Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Spancox

Köra en diesel på lägre varv

Rekommendera Poster

Jag sitter och funderar på nya båten, eller snarare drömmen därom då.

Jag tänker mig att instället ta en 40hp istället för en 30hp och köra den på något lägre varv för att få ner motorljud och bränsleförbrukning, men ändå ha en kraftig motor med resurser när det behövs? (VP2-40 istället för vp1-30)

Stämmer det att en modern dieselmotor behöver arbeta vid ett visst varvtal för att fungera väl och slitstarkt?

VP2-40 utvecklar 88Nm vid 1400 varv, drar då 1L/h och ger litet drygt 17hp.

Skulle en VP2-40 må dåligt av att ligga på låga 1400rpm som marchfart?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det spelar någon roll och är det D2 du menar är det en industrimotor som bör fungera väldigt väldigt länge. Höga varv på dieslar brukar medföra onödig oljeförbrukning så det undviker jag istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säja att en diesel ska köras på runt 70% av effektutag för att må bäst. Jag tror det har att göra med att få rätt arbetstemperatur. Om arbetstemperaturen är konstant för låg bildas det en beläggning i cylindrarna (glassering tror jag det kallas för). I ditt exempel så är 17hp utav 40hp klart lägre än 70%.

Om moderna dieslar har en mer advancerad motorstyrning som förhindrar ovan vet jag inte, men det kanske är bäst att ta reda på det innan köp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är valet enkelt. Minst 5-6 hk per ton totalvikt, dvs fullt semesterlastad båt. Har nu min 4:e segelbåt och har alltid valt den starkaste motorn man kan få. Detta för att ha reservkraft i motvind, motström, motsjö, samt att ha kraft att ta sig ur trånga situationer i skarpa lägen. Dessutom får du högre marschfart för du kommer inte att ligga på 1400 varv och kanske 5 knop när både du och besättningen mår mycket bättre av att åka i 18-2000 varv och 6,5 knop. Detta gäller inte minst vid långa motorgångspass. Merförbrukningen är försumbar i en segelbåt. Vill du ändå köra 1400 varv tror jag inte att motorn tar skada av det, utan det är mer långvarig tomgångskörning för exempelvis laddning som kanske är skadlig. (Det är ineffektivt att ladda batterierna på tomgång utan man bör ladda vid 13-1500 varv). Lycka till med ditt val för var och en har sina preferenser och jag har bara redogjort för mina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta är en kvarleva från förr. Man jämför ofta med bilar, och hur många bilar går med 70%-ig belastning någon längre tid? Typexempet är väl en taxibil som mest rullar i stan, de håller för en jäkla massa timmars drift trots den låga belastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kanske tillägga att man emellanåt måste köra en diesel på högre varv än normalt. Firmabilen som är en -04 VW TDI gick först inte genom besiktningen pga för höga rökgaser orsakade av för lågt varv. Efter att jag hade fått varva den ett tag togs nytt prov och då släppdes den igenom.

Min egen bil som är lite nyare har partikelfilter som sätts igen om tempen på avgaserna är för låg. Jag brukar blåsa ur den varje gång vi åker till fjällen genom att ligga långa sträckor på 5:an på motorvägen så att varvtalet ligger mellan 2500-3000 rpm. Skillnaden är stor efter en sådan rensning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag snappat upp så kan s k polering uppstå i cylindrarna om motorn under en längre tid får gå på riktigt låga varv, nedåt tomgångsvarv. Polering innebär att cylindrarnas insida blir för blanka så att kolvringarna inte följer sina inkörda spår där de tätar bäst. Eller om det var tvärtom att de tätar för bra mot den blanka ytan så att smörjningen blir dålig. Polering var inget bra fatta jag iaf, men fixar sig tydligen om man drar på igen, så länge det inte gått så längt att det blir andra skador. Men här var det ju inte fråga om att köra tomgångsvarv.

Bästa varvtal för motorn att arbeta på är ju en annan sak. Det handlar ju dels om slitage, dels om effektiv drift. Där har jag också hört att 70-80 procent av max är det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stark motor har man nytta av i vissa trängda lägen. Att den sedan inte går på bästa effektuttag får man leva med.

17 hk ger snarare närmare 2 l/tim än 1 l/tim om man räknar med drygt 200 g/kWh som en dieselmotor brukar konsumera. Vi brukar räkna med 1,5 l/tim när vi snålkör med vår 23 hk gamla diesel. Då går det kring 5 knop. Ökar vi till 6 knop går det nog 3 ggr så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag tittade på Volvo Pentas PDF-blad ang D2-40 när jag startade tråden:

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=195604&r=2008-08-13-10-05-33&t=PDF1P&a=7749283&p=T416&d=Product Bulletins&s=781642&model=D2-40&transClassId=9&segmentId=17&lang=sv-SE

Om inte länken fungerar klicka på D2-40 här:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/c_diesel_sailboat/Pages/d2_40.aspx

Där tycker jag att kurvorna påvisar strax över litern/h vid 1400 rpm, 90 Nm och 17hp.

Eller räknar jag fel på något vis, är det glädjesiffror från fabriken kanske?

Nu är inte soppaförbrukningen det väsentliga här, i och för sig, utan om motorn tar skada av att gå på 1400 varv i flera timmar.

 

Intressant att höra åsikterna om polering, jag får läsa på litet om det ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn är inkörd är det nog ingen som helst fara att köra den på lägre varv. Det farligaste för motorn torde vara att ladda batterierna på tomgång.

 



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå förbrukningen så skulle en liter diesel ge c:a 13 hk i en timme om verkningsgraden var 100%. Nu är verkningsgraden snarare neråt 40-50% på en diesel i bästa fall har jag för mig. Men du kan ändå få låg förbrukning med låg hastighet.

Jag skulle välja en stark motor hellre än en svagare. Vi har en 23 hk på en 5 tons båt och klarar att gå i motvind man inte gärna kryssar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopierat från Perkins: ...Diesels can be damaged as a consequence of misapplication or misuse namely internal glazing and carbon buildup. This is a common problem in generator sets caused by failure to follow application and operating guidelines ideally diesel engines should run at least about 75% of their maximum rated load and Revolutions Per Minute. Short times of low load running are permissible providing the diesel engine is brought up to full load, or close to full load on a frequent basis...

Med andra ord - man bör nog tänka sig för, särskilt med tanke på att det handlar om segelbåt där motorn ofta används för att puttra in- och ut ur hamn utan att bli genomvarm.

Jag skulle nog hålla mig till den gängse rekommendationen som man finner på många håll - dimensionera utifrån att båtens marschfart (avgörs av vattenlinjelängd) som skall uppnås vid ca 60 % av effekten, då finns tillräcklig marginal för motvind och sjö.

 

Det är nog långt billigare och effektivare att få ner motorljudet med en korrekt installation och konsekvent genomförd ljuddämpning - något som få båtar har.

 

Frågan är också om det blir någon reell ekonomisk vinst att köra en större motor vid låg belastning, det högre inköpspriset måste ju köras in.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 11:13



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 11:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det fysikaliskt omöjligt att få de förbrukningssiffror du nämner. Volvo Penta är lite luriga. De har angett bräsleförbrukningen At calculated propeller load exp. 3. http://www.tadiesels.com/releases/Volvo D2-40 Brochure.pdf. Om du kikar i diagrammet får man bara drygt 3 hästkrafter då. Det kommer inte att gå speciellt fort, men bränsleförbrukningen blir liten :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är heller inte helt ovanligt med glazing i just dieseldrivna generatorer...

I övrigt återger jag bara vad en av världens större och mer välrenommerade tillverare av dieslar skriver i frågan. Något som nog kan anses vara praxis i branschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska gå på att man behöver minst 75% last så kan man inte köra D2-40 på 1400 varv med den propellern som Volvo Penta använde (en virtuell propeller?). Man måste komma upp i 2800 RPM i så fall.

 



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 11:23



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 11:23



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från denna sommars arkiv:

V-P MD2040, 6 ton båt:  drygt 2 l/timme i marchfart 6..6,5 kn.

Varvtalet 1600..2000 rpm, sällan mera än det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst måste väl bränsleförbrukningen vara av närmast marginell betydelse på en segelbåt. Själv tankar jag bilen en gång i veckan för ca: 800 kr och segelbåten en gång per sommar för 800 kr. Tyvärr är det väl vanligt att standardmotorn på en segelbåt sällan eller aldrig är tilltagen i överkant.

Tittar man däremot på exemelvis en Nauticat i 10-12 metersklassen så är de ju alltid utrustade med motorer i överkant, så jag tror att det är riskfritt att sätta i ett snäpp större motor. Hur skulle de annars tänka på dessa varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som fritidsbåtägare behöver man knappast oroas sig för Perkins information om 75% last för att motorn skall må bra. Dessa råd är nog till för yrkesbruk där motorerna är kalkylerade att gå 8-10000 timmar innan större renoveringar skall bli aktuella och där årliga driftsuttag kanske är mer än 2000 timmar. I en segelbåt är detta 10-20 års drift och då är det andra saker som tar död på motorn tidigare.  I manualen till min Yanmar står det inget om detta, men att man då och då bör köra motorn på maxvarv.

 

För att ta ut 75% effekt (propellereffekt) ur en D2-40 måste man ligga på ca 2800 varv, vilket jag tror att få segelbåtsägare gör vid normal marschfart. Då drar motorn mer bränsle och låter mer.

 

Tillbaka till in fråga om stor eller liten motor, har jag gjort denna jämförelse utifrån broschyrmaterialet

 

Motor  Varvtal Propellereffekt  L/tim

D1-30  1400    2,5                   1,0

            2200    6,5                   2,4

            2800    18                    4,5

 

D2-40  1400    2,9                   1,1

            1800    6,5                   2,0

            2200    12,2                 3,0

            2600    19                    4,8

 

Jag brukar marscha på ca 1000 under toppvarv när jag bara skall åka en kortare sträcka och ca 800 varv under när jag skall åka längre. Därför tror jag du skall jämföra motorerna i effektområdena 6,0 tom 20 hk. 6 hk kanske räcker när det är vindstilla och plattvatten och du inte har bråttom, medan effekterna däröver behövs i alla andra situationer. Det är dock dina preferenser som gäller och hur du tänker använda båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog man skall lyssna på tillverkare och proffs i första hand. Här nedan är Yanmars rekommendationer för friidsbåtar.
 
Jag tror det klokaste frågeställaren kan göra är att kontakta Volvo Penta direkt med sin fråga. Och gärna redogöra för svaret här.

For prolonged running, a pleasure boat engine a good operating speed is around 85% of maximum continuous rated RPM (see the engine data plate)
assuming the propeller size is correct and the engine can reach maximum rpm).
See this list for approximate rpm:

GM - 4JH - 3/4JH2 series 2900rpm YM series Depending on WOT rpm 2600-2900rpm 4LH and 6LY series 2650rpm 6LP and 3/4JH3 series  3000rpm 3/4JH4 series  2400rpm 6CX series 2200rpm

Operating for extended periods below 80% rpm may increase longevity but the cylinder bores could glaze causing an increase in oil consumption and blue smoke especially when new. If you're operating these engines COMMERCIALLY, different rules apply.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig i princip,dvs motortillverkaren vet naturligtvis bäst. Problemet för mig är att orka köra på 3000 varv med min Yanmar 4JH3. För då går båten över 8 knop, gräver ner sig, drar mer bränsle och låter mycket mer. Brukar ligga på 2000-2700 varv för en behaglig marschfart på 6,5-7 knop. Har gjort detta under 11år och 1150 motortimmar utan att motoreffekten gått ner. Testar fullvarv nästan varje gång jag kört lite längre sträckor med motorn. Den ryker inte, drar minimalt med olja och är lättstartad. Jag förväntar mig inte att motorn skall gå lika bra utan reparationer ytterligare 7-8000 timmar, dvs 70 år till utan problem med mitt användande Jag är nöjd att ha en stark motor när jag behöver det och kunna köra efter mina behov utan tanke på att jag tar ut för låg effekt ur motorn. Det jag dock är noga med att inte köra ofta och länge på tomgång. En fråga till dig, som också har vad jag förstår en stark motor: Orkar du själv köra med ett effektuttag på 75-80%?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning låter ju som om din  båt faktiskt har för stark motor. Varvar den ur?

Jag marschar normalt på 1600 varv, vilket motsvarar 65 % av max tillåtet kontinuerligt varvtal. Då går båten fint i förhållande till vattenlinjelängden (7,2 knop/10,7 m)  har ett behagligt varvtal och drar 0,6 l/sjömilen. Vilket nog får anses ok på närmare 15 ton båt.
Jag har då avsiktlgt ställt min propeller med en något för stor stigning och motorn orkar inte riktigt varva upp till max. Men eftersom jag aldrig har haft behöv av att ens närma mig maxvarvtalet är det inte så viktigt.

Motorns ålder är f.ö. drygt 33 år och drygt 5000 timmar och ännu är inget renoverat vad jag vet. Jag skyr tomgång som pesten och brukar undvika att att köra korta stunder utan väntar ofta med att sätta segel så motorn blir genomvarm.

Jag menar inte att det nödvändighvis måste vara fel att överdimensionera motorn. Men skall man göra det till dyra pengar anser jag att man bör, eftersom siffran 70-80% ständigt återkommer i litteraturen och i manualer, kontrollera de faktiska förhållandena med tillverkaren och inte förlita sig på en massa mer eller mindre väl underbyggt tyckande på nätet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om detta, dvs man skall vara skeptiskt till allt tyckande för motorfabrikanten vet ju bäst. Dock inte om mina behov. Jag tycker dock, liksom du tycker att du har en bra lösning. För mig är det en motor på 56 hk på en 10 tons båt. Men skulle jag följa Yanmars rekomendationer helt skulle jag ha en mindre stigning på propeller för mitt toppvarv är knappt 3500 varv mot rekomenderade 3800 varv. Dvs jag överbelastar motorn om jag ligger för länge på toppfart, precis som jag tolkar att du också skulle göra om du körde med fullt gaspådrag. Det viktigaste enligt mitt tyckande att man har kunskap från motortillverkaren och vetskap om sina behov. Efter en hel dags motorgång i 2-3 knop i Kalmarsund i 14 m/s motvind och tillhörande motström, bestämde jag mig för att i nästa båt ha minst 5 hk per ton lastad båt och vara beredd att betala för det.

Jag har sagt det tidigare att jag endast redogör för mina preferenser och trådskaparen och andra skall välja efter sina, utan att jag har behov av att pådyvla någon att jag har rätt eller fel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasning av cylindrarna, beror det enbart på för låg motortemperatur, eller på att motorn jobbar för lite? Om det inte är fel på termostaten borde man kunna låta motorn jobba på lite högre varv en stund så den blir helt varm, sen gå ner på typ 3,5-knops fart om man vill motra så långsamt av nån anledning. För om motorn en gång är varm och termostaten hel borde motorn hålla tempen även när man släpper på gasen. men den kanske glasar ändå?

Att man måste varva minst 1400, 1500 varv för att ladda bra har även jag hört i alla år. I fjol satte jag in en Nasa Batterimonitor och fick svart på vitt att det inte stämmer alls på min Yanmar 3GM med en 55 amp Hitachi generator. Den laddar fullt redan på tomgången, 900 varv. Drar jag igång motorn får jag först snabbt varva upp lite för att laddlampan ska slockna, sen kan jag dra ner till tomgång om inte batterierna är allt för urdragna, då stannar motorn om jag inte gasar lite. Men om generatorn laddar tex 18 amp på tomgång så ökar det till max 20 amp om jag ökar till tex 1100 varv. Högre varv ändå ger ingen skillnad, och efter en stund är det ingen skillnad alls. Nu laddkör jag aldrig på det viset, måste jag laddköra nån enda gång i hamn så håller jag ca 1400 varv för att skona motorn. Solcellen och fyra batterier gör att det räcker med att köra in och ut ur hamn, då får den gå en stund även sen seglen åkt upp så den blir genomvarm. Sen jag bytte till ledlyse nere i båten är det plötsligt som att batterierna är dubbelt så många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...