KentHelge 0 Postad 15 September , 2010 Jag har ett mystiskt ljud liknande ett UFO från 70-taletys filmer. Ljudet uppträder vid vissa varvtal och jag undrar om det är ett lager som borde bytas. Har försökt lokalisera ljudet till propelleraxeln men är inte säker. Båten är en Albin 25 (1972) med en Yanmar 3GMD (1990). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 September , 2010 Skulle tro att du har en 'sjungande propeller'. Det är ett egenfrekvensfenomen som uppträder vid vissa kombinationer av båt, propeller, fart och varvtal. Ofarligt men kan låta jäkligt ! Kolla annars att inte cutlesslagret släppt och går runt i stävlagerhållaren men det brukar låta riktigt illa, men jag vet inte hur ett UFO låter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 15 September , 2010 Ja, hur skall man beskriva ett ljud i text?.. Inget skrapande eller vasst ljud. Snarare ett vokalt ljud (kan man säga så) som svänger upp och ner i frekvens med ca. 2-3 Hz. Skall se om jag inte kan hitta en filmsekvens att länka till. Men det kan ta tid att hitta.. Senast ändrad av KentHelge | 15 september 2010 | 17:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 September , 2010 Det är propellern som sjunger. En duktig propellerkille kan slipa en fas på ena sidan på bladen, sedan är du av med ljudet. Blir som en ny båt efter slipningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 15 September , 2010 Gissa om jag skulle vilja veta vart man kan hitta en sådan propellerkille/tjej?.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 September , 2010 Hej! Riwall.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 17 September , 2010 Tackar för informationen. Jag har varit i kontakt med firman och dom verkar riktigt bra att ha att göra med. Förmodligen blir det inte så dyrt heller.. Nu skall båten snart upp och jag kan komma åt att göra någonting åt problemet . Jag återkommer när jag har mer att berätta i frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo4ever 0 Postad 20 September , 2010 Hej, Min brorsa har en Wet Boy 25 med en gammal Evinrude 250 V8. Motorn låter som om den inte får bränsle. Typ: Lurrrgurgurgurgur-spisisisisip-vivivivivovovo. Vet ni vad det kan vara? Jag tror att det franska balanslamellen som fått sig en törn. Eller så spelar propellern banjo. Här är ett exempel på hur ljudet kan låta: http://www.youtube.com/watch?v=oCuumVtF3-0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 20 September , 2010 OJ! Det räcker nog inte med att Riwall slipar lite på propellern. Det går nog åt en slägga i roten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 4 Februari , 2011 Svårt att beskriva ett ljud i ord. Bättre att spela in det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 Februari , 2011 Underbart, referera till hur UFOs lät i 70-talsfilmer. Well done Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 26 Mars , 2011 I dag har Riwall-killen varit och slipat propellern på plats. Smidigt och lätt! Nu återstår bara att få bort isen från sjön, så man kan få ner båtskrället i vattnet och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 8 Maj , 2011 Nu är isen borta och båten i sjön. En provkörning visar att det inte finns något UFO-ljud kvar. Nu kan jag smyga omkring på vilka varvtal jag vill. Så gött! Riwall-killen kunde det där.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Maj , 2011 Bra tips du fick va? Tänk om alla kunde ta till sig dom bra tipsen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser