Qetl 0 Postad 15 September , 2010 Hej! Jag gick FBVII förra terminen men har resttenta i Navigation, den litteraturen vi hade var nog den sämsta jag varit med om, så nu undrar jag om det är någon som har lite tips på bra litteratur angående navigation kanske även lite sjövägsregler men främst navigering, den ska vara pedagogisk och gärna innehålla bilder. Tänk er att en självstuderande ska kunna lära sig. Självklart ska den inte kosta en förmögenhet, jag kan väl tänka mig slänga ut max runt 300 kr. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 September , 2010 Hej, antar att du med FBVII menar nymodigheten båtkörkort klass 2? Som i sin tur ungefär motsvarar den äldre benämningen kustskeppar-examen, enligt denna sajt?? ... http://www.e-navigation.se/?page_id=45 Erik Enbys klassiker Navigation under ansvar har nog fostrat generationer av fritidsskeppare, och som alla riktigt bra läroböcker tryckts i många uppdaterade nyupplagor. Senaste jag hittat är upplaga nr 13, men det kan kanske finnas ännu senare. Den är i mitt tycke mycket begripligt upplagd för självstudier och avser alltså kompetens motsvarande kustskeppare. Borde väl fortfarande funka bra, åtminstone som bredvidläsning? Finns att köpa billigt begagnat ifall man googlar, men kan också lånas på bibliotek. Rekommenderas! / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetl 0 Postad 16 September , 2010 Hej Nej det är Fartygsbefäl klass 7, aningen högre utbildning men det är ju fortfarande dubbla vinkelmetoden, seglad distans etc etc som gäller så det har nog ingen betydelse, gör ingenting om det är illustrationer på små roddbåtar, bara man fattar något hehe. Jag ska kolla upp den iaf! Tack så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser