av en flödesgivare på bränsleslangen. Mätaren kan idag visa återstående tankvolym och bränsleförbrukning / tim. Jag undrar om det finns några speciella krav / önskemål från erfarna båtägare på detta instrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett önskemål vore att funktionssäkerhet, de flödesgivare som finns på markanadden för fritidsbåtar idag är extremt känsliga för partiklar i bränslet. Dessutom anser jag att kalibreringen måste lösas på något bättre sätt än att mäta åtgång ur dunkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

Mitt i princip enda skäl att köpa en flödesmätare vore att kunna minimera bränsleförbrukningen. Jag skulle därför vilja se en flödesmätare med ett instrumet som kan visa förbrukning i l/nm. Integrationstiden bör kunna väljas till en som stämmer med båten. Ett värde som hoppar upp och ned är meningslöst. Gärna möjlighet till 2 värden, t.ex. ett värde för momentan förbrukning enligt ovan och ett medelvärde som valfritt nollställs för var trip eller då båtägaren så önskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, intressanta synpunkter. Måste mätaren kunna monteras i ett hål på instrumentbrädan, eller är det Ok med en liten svart box ? Finns det problem uppstått vid montering / användade av andra mätare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

Frågan om infälld eller utanpåliggande montering är nog inte så lätt att svara på, det varierar nog med båttyp och ägare. Idag är det vanligt ärr även stora båtar är öppna, så instrumentet kommer ändå att behöva vara kapslat. Varför inte ett kapslat intrument med en tillbehörskåpa med fot för utanpåliggande montering för den som så önskar. Om instrumentet blir löstagbart för att förhindra stöld blir det lättare att stå ut med att det inte kan fällas in. Det går dessutom att förvara det torrt under vintern. Nackdelen är att det skall odta trängas med befintlig GPS och Ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har använt Navman Fuel 3100 nu under en säsong. Den är ganska bra men att kalibrering krävs först, och sen efter 100 timmar, är onödigt krångligt. Möjlighet att koppla till GPS input så man kan få nautisk mil/liter eller liter/nautisk mil är väldigt bra (Navman Fuel 3100 kan visa nautisk mil/liter med GPS input). Att den skall kunna visa förbrukat bränsle och återstående är ganska bra tycker jag. Dock vill man ju kunna lita på att detta verkligen stämmer... Min Navman visade en gång i sommras att jag hade förbrukat ca 70 (av 80) liter men att jag hade 29 kvar... hur kunde det bli så? Kanske ställde jag in nåt fel vid föregående tankning. Mest idiotsäkert är att ha en bränslesticka att kunna sticka ner i tanken, funderar skarpt på att göra det till min inbyggda tank. Har Yamaha digitala LCD instrument och en av mätarna har en 8 delar stående bränslestapel men den visar 4 staplar när det är 20 liter kvar, alltså helt fel. Egentligen var det lättare förut när jag i min gamla båt hade bärbara tankar a 22 liter (hade 2 st) för då var det bara att känna lite på dunken så visste man när det börja bli tunnt med bränsle. Så egentligen tycker jag inte man skall lita på bränsleflödesmätarna helt och hållet när det gäller förbrukat/återstående bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja att det fanns en riktigt basic variant som enbart visade hur mycke som förbrukas, typ som en vanlig vattenmätare man har hemma. Enda finesen som behövs är en nollställningsknapp och sen får man själv hålla reda på tid och distans. Klocka har de flesta tillgång till redan skulle jag gissa på och även trippmätare. sen är det bara att ränka och klippa och klistra efter behag..... Denna lösning av den anledningen att den skulle kunna vara billig att införskaffa till skillnad från dagens flödesmätare som kostar skjortan och en snutt av slipsen och förmodligen kostar det nästan lika mycket att bara framställa en instruktionsbok till dem för att ha nån siffra rätt att hantera alla funktioner.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem utvecklar du denna åt? Har du egen firma? Har du någon aning om vilken prisklass den kommer att hamna i? Den enda info jag skulle behöva är l/nautiska mil eller tvärtom så att man vet när man kör mest ekonomiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte vissa båtar en retur till tanken som man måste ta hänsyn till också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken med mätaren är att den ska vara enkel och billig och visa tankvolym och momentanförbrukningen( Liter/tim). Idén är att göra den enkel, robust och användarvänlig, istället för fräck design och en dyrare mätare. Vi är mycket intresserade av fler erfarenheter/ idéer kring mätare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kunna kombinera den med att den kan läsa av en tankgivare också så att man inte förlitar sig helt på flödesmätaren. Den kan ju tappa minnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen gammal tråd.

Men det lät väldigt intressant om detta att någon höll på med en enkel bränslemätare utan en massa krusiduller. Undrar vad som hänt.......

Kanske någon här vet????

Vet någon också om man kan sätta till någon form av bränslemätare på en lös tank??? jag har skaffat en tank med visare på tanken, men tänkte om det finns något som man kan fästa i instrumentpanelen. Någon??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...