Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Ballad_kopian

Grundstötning. vad bör en båt tåla?

Rekommendera Poster

hej.

 

undrar lite vad en normal segelbåt bör tåla i grundstötning . vad ni har för erfarenheter och vad ni tycker.

 

skillnaden nya gamla båtar  bättre sämre.

långkölade båtar  känns som dom är i en egen klass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellet kan man väl säga att modernare båtar håller sämre än äldre, främst beroende på att plast är dyrt i dag, förr var det billigt. Du som har en Möre vet förmodligen hur tjock plasten är längst ner i skrovet, jag har hört upp till 5cm medans modernare båtar har betydligt tunnare plast. Jag vet inte om det är stor skillnad i hållfasthet på handupplagt skrov och sprutat men handupplagt käns på något sätt lite bättre.

Modernare båtar har en större tendens till att delaminera förut och akterut om kölen vid en rejäl grundstötning men även äldre båtar bör inspekteras grundligt så inte läckage uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat å grund ett antal gånger under de senate 45 åren. Jag har alltid haft långkölade båtar.

 

Vid ett tillfälle gick jag på i 5-6 knop med en Bianca 27. Grundet var nog en tvärbrant kant. Det blev bom-stopp. Biancan hade en konstig kontruktion. En tunn överplastning av den utvändiga järnkölen. Den enda skadan som blev, blev att ett par kvadratdecimetrar framme på kölen lossnade. Hade det varit en fenkölad båt hade det nog blivit betydliga skador i kölinfästningen. Kanske hade hela inredning fallit ihop som plockepinn enligt vad man har hört.

 

Hellre en båt som tål en rejäl grundstötning, än nån knop eller bråkdel därav högre fart och några grader högre i vind.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika på denna båt, Prototyp en så länge men med den konstruktionen lär du ej få det problem du beskriver.

 

www.ijsmarindesigne.se

 

mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jolle utan köl var väl inte riktigt vad frågäställaren hade i åtanke skulle jag tro :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Då jag har en båtmodell som det stormade rätt rejält om 1981 då dåvarande chefen för sjöfartsverket uttalade sig om Dominant 78 inför båtmässan det året om just sjövärdigheten och risken för att vid grundstötning skulle båten sjunka. Här ett sammanfattat inlägg om testet som sådant och en kopierad bild på artikeln.

 


Kanske alla bör genomgå Dominant 78:ans kontroversiella költest.. 

Nedan är en avskrift från den artikel, med rubriken TV och Sjöfartsverket hade fel, som fanns i, den numera nedlagda tidningen Båt För Alla, nummer 11 - 1981. 
Reportaget var gjort av Janne Lundbladh. 


Den här båten har en typiskt dålig kölinfästning. Om båten går på grund i 1-2 knops fart, kommer kölen att tryckas genom botten, som spricker så att vatten kommer in och båten sjunker. 
Uttalandet fälldes under Göteborgs båtmässa i februari i år om den fenkölade segelbåten Dominant 78, konstruerade av göteborgaren Gösta Edwardsson. Det vidarebefordrades till allmänheten först av vår största svenska morgontidning som i en stort upplagd artikel under utställningen meddelade att 12 av 20 segelbåtar inte tål en grundstötning. Senare gick samma tidning ut i en ny artikel där de dåliga båtarna, däribland Dominanten, namngavs. 

Dagen efter denna DN-artikel, som i sig skapade stort rabalder både bland båttillverkare och båtköpare, visade TV ett avsnitt av serien Sjöliv. I detta avsnitt pekade experten på farliga båtkonstruktioner och visade tydlig hur hur livsfarlig Dominantens kölkonstruktion var och varnade för den. 

Prat i nattmössan 
Vem var experten som vållade att sådant rabalder bland båtfolket och vars uttalande fick köparna att utebli från Dominantförsäljarens verkstad? En ingenjör med båtinspektion som yrke? En tekniker från Chalmers skeppsbyggarlinje? En som har erfarenhet från Dominantsegelbåtar? 

Nej! Ingen mindre än chefen för Sjöfartsverkets båtprovning, Göran Karlsson. Men Göran Karlsson hade fel igen! 

Fyra dagar efter TV-programmet testade Båt För Alla och norska kollegan Seilas just den Dominant 78 som Göran Karlsson dömde ut på Göteborgsmässan. 
Grundstötningstest 
Seilas och Båt För Alla lyfte först båten och kontrollerade hur kölinfästningen såg ut samt kontrollerade det invändiga laminatet i båtbotten. Därefter sjösattes båten och maxfarten för motor mättes på bana, med klocka. 
Så vidtog grundstötningstestet som gjordes mot en tvär undervattensklippa som skulle träffa kölen 25 cm från djupaste punkt. Första grundstörningen gjorde i ca 1 knops fart, andra i ca 2 knops, tredje i ca 4 knops fart. Därefter rände testlaget på grund 2 gånger med båten i maxfart, strax över 6 knop! 

Bottenkonstruktionen ör det bäste med båten, var testlagets spontana omdöme sedan Dominanten åter lyfts och botten inspekterats. Inte en bristning, inte en brottanvisning. Lite spackel hade lossnat runt själva kölinfästningen, det var allt. 

Dominant 78 är konstruerad med en ca 40 mm tjock centralplatta i botten, berättar ingenjör Gösta Edwardsson för BfA, efter testet. Botten skall svikta in vid en stöt och sedan räta ut sig. Det ger en slagtåligare konstruktion än en traditionell botten med stockar. 

Och det bevisade testet. 

Fortsättningen av artikeln tar upp andra tabbar av Sjöfartsverkets Göran Karlsson och är inte relevant för Dominant och därför inte återgiven här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag aldrig gått på grund kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men min gissning är att ju fortare man seglar desto större blir skadorna. Alltså borde man kanske införa hastighetsbegränsning på segelbåtar? 0,2 knop låter väl rimligt? Flört

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick på med min Maxi 77 som har järnfenköl, ganska hårt i bohuslän för många år sedan. Full fart för motor upp på ett grund (där det skulle vara 2 meter enligt sjökort :/ ). Lite av färgen skrapades av kölen vilket resulterade i rost när jag tog upp båten till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tycker absolut att en segelbåt ska tåla grundstötning i den maxfart man kan förvänta sig att den kan komma upp i för motor eller för segel utan surfning.
Dvs 5-7 knop, lite beroende på storlek.

Nån gång kring -80 gick vi på en sten med familjens båt, en OE36, i ca 7 knop. Båten fick inga skador utöver att blykölen var lite intryckt längst ner i framkant, med lite skägg runt kanterna. Så tålig tycker jag en båt ska vara!

Tror att min egen nuvarande båt, Wasa 360, är lika tålig, dock utan att jag utsatt henne för det ofrivilliga testet än.

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä... jag har inte förväntan på att en båt ska tåla grundstötning. Det är alltför oklart krav...

Annars är det inte så konstigt att en äldre och långkölad båt klarar sig bättre.

- oftare one-off byggen där man självklart gör klackar och långa anliggningsytor mot kölen?
- lite mindre djupgående i snitt tror jag... påverkar momentet, dvs kraften gånger vägen... då menar jag att om kraften anbringas längst ner på kölen så påverkar också kölens djup upp till skrovet?
- en långkölad har lättare att glida upp på ett grund, en fenkölad får oftare tvärstopp?

De moderna båtarna i mellaneuropa är mer en massprodukt numera... att förvänta sig att de ska ha ett ganska dyrt skydd mot grundstötningar är nog att förvänta sig för mycket? Anser jag...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Allt står väl i relation till anslagskraft, vinkel mot kollisionspunkten och konstruktionen?

Men på min Dominant finns det inga bottenstockar som kan knäckas, utan botten bakom kölen är sviktande i sig och tar upp den uppbromsande kraften enligt testet jag la in i mitt förra inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min möre 30 har samma botten konstruktion som din tror jag. mina kölbultar är ca 50cm ifrån varann i bredd   så kölen har en otroligt bred anliggnings yta mot skrov  50cm *150cm    men jag har gjort   båten helt stum  med massor av bottenstockar  och inredet är ihop plastat med skrov.

 

båten är nu helt styv.

 

hur som helst så  finns det som alltid olika sätt att konstruera kölinfästning.  finns ju 2 metoder  som är genomgående

1. mjuk kölinfästning    där det tilllåts att röra sej lite för att få bort slag kraften  moment toppar.

 

2.  helt stum   man bygger så kraftigt så att det helt enkelt håller . men till slut spricker oftast  bottenstockar/spindeln s flänsar ifrån  skrovet   men det har ändå hejdat alltför stor  rörelse.

 

jag har en konstrukton  alt 1  som jag sedan har  även  lagt till alt 2 

 

efter renoveringen så kan jag ställa båten på enbart kölen och sen spänna kraftiga spännband   3st  på bägge sidor  på reling och spänna  fast  hon utan stötter.  det gick inte innan.

 

 

 

men  en bra båt bör tåla sin egen marshfart om båten är i 25-31fot  iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...